۹ اردیبهشت ۱۳۸۵، ۱۳:۵۷

معاون باغباني وزارت جهاد كشاورزي خبر داد:

پرداخت وام به باغداران براي اصلاح ، نوسازي و نوسازي باغات /اجرايي شدن طرح ساماندهي ميوه در سال‌جاري

پرداخت وام به باغداران براي اصلاح ، نوسازي و نوسازي باغات /اجرايي شدن طرح ساماندهي ميوه در سال‌جاري

معاون باغباني وزارت جهاد كشاورزي با اشاره به اختصاص 400 ميليارد تومان تسهيلات تك رقمي براي اصلاح باغات كشور، گفت : در سال‌جاري به هر باغدار بابت اصلاح ، نوسازي و بهسازي باغات وام پرداخت مي شود .

 به گزارش خبرنگار اقتصادي مهر ، حسين يوسفي در جمع خبرنگاران با اشاره برنامه هاي معاونت باغباني در سال 85، افزود: با توجه به اهميت بحث توليد نهال در توسعه پايدار باغات،  لذا  تهيه و توليد نهال  سالم و گواهي شده  ، از محوري ترين فعاليت‌هاي اين بخش در سال جاري به شمار مي آيد  .

وي با اشاره به شماره گذاري پنج ميليون نهال توليدي در سال 84 ، گفت: توليد و تهيه  نهال گواهي شده نقش موثري در توليد محصول با كيفيت و با ارزش رقابت دارد و اميد است كه بتوان با همكاري سازمان تحقيقات و حمايتهاي دفتر آب  و كشاورزي و معاونت توليدي سازمان مديريت بتوان در سال 85 براي 40 ميليون نهال توليدي كشور شناسنامه صادر كنيم .

يوسفي  افزايش سطح زير كشت باغات به 97 هزار هكتار را در كل كشور از ديگر برنامه هاي معاونت باغباني در سال‌جاري اعلام  وتصريح كرد: براساس بر نامه چهارم توسعه در سال 85 بايد 77 هزارهكتار از اراضي كشور زير كشت باغات برود كه با توجه به تاكيد رياست جمهوري بر افزايش سطح زير كشت باغات و افزايش 20 هزار هكتاري به كشت باغات زيتون، لذا در سال جاري 97 هزار تن اراضي  زير كشت باغات  خواهد رفت .

وي واردات ارقام تجاري و ژرم پلاست بذر و نهال را از ديگر برنامه هاي  معاونت دانست و تاكيد كرد: متاسفانه در زير بخش باغباني در زمينه تحقيقات عقب مانده ايم كه اين امر استفاده از ارقام قابل رقابت با ساير كشورهاو لذا تنوع توليد را بيشتر كرده و هم اكنون در حال برنامه ريزي براي واردات ارقام تجاري با منابع اعتباري در نظر گرفته شده هستيم .

يوسفي توسعه اراضي ديم را براي كشت محصولات باغي با همكاري سازمان جنگلها يكي ديگر ازفعاليتهاي معاونت باغباني  اعلام كرد و گفت: توسعه زيتون دراراضي ديم  با توجه به تاكيد رئيس جمهوري و سياست وزارتخانه در مورد تامين روغن زيتون از  فعاليت‌هاي  مورد پيگيري در راستاي توسعه باغات ديم است .

وي پرداخت وام به هر باغدار براي اصلاح ،  نوسازي و بازسازي باغات را از برنامه هاي معاونت باغباني در سال جاري دانست و گفت: با استفاده منابع مختلف بانكي در  اختيار سازمان  جهاد كشاورزي استان‌ها، لذا هر باغدار با مراجعه به سازمان هاي جهاد كشاورزي استان‌ها مي تواند وام مورد نياز را براي اصلاح ، نوسازي و بهسازي باغ خود دريافت كند .

يوسفي حجم كل اعتبارات براي  اصلاح و نوسازي باغات را 400 ميليارد تومان  تسهيلات تك رقمي اعلام كرد و  تصريح كرد: تسهيلات  مذكور با توجه به حجم عمليات كف و بالاي باغ  و ارزيابي كارشناسان به باغداران پرداخت مي شود  و براساس برنامه چهارم قرار است يك ميليون هكتار باغ اصلاح و نوسازي شود .

وي با اشاره به توليد 14 ميليون و500 هزار تن محصولات باغي در سال 84 افزود:  با توجه به شرايط جوي و  احتمال وقوع سرمازدگي، هنوز نمي توان ارقامي در مورد توليد محصولات باغي در سال 85 پيش بيني كرد  اما مطمئنا توليد سال 85 بيش از 15 ميليون تن خواهد بود .

يوسفي ميزان صادرات محصولات باغي تا پايان بهمن ماه سال 84 را يك ميليارد و 200 ميليون دلار اعلام كرد و گفت: با توجه  تعيين رقم  دو ميليارد و 300 ميليون دلاردرآمد ارزي از صادرات محصولات باغي تا پايان برنامه چهارم، لذا با اجراي چند كار زير بخشي مي توان خيلي زود به اين ارقام  دست يافت .

به گفته وي، عدم اجراي فعاليت‌هاي گسترده  در مورد حمل و نقل هوايي براي صادرات محصولات باغي از مهمترين معضلات در بازارهاي خارجي است . وي گفت:  علي رغم توليد بالاي محصولات باغي، اما عدم رعايت زمان  ونداشتن امكانات حمل و نقل مناسب براي عرضه به‌موقع محصول موجب  ايجاد مشكلات  براي حضور در بازارهاي جهاني شده  كه با تشكيل يك كار گروه ويژه  اميد است بتوان در آينده خطوط هوايي مستقلي  در اين زمينه داشته باشيم .

يوسفي تصو يب  اختصاص  69 ميليارد تومان اعتبار براي ايجاد واحدهاي بسته بندي ، سورتينگ در هسته هاي توليدي توسط خود توليد كنندگان را از برنامه هاي  مورد نظربراي بسته بندي و فرآوري دانست و اين درحالي است كه حدود 200 ميليارد تومان (با محاسبه تلفيق منابع ) با كارمزد تك رقمي براي  زير ساخت‌هاي باغي و فرآوري ، و بسته بندي درنظرگرفته شده است .

وي تاكيد كرد: در سال جاري معاونت باغباني درخواست 20 ميليارد تومان يارانه براي تامين نهال گواهي شده را داشته كه در صورت تخصيص اين رقم تحولي در بخش باغباني اتفاق خواهد افتاد .

يوسفي با اشاره به تهيه طرح ساماندهي ميوه  ، افزود: هم اكنون و درراستاي برطرف كردن مشكلات سال گذشته ،  در حال تهيه طرح ساماندهي ميوه   هستيم  كه با برگزاري نشست‌هايي با كميسيون تنظيم بازار به‌زودي اين طرح نهايي خواهد شد و اميد است در سال 85 و در زمان به‌موقع اجرايي شود .

 وي  گفت: همچنين در حال تهيه طرحي  وپژه براي خرما و در اختيار قراردادن منابع ويژه به صاحبان صنايع فرآوري خرما هستيم كه اميد است تا يكي دو ماه آينده نهايي شود .

يوسفي كل محصولات  گلخانه اي را بالغ بر شش هزار و 500 هكتار دانست و تصريح كرد: قرار است در سال 85 ودر بحث اعتبارات زير ساخت‌ها حداقل يك درصد اعتبارات تملكي به زير ساخت‌هاي گلخانه اي  اختصاص يابد و اين در حالي است كه در سال جاري تنها بر  مبناي مطالعات مجوز احداث گلخانه داده خواهد شد .

کد خبر 318571

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha