۱۳ بهمن ۱۳۹۴، ۱۶:۰۱

با هدف اعمال تحریمهای جدید؛

آمریکا پای ایران را به آزمایش موشکی کره شمالی کشید

آمریکا پای ایران را به آزمایش موشکی کره شمالی کشید

کارشناسان آمریکایی ادعا می کنند که پیونگ یانگ احتمالا در آزمایش موشکی جدید خود از تقویت کننده راکتی استفاده خواهد کرد که محصول همکاری مشترک با ایران است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یونهاپ نیوز، «جفری لویس» کارشناس و مدیر برنامه منع اشاعه هسته ای شرق آسیا در مرکز مطالعات «جیمز مارتین» در بحبوحه نگرانی های مطرح شده از سوی برخی مقامات ژاپنی مبنی بر امکان آزمایش قریب الوقوع موشک بالستیک دور برد از سوی کره شمالی مدعی شد: پیونگ یانگ قصد دارد در این آزمایش احتمالی از تقویت کننده موشکی که محصول همکاری مشترک با ایران است یا موشک قاره پیمای «کی ان – صفر هشت» استفاده کند.

گزارش احتمال انجام چنین آزمایشی از سوی کره شمالی برای اولین بار به نقل از یک منبع ناشناس از سوی خبرگزاری «کیودو» ژاپن منتشر شد. بر این اساس، گفته می شود که طبق تصاویر ماهواره ای به دست آمده فعالیت های مشکوکی در سایت آزمایش موشکی «تانگ چانگ ری» در نزدیکی مرز غربی کره شمالی رویت شده است که می تواند نشانه ای از تلاش پیونگ یانگ برای پرتاب موشک دور برد باشد.

آخرین بار کره شمالی در سال ۲۰۱۲ میلادی از سایت تانگ چانگ ری یک ماهواره را با کمک راکت «یونها ۳» با موفقیت در مدار زمین قرار داد و در حال حاضر ادعا می شود که این کشور موفق به تکمیل تسهیلات فضایی خود برای پرتاب یک موشک دوربرد با برد بیشتر شده است.

به گفته لویس، کره شمالی ممکن است از یک راکت یونها ۳ دیگر یا راکتی با همان سایز در آزمایش جدید خود استفاده کند اما احتمال استفاده از گزینه جالبتری هم وجود دارد. علاوه بر این، وی مدعی شد که کره شمالی در مکان های نامتعارفی نظیر نمایشگاه های گل و گیاه اقدام به نصب راکت های به مراتب بزرگتری به نام «یونها ۹» کرده است.

به ادعای لویس، وزارت خزانه داری آمریکا در گزارش جدید خود همکاری ایران و کره شمالی در توسعه یک تقویت کننده راکت به وزن ۸۰ تُن را مورد تایید قرار داده و احتمال می دهد که از آن برای پرتاب راکت یونها ۹ استفاده شود.

«گوردوم چانگ» کارشناس دیگری از همین حوزه نیز با طرح ادعاهای بی اساسی نظیر احتمال حضور کارشناسان ایرانی در هنگام آزمایش جدید کره شمالی گفت: همه شواهد گواهی بر آزمایش موشک دوربرد از سوی کره شمالی در روزهای پیش رو است. این موشک نه تنها ممکن است قابلیت طی کردن مسافت تا آمریکا را داشته باشد بلکه حتی ممکن است در نهایت از ایران سر در بیاورد.

 به ادعای چانگ، کره شمالی در حال حاضر حتی از توانایی آزمایش موشک بالستیک قاره پیمای کی ان – صفر هشت نیز برخوردار است و این موشک با توجه به اینکه قابلیت حمل بر روی سکوهای پرتاب سیار را دارد، به شدت موجب نگرانی آمریکایی ها شده است.

کد خبر 3040332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha