۱۹ فروردین ۱۳۸۵، ۱۵:۲۹

/ بر اساس ارزيابي مركز پژوهشهاي مجلس /

متن استفساريه مشاغل سخت و زيان آور بايد تغيير كند

متن استفساريه مشاغل سخت و زيان آور بايد تغيير كند

مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي نظر كارشناسي خود در مورد طرح استفساريه اصلاحيه تبصره 2 الحاقي به ماده 76 قانون تامين اجتماعي مصوب سال 1380 را اعلام كرد.

به گزارش خبرگزاري مهر ، دفتر اطلاع رساني مركز پژوهشهاي مجلس اعلام كرد: دفاتر مطالعات اجتماعي و حقوقي اين مركز در يك اظهارنظر كارشناسي مشترك پيرامون اين طرح ، ضمن بررسي روند تغييرات ماده 76 قانون تامين اجتماعي در ساليان اخير ، خاطرنشان ساخت كه دلايل توجيهي ارائه شده در طرح اسفساريه با متن طرح تفاوت دارد.

به اين صورت كه دلايل توجيهي در بيان علت ارائه طرح استفساريه ، بحث توالي و تناوب اشتغال در كارهاي سخت و زيان آور را مطرح مي كنند. بدين مفهوم كه كارگران فصلي - كه مدتي در كارهاي سخت و زيان آور شاغل بوده و بعد به اجبار مدتي در كارهاي غير سخت و زيان آور شاغل شده و مجددا به كارهاي سخت و زيان آور مي پردازند - بتوانند با 20 سال كار در مشاغل فصلي سخت و زيان آور بازنشسته شوند.

در حالي كه متن طرح استفساريه اشاره اي به بحث توالي و تناوب اشتغال ندارد ، بلكه امكان استفاده اين قبيل از بيمه شدگان از مزاياي قانون بازنشستگي در كارهاي سخت و زيان آور را مطرح نموده است.

بر اساس اين اظهارنظر كارشناسي ، با توجه به موارد ياد شده ، كارگران شاغل در مشاغل سخت و زيان آور كه به طور فصلي در اين قبيل مشاغل كار مي كنند و نيز آن دسته از كارگران كه بدون ميل و اراده موقتا كار خود را از دست مي دهند و در ادامه كار در همان كارگاه يا كارگاههاي مشابه مشغول به انجام كارهاي سخت و زيان آور مي شوند يا اينكه مدتي در مشاغل عادي شاغل شده و همچنين در ايام بيكاري بدون دريافت مقرري بيكاري هستند ، مي توانند درخواست بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور را مطرح كنند و با توجه به اينكه داراي انقطاع فصلي يا موقت هستند ، بايد 25 سال سابقه اشتغال در مشاغل سخت و زيان آور را داشته باشند تا بتوانند از مزاياي تبصره 2 ماده الحاقي به ماده 76 قانون تامين اجتماعي برخوردار گردند.

اين گزارش در ادامه به نقل از نظر كارشناسي دفاتر مطالعات اجتماعي و حقوقي مركز پژوهشها آورده است: چنانچه نيت ارائه دهندگان اين طرح ، متولي محسوب نمودن مشاغل غير فصلي اين قبيل بيمه شدگان به عنوان شاغلان كارهاي سخت و زيان آور باشد ، متن استفساريه بايد تغيير يابد تا بتواند اهداف مورد نظر تهيه كنندگان طرح را تامين كند.

 

کد خبر 308968

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha