۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۳:۴۳

نشست خبری جشنواره موسیقی جوان

این جشنواره تبلیغاتی نیست/ هدایت جوانان به مسیری غیرمغشوش

این جشنواره تبلیغاتی نیست/ هدایت جوانان به مسیری غیرمغشوش

نشست خبری دهمین جشنواره موسیقی جوان سه‌شنبه ششم بهمن ماه با حضور تعدادی از هنرمندان و مسئولان این دوره از جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی ترابی مدیرعامل انجمن موسیقی و مدیر دهمین جشنواره موسیقی جوان در ابتدای این نشست گفت: بعد از پایان دوره نهم جشنواره بلافاصله تدوین و طراحی فراخوان دوره دهم شروع شد که طی آن فراخوان ۳۰ صفحه‌ای منتشر شد و امروز در دسترس متقاضیان شرکت در این جشنواره قرار گرفت. به هر ترتیب این فراخوان حاصل جلسات متعددی با حضور اساتید و هنرمندان صاحب‌نام عرصه موسیقی است که امیدواریم در این دوره بتوانیم میزبان شایسته‌ای برای هنرمندان عرصه موسیقی باشیم.

وی ادامه داد: دهمین جشنواره موسیقی جوان در شهریور ماه سال ۹۵ برگزار می‌شود و تفاوت‌هایی نسبت به دوره‌های قبل دارد که امیدواریم این تجربه‌های حاصل از دوره‌های گذشته بتواند در رشد و تعالی موسیقی ایران کمک قابل توجهی داشته باشد. کما اینکه حضور هنرمندان بزرگ در جمع هیات انتخاب و داوران گواه جدیت دبیرخانه جشنواره در ارائه آثار باکیفیت است.

میزان بودجه بعدا مشخص می شود

مدیر دهمین جشنواره موسیقی جوان در ادامه صحبت‌های خود پیرامون بودجه جشنواره نیز گفت: بخش عمده بودجه جشنواره به برندگان اختصاص پیدا می‌کند و با توجه به اینکه موسیقی نواحی هم به پیشنهاد آقای مرادخانی به جشنواره اضافه شده، امیدواریم که بتوانیم در این بخش نیز به میزان بودجه‌ای که در نظر گرفته‌ایم، برسیم. البته با توجه به چشم‌انداز ما که اردیبهشت ماه سال آینده خواهد بود، بودجه جشنواره نیز به طور کامل مشخص می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا بخش گروه‌نوازی نیز با توجه به صحبت‌های چند روز گذشته مدیران موسیقی پیرامون حذف بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر و انتقال برخی از بخش‌های این رویداد هنری به جشنواره جوان، بیان کرد: آنچه که تاکنون مطرح شده، تمرکز روی بحث تکنوازی است و شاید این موضوع در حد ایده مطرح شد که باید با تصمیم‌گیری دبیر جشنواره صورت گیرد.

ترابی با اشاره دوباره به ماجرای بودجه جشنواره اضافه کرد: معمولاً بودجه سال بعد در اسفندماه مشخص می‌شود و ما پیش‌بینی بودجه را برای فضای جشنواره در نظر گرفته‌ایم اما هنوز با توجه به اینکه درخواست‌ آن نرسیده، هنوز نمی‌توان به طور کامل میزان بودجه پیش‌بینی شده را اعلام کنیم. البته باید بگویم در مورد جشنواره موسیقی جوان گفتند پیرامون بودجه‌هایی که پیش از این هم صرف شده، ماجرا خیلی ساده است چرا که بخش اعظم بودجه به سمت جوایز می‌رود و بخش دیگر نیز مربوط به پشتیبانی جلسات و حضور اساتیدی است که ما وقت آنها را می‌گیریم. به هر ترتیب بار هزینه‌ای این جشنواره با جشنواره‌های دیگر به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. البته من باز هم می‌گویم گرچه انتشار آزاد اطلاعات در همه موارد مورد اختلاف نظر ما و شماست، اما اگر در جاهای دیگر نیز میزان بودجه را اعلام عمومی کنند، ما هم این آمادگی را داریم که بودجه جشنواره به طور کامل به رسانه‌ها اعلام شود.

جشنواره دهم با دوره های قبلی تفاوت دارد

هومان اسعدی دبیر دهمین جشنواره موسیقی جوان نیز در این نشست خبری با اشاره به تغییراتی که این جشنواره نسبت به سال‌های گذشته داشته است، گفت: این دوره از جشنواره در سه بخش موسیقی کلاسیک، موسیقی نواحی و موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی برگزار می‌شود که بیش از ۲۰۰ بخش زیرمجموعه این سه فضای در نظر گرفته شده برای جشنواره برنامه‌ریزی شد. در این دوره از جشنواره بخش ویژه دیگری به بخش موسیقی دستگاهی ایران اضافه شده که طی آن افرادی که در کل موسیقی ردیف ایرانی و بداهه‌نوازی دستگاه‌های موسیقی ایرانی تبحر دارند، در مرحله نهایی حضور پیدا کرده و آثار خود را ارائه می‌دهند.

اسعدی بیان کرد: امسال ما بعد از چند دوره تصمیم گرفتیم که رده‌های سنی را بالاتر ببریم که بر این اساس آثار راه‌یافته به بخش نهایی در سه گروه سنی الف از ۱۵ تا ۱۸ سال، گروه سنی ب از ۱۹ تا ۲۳ سال و گروه سنی ج از ۲۳ تا ۲۴ سال آثار خود را به مخاطبان ارائه می‌دهند. البته تبصره‌ای در بخش گروه سنی الف در نظر گرفته شده که متقاضیان کمتر از ۱۵ سال که آثارشان قابل بررسی برای شرکت در جشنواره است، می‌توانند نسبت به ارسال کارهایشان به دبیرخانه جشنواره اقدام کنند.

دبیر دهمین جشنواره موسیقی جوان توضیح داد: ما فراخوان را زودتر از موعد مقرر منتشر کردیم تا بتوانیم نسبت به فرصتی که گروه‌ها برای آمادگی حضور در جشنواره دارند، بیشتر باشد. اما نکته دیگری که می‌توانم در این فضا به آن اشاره کنم، فراخوان بخش موسیقی نواحی است که چون در این خصوص نیازمند اطلاع‌رسانی بیشتری هستیم و هنوز آمار درستی از پیش‌بینی حضور شرکت‌کنندگان در جشنواره نداریم، از این رو تصمیم داریم تا اگر امکان داشته باشد، این بخش یا در تهران و یا در چند شهرستان برگزار شود که این موضوع همچنان در دست بررسی است و به محض رسیدن به کلیت نحوه حضور هنرمندان شرکت‌کننده در این بخش که تا پانزدهم اردیبهشت ماه پیش‌بینی شده، تصمیم‌گیری نهایی اعمال خواهد شد.

آذین موحد پژوهشگر عرصه موسیقی نیز در این نشست خبری گفت: امسال پیش‌بینی ما بر این قاعده است که بخش کلاسیک جشنواره که در قالب ۱۱ ساز متفاوت برگزار خواهد شد، هنرمندان حضور فعال‌تری داشته باشند و ما بتوانیم با توجه به حضور نوازندگان چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی، آثاری را به مخاطب ارائه دهیم که آنها را در وضع مطلوبی در حوزه موسیقی کلاسیک قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: حضور اساتید مختلف باعث این خواهد شد که ما در برگزاری یک مسابقه استاندارد و معرفی رپرتواری که هنرمندان را در بستر صحیح موسیقی کلاسیک قرار می‌دهد، تلاش بیشتری را انجام دهیم. کما اینکه تا به امروز بنده پیش‌بینی می‌کنم اتفاقات قابل توجهی در این بخش خواهد افتاد.

فراخوان حسین علیزاده برای استادان خواننده

حسین علیزاده عضو دیگر شورای سیاستگذاری دهمین جشنواره موسیقی جوان نیز در این نشست تصریح کرد: خوشبختانه جشنواره موسیقی جوان جایگاه بسیار خوبی پیدا کرده و امروزه به عنوان یک جشنواره معنوی میان اهالی موسیقی معرفی شده که هر سال شاهد افزایش کیفیت آثار شرکت‌کننده در آن هستیم. من به عنوان یک دوست و همکار از هومان اسعدی تشکر می‌کنم و هنوز باور نمی‌کنم که آنقدر حوصله کرده و با اینکه چندین بار در فکر استعفا بوده، اما با انگیزه زیاد نسبت به برگزاری هر چه باشکوه‌تر جشنواره تلاش کرده است.

وی افزود: این جشنواره عمداً در بوق و کرنا نیست و با اینکه چندین ماه با جشنواره‌های بعدی فاصله داریم اما گمان می‌کنم برگزاری چنین نشستی با توجه به اعلام فراخوان می‌تواند فرصت آماده شدن بیشتری را به شرکت‌کنندگان بدهد. این جشنواره، جشنواره آماده‌ای است که من در خوب بودن و زنده بودن آن بلوف نمی‌کنم. بنابراین تمام ارگان‌ها باید این جشنواره را مهم قلمداد کنند و حالا که خوشبختانه به یک مسیر ملی دست پیدا کرده است، کاری کنند که این جشنواره روز به روز ارتقا داده شود.

این نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی گفت: جشنواره موسیقی جوان یک جشنواره نمایشی نیست و دغدغه آن فقط بالا بردن کیفیت موسیقی است. ما به خاطر وسواسی که برای این دوره از جشنواره در نظر گرفته‌ایم، اصلاً دوست نداریم به سمت تبلیغات‌ برویم اما به طور حتم اگر این جشنواره، بودجه و امکانات بیشتری داشته باشد، قطعاً هم‌نوازی هم مهم خواهد بود. ما خواهان برگزاری یک جشنواره تکراری نیستیم. این جشنواره معیارهای خوبی دارد که اگر تفکر درستی در آن وجود داشته باشد، قطعاً به جایگاه‌های بسیار خوبی می‌رسد.

این هنرمند با اشاره به بخش‌های تخصصی جشنواره موسیقی جوان، بیان کرد: ردیف میرزاحسین‌قلی، ردیف میرزاعبدالله و ردیف علی‌اکبرخان شهنازی از جمله مواردی است که ما در بخش سازی به آن توجه زیادی می‌کنیم. آنچه که در اولویت ما قرار دارد، نگاه آکادمیک و دانشگاهی به ردیف‌هاست. کما اینکه به هیچ عنوان پیروی خاصی از ردیف‌های موسیقی نداریم. برای ما درک ردیف، مهمتر از حفظ ردیف است.

علیزاده با بیان این نکته که یکی از ارکان مهم موسیقی، آواز است گفت: به طور حتم یکی از ارکان مهم موسیقی ایرانی، آواز است که تا به امروز توجه کمتری به آن شده است. گرچه بسیاری از هنرمندان زحمتکش موسیقی ایرانی در حوزه موسیقی سازی زحمات بسیاری کشیده‌اند اما باید بگوییم ما در رپرتوار موسیقی آوازی بسیار فقیر هستیم. ای کاش می‌شد که در این سال‌ها استادان خواننده ما اتحاد عمل داشته باشند و به اتفاق نظرات و آرای خود، یک ردیف کامل و غنی در آواز ایران را تدوین کند. به هر ترتیب باید تکلیف آواز از نظر محتوا و ردیف مشخص شود و من باز هم به این نکته اشاره می‌کنم که این ایراد به خوانندگان بزرگ ما وارد است که نتوانسته‌ایم تاکنون از طریق استادان آواز، به یک رپرتوار غنی دست پیدا کرده و آنها را تدوین کنیم.

این آهنگساز در بخش دیگری از صحبت‌های خود پیرامون جشنواره موسیقی جوان تصریح کرد: تفاوت بین سال‌های گذشته تا به امروز نشان می‌دهد که چقدر موسیقیدان‌های جوان ما زیادتر شده‌اند و موسیقی‌ را ریشه‌ای می‌بینند، این جشنواره یک تمرین برای اهالی علمی موسیقی در حوزه دانشگاهی است که موسیقی درست را دوست دارند. ما خوشحال می‌شویم که در این راه دولتمردان نیز همراه ما حضور داشته باشند و به ما برای برگزاری این جشنواره کمک کنند. من موسیقی وطنم را دوست دارم و بدانید این انتقادها از روی دلسوزی است که به هیچ عنوان خط‌بندی در آن وجود ندارد.

جشنواره موسیقی جوان که جای گروه نوازی نیست

محمدرضا درویشی پژوهشگر صاحب‌نام موسیقی نواحی هم در این نشست خبری با اشاره به کیفیت فنی دهمین جشنواره موسیقی جوان توضیح داد: به عنوان کسی که در بخش موسیقی نواحی ایران دخیل است، صرف‌نظر از اینکه عنوان «جشنواره» به طور کلی در چنین همایش‌ها و برنامه‌هایی چه قدر می‌تواند درست باشد، اما به اعتقاد من این جشنواره مهمترین گردهمایی موسیقی در کشور است، چرا که با درگذشت استادان موسیقی ایران به ویژه در بخش موسیقی نواحی که جشنواره‌هایی پیرامون آن برگزار می‌شود، دیگر رویدادهای جشنواره‌ای مرتبط با موسیقی نواحی فروغ چندانی نخواهد داشت.

وی افزود: خوشحالم که از سال گذشته بخش موسیقی نواحی ایران به جشنواره موسیقی جوان افزوده شود و امسال در دهمین دوره شاهد دومین باری هستیم که موسیقی نواحی در جشنواره جوان حضور دارد. جشنواره موسیقی جوان یک جشنواره معمولی نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری در عرصه فرهنگ برای نسل‌های آینده و یک نوع تشویق برای هنرمندان جوان است که آینده موسیقی ایران را خواهند ساخت.

درویشی تاکید کرد: رپرتواری که برای بخش مسابقه در سه بخش جشنواره تعیین شده نشان می‌دهد در عین هرج و مرجی که امروز در هر سه بخش مورد نظر جوان، موسیقی ایران را دربرگرفته، کارشناسان و موسیقیدانان جوان توسط این آیین‌نامه راهنمایی می‌شوند و آنها را به طی کردن مسیری غیر مسیر مغشوش کنونی هدایت می‌کند.

این پژوهشگر صاحب‌نام عرصه موسیقی نواحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: جشنواره موسیقی جوان به جای پرداختن به ظاهر، به باطن می‌پردازد و اگر خیلی‌ها بر این عقیده‌اند که باید در این دوره گروه‌نوازی وجود داشته باشد، پس باید این انتظار را داشته باشیم که در همه بخش‌ها چنین فضایی وجود داشته باشد. آنهایی که به موضوع گروه‌نوازی علاقه‌مند هستند، بروند و در جشنواره موسیقی فجر که به اعتقاد من یک جشنواره بسیار سیاسی است و باید قدر آن را دانست، شرکت کنند. اینجا جشنواره موسیقی جوان است که ما فقط می‌خواهیم به باطن موسیقی فکر کنیم. ما می‌خواهیم اینجا به محتوا و استیل‌های درست نوازندگی دست پیدا کنیم که مهمتر از گروه‌نوازی است.

کد خبر 3034242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha