۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۵، ۱۴:۰۲

پاپ دو اسقف كليساي دولتي چين را تكفير كرد

پاپ دو اسقف كليساي دولتي چين را تكفير كرد

واتيكان روز گذشته پكن را به علت انتصاب دو اسقف بدون تأييد پاپ مورد انتقاد قرار داد و اين دو اسقف را كه از سوي دولت چين منصوب شده اند تكفير كرد.

به گزارش خبرگزاري "مهر" به نقل از آسوشيتدپرس، اين اقدام كه اولين برخورد سياسي بنديكت از زمان انتصاب به سمت پاپي محسوب مي شود برقراري روابط رسمي ميان مقرپاپ و پكن را تيره و تار كرد.

روابط واتيكان و چين از سال 1949 پس از روي كار آمدن دولت كمونيست قطع شده است.

براساس اظهارات واكين ناوارو والس سخنگوي واتيكان، دو اسقفي كه پكن منصوب كرده بود نيز به علت مخالفت با پاپ تكفير شدند.

واتيكان براساس اطلاعات خود اظهار داشته است كه اين اسقفها و كشيشها از سوي مؤسسات خارج از كليساها در معرض فشارها و تهديدهاي قابل توجه بوده اند تا در مراسم انتصاب شركت كنند. ناوارو والس گفت: برخي از روحانيون كاتوليك در چين از شركت در اين مراسم انتصاب سرباز زدند در صورتي كه ديگران چاره اي جز تسليم نداشتند. ما با نقض بزرگ آزادي ديني مواجه هستيم.

اوايل فصل بهار وزير امورخارجه واتيكان تصديق كرد كه براي خارج كردن سفارت خود از تايوان آمادگي دارد و گفت زمان برقراري روابط ديپلماتيك واتيكان و پكن فرارسيده است.

چين در سال 1951 رابطه خود را با مقر پاپ قطع كرد و همچنين از رابطه با هر دولتي كه با تايوان ارتباط دارند نيز سرباز زد، چرا كه چين تايوان را بخشي از قلمرو خود مي داند كه جدا شده است. واتيكان تايوان را به عنوان يك دولت مستقل به رسميت شناخته است. در حقيقت واتيكان تنها دولت اروپايي است كه با تايوان رابطه رسمي دارد.

مقامات وزارت خارجه چين تاكنون درباره تقبيح اين انتصابها از سوي واتيكان ابراز نظر نكرده اند؛ اما خبرگزاري ANAS گزارش داد كه وزير خارجه چين از اقدام كليساي دولتي چين حمايت كرده و اظهار داشته اين امر نظر اكثريت مؤمنان را منعكس مي كند و محكوميت آن توسط پاپ بي معنا به نظر مي رسد.

كشيش برناردو سرولرا از تحليلگران تحولات ديني چين كه به عنوان رئيس "ايشيا نيوز" (خبرگزاري هاي وابسته به واتيكان) فعاليت مي كند گفت: مقر پاپ از به كار بردن عبارت " مؤسسات خارج از كليسا" به انجمن كاتوليكهاي ميهن پرست چيني اشاره مي كند، كه پاپ را به رسميت نمي شناسد و حق انتصاب اسقفها را براي خود درنظر مي گيرد.

روز چهارشنبه كليساي دولتي چين ليو شينهونگ را به عنوان اسقف شهر وهو در كليساي سنت جوزف منصوب كرد و پيش از آن در روز يكشنبه ما ينگلين را به عنوان اسقف استان يونان برگزيد. اين درشرايطي است كه 9 اسقف در مراسم اول و پنج اسقف در مراسم دوم شركت كردند.

كليساي دولتي چين اعلام كرده است كه بزودي 20 اسقف ديگر را بدون توجه به پاپ منصوب مي كند.

در حدود چهار ميليون كاتوليك چيني در كليساهايي كه مورد قبول دولت است به انجام مراسم عبادي و نيايش مي پردازند. در اين كليساها كشيشها از سوي دولت پكن منصوب مي شوند. بسياري از كاتوليكهاي چين دركليساهاي زيرزميني به انجام مراسم عبادي و نيايش مي پردازند و به واتيكان وفادار هستند. اعضاي چنين كليساهايي اغلب با آزادي و انزجار روبه رو مي شوند.

تكفير در كليساي كاتوليك شديدترين نوع مجازات محسوب مي شود، تكفيرشدگان مي توانند در مراسم عشاي رباني شركت كنند اما دريافت نان و شراب مقدس براي آنها ممنوع مي شود.

آخرين تكفير واتيكان در سال 2002 در مورد هفت زن صورت گرفت كه در وسط رودخانه دانوب و طي مراسمي در يك كشتي اعلام كردند كه كشيش شده اند.

چهارسال پيش پرداختن به اين موضوع به عهده كاردينال راتزينگر، پاپ كنوني، بود كه رياست كنگره تعاليم و ايمان را برعهده داشت.

کد خبر 321598

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha