۱۲ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۳۵

مهر گزارش می‌دهد؛

دغدغه‌های بیماران کلیوی درکرمانشاه/ازمشکل معیشتی تاخریدوفروش کلیه

دغدغه‌های بیماران کلیوی درکرمانشاه/ازمشکل معیشتی تاخریدوفروش کلیه

کرمانشاه- بیماران کلیوی در استان کرمانشاه دغدغه‌های فراوانی دارند و از مسائلی همچون مشکلات معیشتی و سختی پیگیری روند درمان رنج می‌برند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: تعداد بیماران کلیوی در استان کرمانشاه طی سالیان اخیر افزایش داشته و در این سال‌ها به دلیل عدم وجود سیاست‌های حمایتی و درمانی مناسب مشکلات دیگری برای این بیماران ایجادشده است.

بیماری کلیوی از بیماری‌های خاص محسوب می‌شود و تمام زندگی فرد بیمار را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بیمار از بسیاری از فعالیت‌های عادی روزمره بازمی‌ماند. در این شرایط معمولا مشکلات معیشتی، بیمار کلیوی سرپرست خانوار را با مسائل و دغدغه‌های دردآور دیگری روبرو می‌کند.

مسئول انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: انجمن حمایت از بیماران کلیوی از سال ۵۹ در تهران تشکیل و به دنبال آن ۱۷۲ شعبه در سطح کشور ایجاد شد در استان کرمانشاه نیز سال ۶۸ به همت تعدادی از خیران، انجمن حمایت از بیماران کلیوی تشکیل شد و این انجمن از آن زمان تاکنون توانسته حمایت‌های خوبی از این بیماران به عمل آورد.

حسین بیگلری به بیان گوشه‌ای از مشکلات بیماران کلیوی در استان کرمانشاه پرداخت و گفت: بیماری کلیوی یک بیماری دردآور و هزینه‌دار است هرچند نهادی برای حمایت از این بیماران در کشور تشکیل‌شده اما بازهم جای کار بسیار است اما حمایت‌ها و کمک‌های خیرین اندک.

وی از عدم وجود بخش دیالیز در شهرستان‌های روانسر و دالاهو برای بیماران کلیوی گلایه کرد و افزود: این دو منطقه فاقد بخش دیالیز هستند و بیماران کلیوی در روانسر برای انجام دیالیز به کرمانشاه مراجعه می‌کنند و بیماران دالاهو نیز به شهرستان جوانرود می‌روند و در فصل تابستان و زمستان مشقت تحمل گرما و سرمای هوا به هنگام رفت‌وآمد برای دیالیز  بر رنج این بیماران می‌افزاید.

بیگلری تردد و رفت‌وآمد و به دنبال آن صرف هزینه‌های رفت‌وآمد را از مشکلات این بیماران به‌ویژه در دو شهرستان روانسر و دالاهو دانست و گفت: انجمن بیماران کلیوی در سطح کشور بسیار موفق عمل کرده و در استان کرمانشاه نیز انجام‌وظیفه می‌کنیم اما نیاز به حمایت خیران داریم.

مسئول انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان کرمانشاه با اشاره به وجود بخش‌های دیالیز در بیمارستان‌های امام رضا (ع) و امام خمینی (ره) کرمانشاه بیان کرد: دیالیز در سه نوبت انجام می‌شود و به علت حجم بالای مراجعه بیماران برای دیالیز این دستگاه‌ها در استان فرسوده شده و نیاز به بازسازی دارد.

۶۳۰ بیمار دیالیزی در استان کرمانشاه وجود دارد

بیگلری با اشاره به افزایش تعداد بیماران دیالیزی در سال جاری گفت: ۱۴۵ بیمار دیالیزی در استان کرمانشاه را به‌تازگی تحت حمایت انجمن قراردادیم و برای آن‌ها تشکیل پرونده شده و این آمار زیاد است.

وی با بیان اینکه تعداد بیماران زن کلیوی در استان فاصله چندانی با بیماران مرد ندارد، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۸۰۰ بیمار پیوند کلیه در استان کرمانشاه داریم که البته تعدادی از این بیماران از استان‌های دیگر همچون سنندج و ایلام برای پیوند به کرمانشاه آمدند.

مسئول انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان کرمانشاه تعداد بیماران دیالیزی در استان کرمانشاه را ۶۳۰ نفر عنوان و بیان کرد: در حال حاضر ۴۰ بیمار در استان پیوند کلیه شده اند و به زندگی عادی خود بازگشتند.

وی با اشاره به‌رایگان بودن دیالیز برای بیماران در استان کرمانشاه گفت: انجام یک دیالیز برای دولت ۲ میلیون ریال هزینه در بردارد و در بخش خصوصی نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در نظر گرفته‌شده که تمام آن توسط دولت پرداخت می‌شود و دارو نیز با ۹۰ درصد تخفیف در اختیار بیماران قرار داده می‌شود.

بیگلری در ادامه افزود: برای تعدادی از بیماران ما بنا به‌ضرورت، داروهای خارجی تجویز می‌شود که البته توان پرداخت آن برای بیمار کلیوی بسیار مشکل است و جا دارد دولت نیز در این زمینه ورود پیدا کند.

بیشتر بیماران دیالیزی در استان کرمانشاه مشکلات معیشتی دارند

وی بیان کرد: بیشتر بیماران ما از روستاها و عمدتاً روستاهای شهرستان‌ها هستند که با وضع معیشتی سخت برای درمان نیز اقدام می‌کنند و اما مشکل جدی‌تر این بیماران زمانی است که بیمار دیالیزی نان‌آور خانواده باشد آنجاست که دیگر مشکلات معیشتی دامن خانواده را می‌گیرد و وضع اسفبار می‌شود.

بیگلری ادامه داد: بیماران دیالیزی سرپرست خانواده در هفته ۳ مرتبه و هر مرتبه ۴ ساعت برای دیالیز مراجعه می‌کنند و با این اوصاف دیگر توان کار کردن و اداره خانواده را ندارند و ازنظر معیشتی دچار مشکلات فراوانی هستند و امثال این بیماران در استان ما کم نیستند و کمک‌های معیشتی دولت نیز بسیار ناچیز است.

مسئول انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان کرمانشاه خواستار حمایت دولت برای رفع مشکلات معیشتی بیماران دیالیزی شد و افزود: هرچند که دارو و درمان هم رایگان باشد اما وقتی بیمار دیالیزی مشکل معیشتی داشته باشد، درمان و دارو نیز افاقه نمی‌کند چون غذایی برای خوردن ندارند.

وی با ابراز تأسف از عدم همکاری نهادهای مختلف و عدم‌حمایت خیران از این بیماران در استان کرمانشاه گفت: بیماران ما مشکل معیشتی دارند و انجمن به‌تنهایی قادر به رفع همه نیازهای این بیماران نیست و باوجوداینکه انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان کرمانشاه در این استان رتبه نخست را دارد اما در کشور در رده ۲۶ قرار دارد که دلیل آن عدم همکاری و مساعدت خیران است.

بیگلری خواستار دلجویی خیران از بیماران کلیوی در استان کرمانشاه شد و اظهار کرد: مسئولان مردم را ترغیب به انجام کارهای خداپسندانه کنند و ائمه جماعات و مقامات عالی در تریبون‌های خود اعلام کنند، از طرفی استان کرمانشاه در بحث موقوفات بسیار قوی است اما بیماران ما از آن بی‌نصیب‌اند.

مسئول انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان کرمانشاه با اشاره تأکید دین مبین اسلام برای دلجویی و کمک به بیماران گفت: ما مدیون بیماران هستیم و بر اساس دستورات دین اسلام باید در انجام امور خیر و کمک به بیماران پیشتاز باشیم.

استان کرمانشاه از قطب‌های فروش کلیه در کشور است

بیگلری در ادامه استان کرمانشاه را از قطب‌های فروش کلیه در کشور عنوان و اظهار کرد: متأسفانه این امر به دلیل مشکلات مالی و بیکاری است و اسفبارتر آنکه تنها استانی هستیم که خریدار کلیه نداریم به عبارتی اهداکننده فراوان اما خریداران اندک است و ما مجبوریم اهداکنندگان را به استان‌های دیگر بفرستیم به‌طوری‌که اکنون کسی دیگر حتی خریدار o مثبت نیست اما در استان‌های دیگر نوبت برای اهدا هست و نوبت برای فروش کلیه نیست.

مسئول انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان کرمانشاه بحث کارت‌های اهدا عضو را جدی دانست و گفت: باوجود کارت‌های اهدا عضو امکان حیات بخشیدن یک اهداکننده به ۷ نفر وجود دارد و لازم است که مسئولان در این زمینه ورود پیدا کنند و ما در این امر نیز مشکل‌داریم.

بیگلری بابیان اینکه بیماری کلیوی بیماری نوظهور نیست، افزود: یکی از دلایل افزایش بیماران کلیوی فقر مالی و اقدام نابهنگام برای اطلاع از بیماری و درمان است  چراکه هزینه‌های آزمایش و تست بالاست و بسیاری از افراد در استان با این وضع معیشتی توان پرداخت آن را ندارند.

وی ادامه داد: توصیه ما این است که افراد هر ۶ ماه یک‌بار برای انجام آزمایش مراجعه کند و از وضعیت سلامت کلیه‌ها مطلع شوند تا خدایی نکرده در درازمدت گرفتار نشوند و در این رابطه دولت باید برای انجام آزمایش دیابت یا... در سطح شهرستان‌ها تخفیف قائل شود تا بیماران سریع‌تر شناسایی و درمان شوند.

عمر متوسط بیمار دیالیزی ۱۰ تا ۱۲ سال است

بیگلری بیان کرد: عمر متوسط بیمار دیالیزی ۱۰ تا ۱۲ سال است اما بیمار باید هرچه سریع‌تر پیوند شود چراکه انجام دیالیز نه به نفع بیمار است نه به نفع دولت به‌طوری‌که هر جلسه انجام دیالیز ۲۰۰ هزار تومان برای دولت هزینه دارد اگر بحث اهدا و پیوند انجام شود دیگر دولت هزینه‌ای برای دیالیز متحمل نمی‌شود از طرفی فرد دیگر نیازمند نیست و برای انجام امورات خود و رسیدگی به وضعیت معیشتی خود مشکلی ندارد.

وی افزود: از سال ۷۶ تاکنون کمک دولت در بحث اهدا تغییرنیافته و تنها یک‌میلیون تومان هزینه پیوند را دولت متحمل می‌شود و این اقدام سبب دلسردی بسیاری از افراد ناتوان از پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حمایت از بیماران به‌عنوان امر مورد تأکید دین مبین اسلام و پیامبر اکرم (ص) باید موردتوجه همه باشد و از این امر غفلت نشود.

توجه به رفع مشکلات معیشتی بیماران در کنار فراهم آوردن درمان رایگان و یا کم‌هزینه برای آن‌ها در عدم بروز مشکلات دیگر مؤثر است و جا دارد نهادهای متصدی بیش‌ازپیش وارد عمل شوند.

کد خبر 3038578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha