۲۹ مهر ۱۳۸۲، ۱۴:۳۹

عصر امروز

ششمين همايش ملي حفاظت و مرمت اشياء تاريخي - فرهنگي ، پايان مي يابد

ششمين همايش حفاظت و مرمت اشياء تاريخي - فرهنگي و تزئينات وابسته به معماري ، عصر امروز ، طي مراسمي به كار خود پايان مي دهد .

 

به گزارش خبرنگار فرهنگي "مهر" ، در همايش سه روزه حفاظت و مرمت اشياء تاريخي - فرهنگي و تزئينات وابسته به معماري ، 34 محقق ، پژوهشگر ، استاد و هنرمند ، در مورد مسائل مربوط به مرمت مقالاتي را ارائه كرده و سخن گفتند .
طي هشت نشست تخصصي ، مقالاتي با موضوعات پروژه هاي مرمت ، حفاظت پيشگيرانه ، مطالعات علوم پايه در حوزه مرمت ، مباني نظري مرمت ، مطالعات آزمايشگاهي و اطلاع رساني ، پروژه هاي مرمت و اطلاع رساني ، ارائه شد .
مرمت تزئينات وابسته به معماري حمام تاريخي علي قلي آقا مربوط به دوران صفويه ، مرمت بقاياي ماشين آلات صنعتي قرن 19 ميلادي ، بررسي به منظور شناخت ويژگي ها و اقدامات حفاظتي از مجموعه ايلام ، آسيب شناسي آجرهاي گنبد خواجه نظام الملك در مسجد جامع اصفهان ، يكپارچگي در محوطه هاي ميراث جهاني ايران ، روشهاي غير شيميايي مبارزه با حشرات در موزه ها و مخازن ، تعريف حفاظت پيشگيرانه در حفظ آثار فرهنگي و نقش آن در نگهداري و مراقبت از نقاشيهاي پشت شيشه ، بررسي كاربرد فلزات در منسوجات تاريخي ، بررسي شيميايي لعاب كاشي هاي بقعه درب امام اصفهان مربوط به دوره تيموريان ، رديابي ايزوتوپي سرب در ظروف نقره اي غار قوري قلعه ، اطلاعات كنترل كيفيت خاك در محوطه تاريخي چغازنبيل به منظور تهيه خشت مرمتي ، جايگاه شناخت فني آثار تاريخي در مرمت ، تعيين اصالت اشياء نقره اي منصوب به غار كلماكره لرستان ، كاربرد نرم افزارهاي رايانه اي در معرفي ، آموزش و به روز كردن داده هاي مرمتي ، تحليل روش ميله گذاري و كاربرد پيچ سنگ در مرمت آثار سنگي ، منطق حفظ و مرمت سفالينه ها ، كاربردعكاسي هاي خاص در مرمت واينكه چرا چغازنبيل باقي مانده است از جمله محورهاي موضوعات ذكر شده بودند .
بهتاش هزاوه ، از دانشگاه هنر اصفهان ، در نشست هفتم اين همايش ، در سخناني با موضوع" منطق حفظ مرمت سفالينه ها"، يادآورشد : در ايران زمين سفالينه ها ، با تنوع و تعدد بسيار ، سابقه تاريخي طولاني دارند .
وي تصريح كرد : براي مرمت مناسب اين اشياي تاريخي و ارزشمند لازم است روشهاي تازه و مؤثر تر جايگزين روشهاي قديمي و كم دوام شده ، كارشناسان امر در هر نقطه از كشور ، متناسب با شرايط جغرافيايي و آب و هوايي منطقه نسبت به مرمت اقدام كنند و تمام كارگاههاي كشور باوحدت رويه و انسجام در زمينه مرمت فعاليت كنند تا نتايج مطلوب و ماندگاري حاصل شود .
فريبا مجيدي نيز از دانشگاه اصفهان ، با اشاره به اينكه مفاهيم و ديدگاههاي حفاظت و مرمت در باستان شناسي در جهان و همچنين در ايران ، از سوي مرمت گران ، حفاظت گران و باستان شناسان به درستي درك و تبيين نشده است ، گفت : تبيين اين مسئله ، به گونه اي كه از طرف همه مسئولان امر ، پذيرفته شده و به طور عملي مورد استفاده قرار گيرد ، يك ضرورت انكار ناپذير است .
وي افزود : تعيين الگوهاي رفتاري و اصول اخلاقي براي مرمت گران ، باستان شناسان و ساير افراد مرتبط با امر مرمت ، كمك مؤثري در رسيدن به هدفهاي تعيين شده خواهد نمود .
با توجه به سخنان شركت كنندگان در همايش ، تمام آنان ، بر اين عقيده هستند كه حفاظت گران و مرمت گران آثار و اشياء تاريخي ، چه در ميدان عمل و جه در آزمايشگاه و كارگاه ، تنها كساني هستند كه مي توانند مديريت و اجراي عمليات حفاظت و مرمت را بر عهده گرفته و با اتخاذ تدابير ارزشمند و سازنده ، براي موارد مختلف ، مفيد و مؤثر عمل كنند .
ششمين همايش حفاظت و مرمت اشياء تاريخي - فرهنگي و تزئينات وابسته به معماري كه با هدفت برقرار ارتباط و تعامل بين مرمت گران كشور برگزار شد ، عصر امروز طي مراسمي ، پايان يافته و فردا نيز جمعي از شركت كنندگان درهمايش در جريان يك ديدار علمي ، از محوطه ازبكي ، عمارت كلاه فرهنگي ، حسينيه امينيها ، مسجد جامع كبير قزوين ، مجموعه بازار و دروازه هاي تهران قديم ، ديدن مي كنند .

کد خبر 32247

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha