۲۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۱۴

گزارش خبری مهر؛

چهره ماندگار فلسفه کشور تجلیل شد/اعوانی در پی آشتی حکمت و علوم

چهره ماندگار فلسفه کشور تجلیل شد/اعوانی در پی آشتی حکمت و علوم

سمنان - آئین تجلیل و تکریم پروفسور اعوانی، چهره ماندگار فلسفه و علوم انسانی کشور با حضور مسئولان، دانشگاهیان، فرهیختگان و مردم قدرشناس شهرستان سمنان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه سه شنبه سالن شهید مطهری شهر سمنان میزبان مراسمی بود که طی آن پروفسور غلامرضا اعوانی، چهره ماندگار تاریخ علوم انسانی کشور و محقق نامدار عرصه علوم انسانی با حضور تنی چند از مسئولان استانی و شهرستانی، روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، دانشگاهیان، دانشجویان، فرهیختگان، دانش پژوهان و عموم مردم دیار قومس تجلیل شد.

تجلیل از نخبگان در دستور کار است

مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم بنیاد ملی نخبگان در این مراسم، هدف از تجلیل بزرگان علوم و چهره ماندگار عرصه دانش را الگو سازی برای نسل جوان خواند و گفت: به منظور الگوسازی برای جوانان، نخبگان کشور در رسته ها و رشته های مختلف مورد تکریم قرار می گیرند چرا که ما معتقدیم در دنیایی که مالامال از الگوهای غربی است، در کشور ایران اسلامی هستند انسان هایی که بهترین الگوهای نسل آینده ساز ایران اسلامی محسوب می شود و جوانان باید بدانند نخبگان چه کسانی هستند و اگر این اتفاق بیافتد مسیر زندگی جوان تغییر خواهد کرد.

محسن شاه رضایی درباره برگزاری این قبیل مراسم به همت بنیاد ملی نخبگان، توضیح داد: بنیاد ملی نخبگان با هدف الگوسازی، عزم جدی برای تکریم چهره های برتر کشور دارد که در این مراسم، پروفسور اعوانی چهره ماندگار فلسفه مورد تجلیل قرار می گیرند.

وی افزود: در کشور تاکنون چهره های ماندگار و نخبه در زمینه های علمی، معنوی و فرهنگی از جمله دکتر شکوهی در بیرجند، آذر یزدی در یزد، و امشب این محقق نامدار در سمنان تکریم شده اند چرا که ما معتقدیم تکریم چهره های نخبه از اتفاقات بسیار خوبی است که در کشور انجام می گیرد و برنامه دفترالگوسازی و تکریم بنیاد ملی نخبگان ادامه این اتفاق در آینده است.

علوم امروزی از حکمت جدا هستند

رئیس انجمن حکمت ایران و چهره ماندگار عرصه فلسفه نیز در خلال این مراسم، گفت: علوم امروزی از حکمت الهی جدا شده و فلسفه و حکومت های غربی از حکمت دین جدا شده است همچنین باید دانست که تمامی علوم پدیداری به حقیقت توجه ندارند از این رو فلسفه و علوم انسانی که در جست و جوی حقیقت مطلق است بسیار اهمیت دارد.

غلامرضا اعوانی  با بیان این که انسان موجودی بی نهایت، مظهر اسماء الهی و قدرت علم بر تمامی اشیا را دارد، بیان کرد: درگذشته علوم انسانی در تمامی شهرهای متمدن رواج داشته است و در نظام حوزوی فلسفه تدریس می شده است و منحصر به شهر خاصی نبود و مهم تر همه شهرهای متمدن ایران ازجمله تهران، اصفهان، تبریز مرکز فلسفه و حکمت بودند.

وی افزود: با ورود فلسفه در سیستم دانشگاهی، فرآیند یادگیری فلسفه به شکل دیگری درآمد، در فلسفه جدید دوستداری حکمت وجود ندارد و بسیار نادرند افرادی که عشق به حکمت دارند البته باید تاکید کرد که حکومت ها و فلسفه غرب از حکمت دینی و حکمت الهی جداشده اند، حکمت نوعی علم به همراه برهان و دلیل است که به تمامی پرسش های نخستین و کلی پاسخ می دهد.

اعوانی چهره ماندگار کشور است

رئیس بنیاد نخبگان استان سمنان نیز در مراسم تجلیل از پروفسور اعوانی، با بیان اینکه نخستین آیین تکریم از نخبگان این استان انجام شد و در سال آینده این آیین در همه شهرستان های استان برگزار خواهد شد، گفت: پروفسور اعوانی شخصیت علمی، فرهنگی و فلسفی در دوران معاصر است که دارای تخصص بسیار بالایی در فلسفه و عرفان، شخصیتی تأثیرگذار در جهان و استاد ممتاز دانشگاه شهید بهشتی و نخستین چهره ماندگار کشور است.

قدرت الله خیاطیان با اشاره به اینکه پروفسور اعوانی تخصص خاصی در حکمت و فلسفه اسلامی دارند و مقالات بسیار زیادی به زبان فارسی و انگلیسی دارند، ابراز داشت: این فیلسوف برتر جهانی حکمت نظری و حکمت عملی و عرفان نظری و عرفان عملی را ترکیب کرد و مدافع سرسخت فرهنگ ایرانی و اسلامی است.

وی افزود: اعوانی همچنین نقاط مثبت و منفی فلسفه غرب را موردنقد قرارداد و در گفتمان های علمی در جوامع جهانی، از تفکر اسلامی دفاع و آن را توسعه داده است.

در این آیین از مجسمه صورت پروفسور غلامرضا اعوانی چهره برتر جهانی در فلسفه و حکمت پرده برداری شد که مقرر شد این مجسمه بر سر در دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان نصب می شود.

کد خبر 3047869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha