۱۴ فروردین ۱۳۸۵، ۱۵:۲۲

/ شازده كوچولو /

مشهور ترين شخصيت ادبيات كودكان شصت ساله شد

مشهور ترين شخصيت ادبيات كودكان شصت ساله شد

" شازده كوچولو " مشهور ترين شخصيت ادبيات كودكان و نوجوانان در سراسر جهان ، اين روزها شصت ساله شده است .

به گزارش خبرنگار كتاب مهر ، به نقل از خبرگزاري فرانسه ، اين روزها كه مصادف است با شصتمين سال انتشار كتاب شازده كوچولو نوشته آنتوان دوسنت اگزوپري ، در كشور فرانسه زادگاه اين نويسنده و ديگر مناطق اروپا و جهان ، مراسم هاي گوناگوني برگزار مي شود .

از جمله اين برنامه ها مي توان به اجراي برداشتي از كتاب شازده كوچولو در قالب نمايش صحنه اي در ميشل تياتر پاريس و همچنين در اين برنامه ها قرار است اپراي ويژه اگزوپري در سالن اپراي كارلس روهه آلمان بركزار شود .

به گزارش مهر ، از آنجا كه اين نويسنده يكي از بهترين و موفق ترين خلبان هاي فرانسه محسوب مي شد قرار است در موزه هوافضاي كشور فرانسه بخش ويژه اي به هم به اگزوپري اختصاص يابد .

نخستين بار كتاب شازده كوچولو در سال 1942 به دوزبان فرانسه و انگليسي در ايالات متحده آمريكا ، جايي كه مولف كتاب اميد داشت بتواند پناهنگي سياسي دريافت كند ، منتشر شد .

او قصد داشت با بازنشسته كردن خود در ايالات متحده به طور جدي به نويسدگي مشغول شود اما ناگهان تصميم خود را تغيير داد و براي مقابله با نازي ها كه كشورش را اشغال كرده بودند سوار هواپيما شد كه به مقابله با آنها برود .

دو هفته پس از انتشار اين كتاب يعني در تاريخ 31 جولاي 1944 او براي انجام ماموريتي از سوي متفقين به شمال آفريقا اعزام شد . اين آخرين ماموريت نظامي بود كه به آن اعزام شد و همچنين آخرين باري كه به عنوان خلبان سوار بر هواپيماي P 38 ساخت فرانسه شد .

اگزوپري در سال 1944 در حالي كه سوار بر هواپيما روي آسمان مديترانه پرواز مي كرد ، قصد نزديك شدن به مواضع نيروهاي آلماني در ساحل بندر مارسي فرانسه را داشت كه توسط ضدهوايي هاي آنها گرفتار شد و هواپيماي او در دريا سرنگون شد .

به گزارش مهر ، او خلبان نيروي هوايي فرانسه بود كه به دليل علايق شخصي گاهگاهي كتابي براي مخاطبان كودك و نوجوان منتشر مي كرد اگرچه از او كتابهاي زيادي برجاي نمانده است اما شاهكار او با عنوان شازده كوچولو تاكنون عنوان مشهور و محبوب ترين كتاب فرانسه زبان را حفظ كرده است .

كتاب شازده كوچولو در سال 1946 زماني كه نويسنده او درگذشته بود در كشور فرانسه منتشر شد و آرزوي او براي انشتار اين كتاب در كشورش تحقق يافت هرچند خود او اين رويداد را نديد .

اين كتاب تاكنون به 160 گويش و زبان و با بيش از 500 ويرايش با شمارگان 80 ميليون نسخه منتشر شده و در كشور فرانسه نيز تاكنون 11 ميليون نسخه از اين كتاب به فروش رسيده است .

اين كتاب براي آخرين بار در كشور هاي آفريقايي به زبان بربري چاپ و منتشر شده و در كشور تاكنون بارها ترجمه شده كه از مشهور ترين ترجمه هاي اين كتاب مي توان به ترجمه احمد شاملو اشاره كرد .

به گزارش مهر ، فكر اوليه نگارش اين كتاب زماني به ذهن دوسن تگزوپري خطور كرد كه وي طرحي از شازده كوچولو پسري بلوند كه شال گردن قرمز رنگي داشت را روي دستمال كاغذي در رستوراني در نيويورك كشيد .

ناشر آمريكايي يوجين رينال ( EUGENE REYNAL )  بعد از كشيده شدن اين طرح روي دستمال كاغذي سنت اگزوپري را متقاعد كرد كه داستاني را بر اساس كاراكتر اين پسر بچه بلوند خلق كند .

پس از انتشار اين كتاب به زودي منتقدين از آن استقبال كردند و در مدت زمان كوتاهي به شهرت زيادي دست يافت . او درپاسخه روزنامه نگاري درباره دلايل استقبال بزرگترها از اين كتاب گفت : همه بزرگترها روزي بچه بودند اما خيلي كم آن را به ياد دارند .

به گزارش مهر ، دوسال قبل گروهي ازباستان شناسان فرانسوي بقاياي هوايپايي را در سواحل بندر مارسي فرانسه يافتند كه گفته مي شود بقاياي هواپيماي اگزوپري باشد .

با اين حال هنوز راز ناپديد شدن اگزوپري و دلايل سرنگوني هواپيماي او براي بسياري از پژوهشگران در هاله اي از ابهام قرار دارد .

ماجراي كتاب " شازده كوچولو " درباره كودكي بلوند است كه در سياره اي دور افتاده زندگي مي كند و در سفر به سياره زمين با واقعياتي درباره دنياي بزرگترها آشنا مي شود .

راوي داستان ( خود اگزوپري ) مردي است كه هواپيمايش در كوير آفريقا دچار نقص فني شده  و درحالي كه مشغول تعمير هواپيمايش است به طور غير منتظره اي با شازده كوچولو مواجه مي شود .

کد خبر 307104

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha