۲۳ مهر ۱۳۸۲، ۱۳:۱۱

رييس قوه قضاييه تاكيد كرد:

دادگاه هاي تجديدنظر ، صلح و سازش را مورد توجه قرار دهند

 دادگاه هاي تجديدنظر ،  صلح و سازش را  مورد توجه قرار دهند

رييس قوه قضاييه گفت : با توجه به آثار مثبتي كه شورا هاي حل اختلاف در حل مشكلات قضايي داشته است صلح و سازش بايد به عنوان يك اصل در دادگاههاي تجديد نظر مورد توجه قرار گيرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر آيت الله هاشمي شاهرودي در ديدار با قضات دادگاههاي تجديد نظر استان تهران افزود : قضات دادگاههاي بدوي و تجديد نظر بايد  براي رسيدگي به مرافعات مردم سريع به سراغ صدور حكم  نروند و همواره سعي كنند مشكلات قضايي را با صلح و سازش حل كند.

وي با اشاره به اينكه دادگاه تجديد نظر يك مرحله بسيار مهم در قضاوت است ،  گفت : دادگاه تجديد نظر متمم اصل حكم قضايي است و در واقع  حكم اصلي در اين دادگاه قطعيت پيدا مي كند .

آيت الله هاشمي شاهرودي ادامه داد : دادگاه تجديد نظر مرحله شكل گيري حكم قضايي است و مديران و تشكيلات قضايي بايد همواره تلاش كنند تا ساختار دادگاههاي تجديد نظر و رابطه آن با دادگاههاي بدوي را بر اساس اين تعريف تنظيم كنند .

وي گفت : مسوولان قضايي به خصوص كساني كه در دادگاههاي تجديد نظر فعاليت مي كنند ، بايد با تشكيل جلساتي طرحي را آماده كنند  تا رابطه بين دادگاههاي بدوي و دادگاههاي تجديد نظر بيشتر وعميق تر شود .

رييس قوه قضاييه با اشاره به اينكه دادگاههاي تجديد نظر نقش تكميل حكم و رفع نواقص حكم و ارتقاي وضع دادگاه بدوي را برعهده دارد  ، گفت : بايد روشي را اتخاذ كنيم تا احكامي كه در دادگاه بدوي صادر مي شود مقدمه دادگاه تجديد نظر قرار گيرد و دادگاه تجديد نظر آن حكم را تكميل و نواقص آن را بر طرف كند .

آيت الله هاشمي شاهرودي گفت : متاسفانه عده اي  به خاطر منافع اقتصادي و يا سياسي خود صحبتهاي مغرضانه اي در باره  دستگاه قضايي  مي كنند و سيستم قضايي را زير سئوال مي برند و در واقع  مقدس ترين و صادقانه ترين كار قضات را زير سئوال مي برند بدون اينكه به نقش مهم آنها در جامعه توجه داشته باشند .

وي در خصوص مشكلات مالي قضات گفت : متاسفانه در تخصيص  بودجه توجه ويژه اي به دستگاه قضايي نشده است و بودجه اختصاص يافته آن حتي از يك شركت دولتي نيز كمتر است واين امر يكي از مظلوميتهاي دستگاه قضايي  است .  

رييس قوه قضاييه گفت : اوضاع مالي  قضات  بسياري از كشورها عقب افتاده از كشور ما  مناسب تر است و بنده از وضع مادي قضات راضي نيستم.

وي خاطر نشان كرد :  در نظر داريم تا با استفاده از ماده  واحده اي كه از مجلس شوراي اسلامي مي گيريم بتوانيم فكري براي رفع مشكلات  قضات بازنشسته كنيم .

 سرپرست محاكم تجديد نظر استان تهران نيز در ابتداي اين مراسم با اشاره به  اينكه  دادگاههاي تجديد نظر در حركتي سازنده طي يك سال گذشته گام هاي موثري در رسيدگي به پرونده ها بر داشته است ،  گفت : در سال گذشته 91 هزار و 83 پرونده به دادگاه تجديد نظر فرستاده شد كه از اين تعداد 93 هزارو 224 پرونده مختومه شده  كه اين آمار حكايت از تعديل 21 هزار و 43 پرونده  موجودي دارد .

 طباطبايي ادامه داد : تلاش قضات دادگاههاي تجديد نظر نشان مي دهد كه 25 درصد آراء محاكم بدوي نقض و 14 درصد آن همراه با اصلاح تاييد شده  كه نسبت به سال گذشته رشد قابل ملاحضه اي داشته است .

وي افزود : دادگستري استان تهران در زمان اجراي ماده 225 ، 325 ، 326 آراء و گزارشاتي را منتشر كرد كه به نوبه خود منحصر به فرد بود. 

 

 

 

 

 

کد خبر 30911

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha