۳ بهمن ۱۳۹۴، ۸:۴۰

مهر گزارش می‌دهد؛

۲۲هزار هکتار زیر کشت گندم و جو/محصولی که تشنه منابع آبی جدید است

۲۲هزار هکتار زیر کشت گندم و جو/محصولی که تشنه منابع آبی جدید است

ورامین-شهرستان ورامین به‌عنوان قطب تولید غلات به‌ویژه گندم و جو در استان تهران شناخته می‌شود، به‌طوری‌که ۲۲ هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت این دو محصول مهم رفته است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها-سید محمدحسن محمودی: بدون تردید باید شهرستان ورامین را یکی از قطب‌های تولید گندم و جو در کشور دانست که نقش اساسی را در تأمین نیازهای مردم استان تهران به این دو محصول مهم دارد.

از دیرباز تاکنون، شهرستان ورامین به‌عنوان یکی از مناطق اصلی کشت گندم و جو شناخته‌شده و فعالان جهاد کشاورزی بر روی حاصل دسترنج کشاورزان ورامینی برای تأمین نیازهای بازار حساب ویژه‌ای باز می‌کنند.

امروز کشت غالب در شهرستان ورامین به کشت دو محصول گندم و جو اختصاص دارد، به‌طوری‌که از حدود ۴۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت رفته شهرستان ورامین، ۲۲ هزار هکتار به کشت این دو محصول مربوط می‌شود.

برداشت پنج‌تن گندم در هر هکتار در اراضی کشاورزی ورامین

میزان برداشت محصول از اراضی زیر کشت رفته گندم و جو در شهرستان ورامین نیز قابل‌توجه است، به‌طوری‌که بر اساس آمارهای ارائه‌شده در هر هکتار از اراضی، پنج‌تن گندم و چهار تن جو برداشت می‌شود.

به عقیده کارشناسان حوزه کشاورزی، شهرستان ورامین از استعدادهای بیشتری در حوزه کشت غلات برخوردار است و اگر موانع موجود بر سر راه کشاورزان برطرف شود، می‌توان در آینده شاهد برداشت محصولات بیشتری از مزارع شهرستان ورامین بود.

کم‌آبی مانع کشت گسترده‌تر غلات در مزارع شهرستان ورامین

کمبود منابع آبی در عرصه کشاورزی شهرستان ورامین اجازه نداده است که در طول سال بیش از ۱۰۰هزار تن غلات از مزارع شهرستان برداشت شود، درحالی‌که استعداد و ظرفیت‌های ورامین در این حوزه بیش‌ازحد کنونی است.

حسن احمدی یکی از فعالان حوزه کشاورزی شهرستان ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کشاورزی شهرستان ورامین از استعداد و ظرفیت‌های بسیار بالا و قابل‌توجهی برخوردار است.

وی افزود: اگرچه امروز کشاورزان ورامینی به کشت محصولات جدیدی نظیر گلاب و عرقیات گیاهی، پسته، زعفران و سایر محصولات روی آوردند اما همچنان گندم و جو، کشت اصلی کشاورزان ورامینی است.

احمدی ادامه داد: متأسفانه کمبود منابع آبی اجازه نداده است که تمامی استعدادها و ظرفیت‌های موجود در عرصه کشاورزی شهرستان شکوفا شود و این امر همت مسئولان و خود کشاورزان را می‌طلبد.

می‌توان در کشت محصولاتی نظیر گندم و جو به موفقیت‌های بیشتری رسید

وی اضافه کرد: می‌توان با گسترش آبیاری نوین و فرهنگ‌سازی و آموزش کشاورزان و استفاده درست و بهینه از منابع آبی، زمین‌های بیشتری را زیر کشت برد و بدین ترتیب در کشت محصولاتی نظیر گندم و جو به موفقیت‌های بیشتری رسید.

رضا تاجیک یکی دیگر از کشاورزان ورامینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کمبود منابع آبی سبب شده تا حدود نیمی از اراضی قابل‌کشت شهرستان ورامین به حال خود رها شود که این امر مایه ناراحتی است.

وی افزود: قطعاً شهرستان ورامین می‌تواند تأمین‌کننده نیازهای استان تهران در بخش‌های مختلف باشد اما کمبود منابع آبی مشکلات متعددی را در عرصه کشاورزی به همراه داشته است.

۲۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان ورامین زیر کشت گندم و جو است

محمدحسین تاجیک مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان ورامین از استعداد و ظرفیت‌های درخور تحسینی در حوزه کشاورزی برخوردار است که بخشی از آن در حوزه تولید غلات و به‌ویژه گندم و جو نمود پیداکرده است.

وی افزود: حدود ۲۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان ورامین زیر کشت گندم و جو رفته است و این منطقه تأمین‌کننده بخش عمده‌ای از نیازهای مردم بوده و هست.

تاجیک ادامه داد: البته بدون تردید، این‌همه توانمندی و ظرفیت شهرستان ورامین در حوزه کشت غلات به‌ویژه گندم و جو نیست و برخی عوامل نظیر کمبود منابع آبی اجازه نداده که از همه ظرفیت‌های موجود استفاده شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین اضافه کرد: جهاد کشاورزی شهرستان ورامین در تلاش است تا با آموزش کشاورزان و گسترش آبیاری نوین و مدرن، بیشترین استفاده را از منابع آبی موجود ببرد و تحقق این امر قطعاً به گسترش و توسعه کشت غلات کمک خواهد کرد.

 

کد خبر 3030441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha