به گزارش خبرگزاري "مهر"، روز گذشته انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر با برگزاري يك سمينار علمي با عنوان "بررسي جايگاه خانه تئاتر" به پيشواز مراسم بزرگداشت روزجهاني تئاتر خود رفت. ايرج راد مدير عامل، سهراب سليمي و حميد مظفري اعضاي هيأت مديره خانه تئاتر به همراه تعدادي از خبرنگاران و منتقدان تئاتر در اين سمينار شركت داشتند. در اين نشست سئوالاتي درباره نقش خانه تئاتر در سياستگذاري ها، نظارت و ارزشيابي تئاتر، جايگاه فرهنگي و صنفي اين خانه، نقد عملكرد و جايگاه كنوني آن مطرح شد كه اعضاي هيأت مديره به ين پرسش ها پاسخ دادند.
ايرج راد، مدير عامل خانه تئاتر، در مورد جايگاه صنفي و هنري خانه تئاتر گفت: "در اساسنامه خانه دو هدف كلي ذكر شده است، يكي رسيدن به تعريف صنف است و ديگري به فعاليت هاي فرهنگي هنري مربوط مي شود. تئاتر بدون فعاليت هنري و فرهنگي معنايي ندارد، بايد فعاليت هنري انجام شود تا صنف معنا بگيرد. جايگاه حركتي ما در گستره مسايل فرهنگي مطرح است و در بخش صنفي مسئله امنيت شغلي مطرح است كه از زواياي مختلف از بيمه گرفته تا بازنشستگي بررسي مي شود."
ايرج راد، مدير عامل خانه تئاتر
راد ادامه داد: "ما هرچه تاكنون انجام داده ايم شكل سنديكايي داشته، در حالي كه عنوان ما سنديكا نيست و موسسه فرهنگي خانه تئاتر تلقي مي شويم، در گذشته براي هنر تعريف مشخصي وجود نداشت و از طريق تأمين اجتماعي تعريف سنديكايي براي اين هنر وجود نداشت، ضمن اين كه ما بخش خصوصي نداريم كه كارفرما باشد تا ما سنديكا داشته باشيم."
مدير عامل خانه تئاتر تصريح كرد: "تمام توليدات تئاتر ما از طريق مركز هنرهاي نمايشي كه خود در بخش توليدات به عنوان سياستگذار حضور دارد و انجمن نمايش به عنوان تهيه كننده تئاتر صورت مي گيرد، بنابراين ما از ابتدا سعي كرده ايم با اداره كل هنرهاي نمايشي در كنار هم باشيم."
وي از جمله فعاليت هاي خانه تئاتر را در سال گذشته براي احقاق حقوق صنفي اعضايش پيگيري قرارداد تيپ دانست و گفت: "چند سال است پيگير شكل گرفتن قرارداد تيپ هستيم كه هم به مسائل صنفي هم اجرايي و هم هنري مربوط است. در كنار اين قرارداد تيپ ما تعاريفي از همه رشته هاي مختلف در جايگاههاي خود داريم، مثل اينكه كارگردان چه كسي است؟ درجه بندي آن چيست؟ در واقع ما سعي كرده ايم به اين تعاريف برسيم."
راد گفت: "ما امروز در يك آشفته بازار تئاتر قرار گرفته ايم كه هيچ جايگاه مشخصي در آن وجود ندارد؛ گروهها تعريف نشده اند و جايگاهي ندارند. تئاتر بدون گروه معنايي ندارد. ما بايد ابتدا بتوانيم از گروه تعريف ارائه كنيم و تفاوت گروه حرفه اي، آماتور، دانشجويي، كودك و نوجوان و غيره را مشخص كنيم، سپس سالن ها و مكانهاي اجرايي را بر اساس سالن اجراي حرفه اي و آماتور تعريف كنيم تا تماشاگر بداند از چه نمايشي قرار است ديدن كند، بعد موارد ديگر خود حل مي شود."
وي با بيان اين مطلب كه ما افراد حرفه اي در تئاتر زياد داريم اما گروه حرفه اي تئاتر نداريم، افزود: "گروه زماني شكل مي گيرد كه امكانات مستقر، بودجه و تمرين مستمر داشته باشد. ما الان در جايگاهي هستيم كه گروه آماتور تعريفي ندارد و يك گروه نمي تواند بدون بودجه ادامه دهد."
مدير عامل خانه تئاتر خاطرنشان كرد: "ما به عنوان هيأت مديره خانه تئاتر دائما اين مشكلات را بازگو مي كنيم و با مسئولان مختلف فرهنگي جلسات فراواني برگزار مي كنيم، يكي از نتايج ديدار من و عزت الله انتظامي رئيس خانه تئاتر با آنها اين بود كه خانم رهبر عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي سه روز پيش اعلام كرد بر اساس يكي از ماده هاي قانون اساسي بايد تمام سالن هاي مراكز دولتي و وزارتخانه ها بدون دخالت اداره ها در اختيار اهالي تئاتر قرار داده شود."
حميد مظفري، عضو هيأت مديره خانه تئاتر
وي يكي ديگر از فعاليت هاي خود را ارائه پيش نويس سازمان تئاتر به مسئولان دانست و خاطرنشان كرد: "همچنان پيگيرهستيم تا سازمان تئاتر كشور تشكيل و بسياري از مشكلات تئاتر حل شود. همچنين با پيگيري ما بود كه شهردار محترم سه روز پيش كليد سوله هاي ايرانشهر را به خانه هنرمندان داد و قول ساخت آانها تا پا يان سال 85 براي اجراي تئاتر به ما داده شد. يا با پيگيري ما بود كه ساخت و ساز سالن آزادي يا مجتمع فرهنگي باغ ملك شريعتي آغاز شد."
راد با اشاره به همكاري مطبوعات و پيگيري خانه تئاتر در افزايش بودجه تئاتر متذكر شد: "طبق آخرين اطلاع من بودجه اي كه كتبا امروز اعلام شده حدود 7 ميليارد و 600 ميليون تومان است."
مديرعامل خانه تئاتر همچنين متذكر شد: "اين مشكلات هميشه در تئاتر بوده اما پراكنده عمل كردن تئاتري ها و با هم نبودن آنها حل آن را تاكنون امكانپذير نكرده بود، اما اين مشكلات در سايه يك تشكيلات منسجم چند ساله قابل حل است."
حميد مظفري، عضو هيأت مديره خانه تئاتر، نيز گفت: "در اينجا يك انتظار حداكثري مطرح مي شود كه تنها مربوط به امروز نيست. بايد شرايط را نيز در نظر گرفت. ما در ايران به مقطعي رسيده ايم كه تشكيلات تازه شكل گرفته است و اكنون دوره تثبيت و نگهداري اين تشكيلات و NGOهاست. خانه تئاتر نيز اكنون در مرحله تثبيت است و نمي توان از آن انتظار زيادي داشت."
وي افزود: "خانه تئاتر سعي دارد خود را در سياستگذاري هاي دولتي دخالت بدهد. اما بايد در نظر داشت كه در دوران تثبيت اين خانه نيازمند حمايت بخش بيروني خود يعني خانواده تئاتر و علاقمندانش است. ممكن است به نظر بيايد خانه تئاتر تبديل به هيأت مديره مشخصي شده كه زمام امور را در دست دارد، در حالي كه بخش بيروني تئاتر تعيين كننده تر از هيأت مديره هستند."
مظفري در مورد نقش خانه تئاتر در ارزيابي آثار نمايشي هم گفت: "من نيز معتقدم خانه تئاتر بايد مجوز كارگرداني اجراها را با در نظر گرفتن قانون اساسي كه منشور آن در اساسنامه خانه تئاتر ذكر شده، صادر كند و بايد به اقتداري برسد كه بتواند در تئاتر كشور تعيين كننده باشد."
مظفري در پاسخ به اين كه سنديكا وقتي از دولت بودجه بگيرد نمي تواند صنفي عمل كند؟ تصريح كرد: "مگر احزاب قرار نيست مستقل باشند؟ بايد به يك رشته هنري مانند تئاتر چه براي تشكيلات صنفي و غيرصنفي كمك كنند. اگر كار سنديكايي مي كنيم، مجموع كاركردمان صنفي است. بيشتر انرژي خانه تئاتر صرف امور صنفي مي شود و امور فرهنگي تحت الشعاع فعاليت هاي صنفي قرار مي گيرد."
وي با بابيان اين مطلب كه دولت وظيفه دارد طبق قانون سنديكاها به ما كمك مالي كند و اين در قوانين ملي هر كشوري وجود دارد، افزود: "استقلال مالي خانه تئاتر بسته به اين است كه هريك از اعضاي اين خانه سالانه حق عضويتي برابر با 100 هزار تومان پرداخت كنند."
راد نيز در اين باره خاطرنشان كرد: "ما اكنون وابسته به هيچ وزارتخانه و نهادي نيستيم. بودجه اي كه پس از تلاش فراوان براي خانه تئاتر گرفته ايم به عنوان بودجه نهاد مردمي توسط مجلس شوراي اسلامي به ما اختصاص پيدا كرده. مكان كنوني مان را نيز از شهرداري كه بودجه خود را از مردم تأمين مي كند گرفته ايم، مراكزي هم كه تاكنون از ما حمايت هايي كرده اند اگر توقعاتي داشتند ما هيچگاه به آن توقعات توجه نكرده ايم."
سهراب سليمي، عضو هيأت مديره خانه تئاتر
وي در پاسخ به اينكه آيا خانه تئاتر اكنون در جايگاهي هست كه براي احقاق حق اعضاي خود بتواند در برابر اداره كل هنرهاي نمايشي و نهادهاي فرهنگي هنري بايستد؟ گفت: "در مواردي هم اگر خطا يا اشتباهي از طرف اداره كل هنرهاي نمايشي درباره اعضاي ما شود ما برخورد قانوني مي كنيم. به هر حال شرايط و چارچوب ضابطه مندي وجود دارد و ما طبق اساسنامه مي توانيم از حقوق حقه صنف خود دفاع كنيم. به عنوان مثال مي توانم به بدهي مركز هنرهاي نمايشي به هنرمندان تئاتر در سال 83 اشاره كنم كه با پيگيري ما پرداخت شد يا بخش زيادي از بدهي سال 84 با پيگيري ما و ديدار و گفتگويي كه با وزير ارشاد داشتيم به هنرمندان پرداخت شد. در بسياري موارد ممكن است مسئولان از مواردي خبر نداشته باشند كه با گفتگوي ما با مشكل آشنا مي شوند و در صدد رفع آن برمي آيند."
راد همچنين در پايان سخنان خود متذكر شد: "حدود 8 سال از تثبيت خانه تئاتر نگذشته است و ما اكنون در مرحله تثبيت هستيم و من فكر مي كنم در مجموع خانه تئاتر عملكرد قابل قبولي داشته است."
سهراب سليمي رئيس انجمن كارگردانان و عضو هيأت مديره اصلي خانه تئاتر نيز با اشاره به نقش منتقدان در تثبيت يا رد جايگاه خانه تئاتر گفت: "تا زماني كه اين مهم به شكل واقعي خود ايجاد نشود خانه تئاتر نه اين 8 سال و نه 80 سال ديگر به نتيجه اي نمي رسد. از وقتي خانه تئاتر شكل گرفته تأثيرات شگفتي در تئاتر ايران بر جاي گذاشته است."
وي در مورد تأثير خانه تئاتر بر شوراي نظارت و ارزشيابي خاطرنشان كرد: "جايگاهها تعريف شده اند، ما اكنون قدم هاي اول را برداشته ايم و تا زماني كه جايگاه تئاتر حرفه اي، دانشجويي، آماتوري و غيره در تئاتر ما مشخص نشود وضعيت همين خواهد بود. اين تأثير بدون ارتباط با بدنه تئاتر (جامعه تئاتري) امكانپذير نيست."
نظر شما