۲۲ فروردین ۱۳۸۵، ۱۲:۰۰

پس از گذشت دو سال و براي اولين بار؛

آمريكا انتشار تصاوير مربوط به شكنجه عراقي ها در ابوغريب را تاييد كرد

پس ازگذشت دو سال از انتشار جهاني عكسهاي مربوط به بدرفتاري با زندانيان ابوغريب در عراق، دولت آمريكا براي اولين بار 74 عكس را مورد تاييد قرار داد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه واشنگتن پست، وكلاي دادگستري آمريكا در پاسخ به حكم دادگاه فدرال در اسناد دادگاهي نوشتند كه تصاوير منتشر شده قبلي با آنچه كه ماموران تحقيق براي بررسي بدرفتاري در اين زندان مورد استفاده قرار داده اند همخواني دارد.

با اين وجود دولت تصاوير بسيار زياد سربازاني را كه از سگها براي ارعاب بازداشت شدگان استفاده كرده اند ، تاييد نكرده است.

اين در حالي است كه ماموران تحقيق از اين تصاوير در محكمه عمومي براي تحقيق از سربازان استفاده كرده اند.

دولت آمريكا همچنين سه ويدئو كليپ را مورد تاييد قرار داده است. ديسك اصلي توسط يك سرباز كه از ديدن تصاوير مربوط به اين زندان تحت تاثير قرار گرفته بود، به محققان ارتش داده شد.

در هيچ كدام از تصاويري كه دو.لت آمريكا آنها را مورد تاييد قرار داده ، مواردي از بدرفتاري ديده نمي شود . اما صدها تصوير ديگر - كه از رايانه هاي سربازان در عراق به دست آمده- نشان دهنده بدرفتاري با زندانيان است كه دولت آمريكا آنها را مورد تاييد قرار نداده است.

از سوي ديگر ، اخيرا افشا شده بودكه واحد اطلاعات نظامي زندان ابوغريب به سربازان دستور داده بود تا از حيوانات خود به عنوان بخشي از دستورالعمل بازداشت و براي ترساندن بازداشت شدگان استفاده كنند.

 پيش از اين، منابع مستقل عراقي گفته بودند كه 14 هزار عراقي در چهار زندان ارتش آمريكا در عراق به سر مي برند كه از اين تعداد 8 هزارنفر در كمپ بوكا درشمال عراق ، 4 هزار و 500 نفر در زندان ابوغريب و 1300 نفر در فورت سوز درمنطقه كردستان و حدود 100 نفرهم در كمپ كروبر درنزديكي فرودگاه بغداد به سر مي برند.

از سويي انتشار تصاوير شكنجه وحشيانه زندانيان عراقي توسط نظاميان آمريكايي كه تلويزيون استراليا پخش كرده بود، بار ديگر رسوايي مدعيان دفاع از حقوق بشر در ابوغريب را در اذهان زنده كرد.

در سومين سال اشغال عراق، جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا كه با انتقادهاي فزاينده اي در داخل و خارج كشورش به خاطر جنگ غير قانوني عليه عراق روبرو است، با اعتراف به عملكرد اشتباهش در اين كشور، رسوايي شكنجه زندانيان عراقي در زندان ابوغريب را سبب خدشه دار شدن وجهه آمريكا در صحنه بين المللي به ويژه در جهان اسلام دانست.

 با وجود افزايش درخواستها براي خروج نظاميان اشغالگر از عراق، بوش بر ادامه حضور نظاميان آمريكايي در عراق به بهانه آنچه مبارزه با تروريسم و برقراري آزادي و دمكراسي ناميده است، تاكيد مي كند.

کد خبر 310299

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha