۲۱ فروردین ۱۳۸۵، ۱۰:۰۴

از سوي مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) و سازمان سمت منتشر شد :

قانون مدني و فتاواي امام خميني(ره)

قانون مدني و فتاواي امام خميني(ره)

كتاب " قانون مدني و فتاواي امام خميني(ره)" با پژوهش دكتر عبدالله كيائي در دو جلد از سوي مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) و سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها(سمت) منتشر شده است .

خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه :  در اين كتاب تحرير الوسيله و فتاواي امام راحل مبناي كار قرار گرفته است .

تحريرالوسيله كتابي فقهي است كه به طور مختصر و مفيد مشتمل بر همه مباحث فقهي است، ضمن اينكه در قسمت آخر اين كتاب مسائل مستحدثه نيز مطرح شده و در كتاب استفتائات نيز به سؤالات  متعدد و مختلف از جمله در مورد مسائل روز جامعه پاسخ داده شده است .

بي ترديد يكي از ابعاد وجودي امام خميني(ره) بعد فقاهتي معظم له است و به جرئت مي توان گفت بزرگترين بعد وجودي ايشان اين بعد است، به همين دليل علاوه بر اينكه به دليل همين ويژگي خاص مقام و منزلتي بزرگ ميان اقشار مختلف جامعه يافتند، جايگاهي ويژه ميان علما و فقها دارند و نظرات و فتاواي ايشان از احترام و اعتبار خاصي ميان آنان برخوردار است .

به همين دليل تحريرالوسيله در حوزه و در رشتهاي مرتبط دانشگاهي تدريس مي شود .

طبق اصل 168 قانون اساسي و ماده سه قانون آيين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب، در امور مدني مصوب 1379 چنانچه قاضي حكم دعوايي را در قوانين مدونه نيابد با استناد به منابع معتبر اسلامي يا فتاواي معتبر حكم قضيه را صادر نمايد مسلما يكي از فتاواي معتبر فتاواي امام خميني(ره) است .

اهميت اين كار وقتي بهتر آشكار مي شود كه توجه داشته باشيم به دليل مشغله بسيار قضات و تراكم كار و پرونده ها در دادگستري براي آنان فرصت كافي به منظور رجوع به منابع فقهي بر فرض وجود زمينه هاي لازم براي آن وجود ندارد، به علاوه يافتن حكم در موارد ياد شده از منابع فقهي كار ساده اي نيست زيرا اولا اين امر مستلزم تسلط كافي در اين زمينه است ثانيا لازمه آن اين است كه يك فرد بداند يا حداقل حدس بزند كه درباره موضوع مورد نظر در كدام كتاب و  در ذيل چه عنواني ممكن است وجود داشته باشد .

در اين پژوهش در بسياري موارد نه تنها ارتباط موارد با فتاوي و بر عكس بلكه ارتباط موارد با هم و فتاوي با هم نيز مشخص مي شود .

جلد اول كتاب " قانون مدني و فتاواي امام خميني(س)"  در ده فصل تدوين شده است . عاريه، وديعه، شركت، مضاربه، جعاله، مزارعه و مساقات، عقود و معاملات و الزامات و سقوط تعهدات از جمله عناوين فصلهاي اين كتاب است .

احياء اراضي موات و حيازت اشياء مباحه، عقود و معاملات و الزامات، آثار بيع، غضب، وقف، اموال منقوله، اجاره حيوانات، معاوضه، مساقات، تعهدات امين، خيار شرط، اجاره اشخاص و اسباب تملك نيز از جمله مباحث طرح شده در اين كتاب هستند .

کد خبر 309523

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha