۸ بهمن ۱۳۹۴، ۱۴:۵۲

مدیر کل شیلات استان کرمانشاه خبر داد:

بهره‌برداری از ۱۰ طرح شیلاتی در استان کرمانشاه طی دهه فجر

بهره‌برداری از ۱۰ طرح شیلاتی در استان کرمانشاه طی دهه فجر

کرمانشاه- مدیر کل شیلات استان کرمانشاه از بهره‌ برداری ۱۰ طرح عمرانی و تسهیلاتی با محوریت شیلات در استان طی روزهای دهه فجر خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید فرزاد افضلی امروز پنجشنبه در جمع خبرنگاران کرمانشاهی با اشاره به برنامه‌های اداره کل شیلات استان در دهه مبارکه فجر اظهار داشت: طی روزهای  دهه فجر ۱۰ طرح موفق با اعتباری بالغ بر ۲۱ میلیارد ریال در استان کرمانشاه افتتاح خواهد شد.

افضلی همچنین از کلنگ زنی چندین طرح شیلات در استان کرمانشاه در دهه فجر خبر داد و افزود: طرح‌های آماده بهره‌برداری شیلات در دهه فجر غالبا عمرانی و تسهیلاتی است که با افتتاح این پروژه‌ها زمینه اشتغال مستقیم ۳۴۳ نفر و اشتغال غیرمستقیم ۱۷۰ نفر در استان فراهم می‌شود.

مدیر کل شیلات استان کرمانشاه افتتاح مجدد مجتمع تولید ماهیان سردابی در ریجاب را از برنامه‌های شیلات در دهه فجر برشمرد و گفت: اتمام پروژه مجتمع پرورش ماهی سفیدبرگ در جوانرود از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای دهه فجر است.

افضلی از مجتمع تولید ماهیان سردابی در ریجاب به عنوان بزرگترین مجتمع تولید ماهیان سردابی کشور یاد کرد و گفت: جداسازی فاضلاب از رودخانه در سد داریان، برق رسیانی به مزارع پرورش ماهی در استان، افتتاح مرکز تکثیر پرورش ماهی سردابی و گرمابی، راه اندازی ایستگاه تحقیقاتی قصرشیرین با هدف تولید ۲ میلیون تن قطعه میگو آب شیرین روزنبورگی از برنامه‌های ما در دهه فجر است.

وی تولید کل شیلات استان کرمانشاه طی ۹ ماهه امسال را ۱۴ هزار و ۳۸۰ تن عنوان و بیان کرد: این تولیدات در بخش تولید ماهی سردابی و گرمابی و خاویار و میگو بوده همچنین در این مدت برای  ۴ هزار و ۶۹۶ نفر نیز اشتغال زایی شده است.

مدیر کل شیلات استان کرمانشاه تولیدات ماهی سردابی در استان طی ۹ ماهه نخست امسال را ۱۰ هزار و ۳۴۰ تن عنوان و بیان کرد: در این مدت ۲ هزار و ۶۸۰ تن ماهی گرمابی در استان تولید شده و سال گذشته نیز تولیدات ما ۱۱ هزار و ۷۹۳ تن بود.

کرمانشاه رتبه نخست کشوری در تولید ماهی گرمابی در میان استان‌ها غیرساحلی را دارد

افضلی با بیان اینکه کرمانشاه رتبه نخست کشوری تولیدماهی گرمابی در میان استان‌های غیرساحلی را دارد، افزود: طی ۹ ماه امسال ۱۰ تن میگو و ماهی خاویار به روش پرورش در قفس در دریاچه سد گیلانغرب و سد قصرشیرین در استان  تولید داشتیم.

وی جایگاه استان کرمانشاه در تولید ماهیان سردابی را رتبه چهارم کشوری دانست و افزود: تا پایان آذر امسال نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه انواع ماهی زینتی در استان کرمانشاه تولید شده است.

مدیر کل شیلات استان کرمانشاه تعداد مزارع پرورش ماهی در استان را ۴۸۱ مزرعه عنوان کرد و گفت: استان کرمانشاه ۴ درصد محصولات آبزی کشور را تولید می‌کند.

افضلی در ادامه افزود: طی ۹ ماهه امسال ۱۱۵ تن ماهی به ارزش ۱۸ میلیارد ریال از استان کرمانشاه صادر شده و سال گذشته نیز ۲۲۶ تن ماهی صادراتی داشتیم.

وی سرانه مصرف ماهی در استان کرمانشاه را ۸ کیلوگرم بیان و اظهار داشت: سرانه مصرف ماهی در کشور ۹ کیلو و ۲۰۰ گرم و سرانه مصرف جهانی نیز ۱۹ کیلوگرم برای هر نفر است که با میانگین جهانی فاصله زیادی داریم.

افضلی تشویق مردم به مصرف آبزیان و فرهنگسازی در این زمینه را خواستار شد و گفت: سال ۷۳ سرانه مصرف ماهی برای هر فرد در استان کرمانشاه ۲۵۰ گرم بود و طی ۲۰ سال اخیر با فرهنگ‌سازی درست این میزان به ۸ کیلوگرم رسید.

کد خبر 3036076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha