۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۵، ۱۶:۳۷

شوراي روابط خارجي آمريكا :

مشكل كاخ سفيد درقبال ايران آشفتگي سياسي است نه شكاف اطلاعاتي

مشكل كاخ سفيد درقبال ايران آشفتگي سياسي است نه شكاف اطلاعاتي

مراكز تحقيقاتي و مطالعاتي آمريكا اذعان كردند كه اطلاعات دولت واشنگتن درخصوص ساختار تصميم گيري در ايران بسيار كم است و مقامات كاخ سفيد به اين نتيجه رسيده اند كه داشتن سياست مدبرانه و خوب در برابر تهران بهتر از در اختيار داشتن اطلاعات خوب اما بدون سياست است.

به گزارش خبرگزاري مهر ، شوراي روابط خارجي آمريكا در تحليلي نوشت: به عقيده كارشناسان ميزان اطلاعات آمريكا از ايران محدود است.

" ليونل بينر" نويسنده اين تحليل به نقل از " جان ولفستال" عضو بخش امنيت بين الملل در مركز مطالعات استراتژيك و بين الملل خاطر نشان كرد: " اطلاعات آمريكا در زمينه ايران بسيار محدود است ، مخصوصا در اين زمينه كه تصميمات اين كشور چگونه اتخاذ مي شوند و چه كساني محوريت قدرت را كنتنرل مي كنند."

" ديويد آلبرايت" رئيس انستيتو علوم و امنيت بين الملل در اين باره گفت:" هم اكنون اطلاعات بيشتري در مورد برنامه هسته اي ايران وجود دارد، اما آنچه كه ما مي خواهيم بدانيم كاري است كه هم اكنون ايران در حال انجام آن است."

كارشناسان مي گويند كه حضور اطلاعاتي آمريكا در ايران محدود است ، اما " روئل مارك گرچت" كارشناس سابق خاور ميانه در سازمان اطلاعات مركزي آمريكا ( سيا) برآورد مي كند كه در حدود 175 مقام اطلاعاتي سيا به همراه 35 تحليلگر در زمينه ايران فعاليت مي كنند.

نويسنده در ادامه خاطر نشان مي كند كه ميزان اطلاعات آمريكا از ايران بهتر از اطلاعات پيش از جنگ آن نسبت به عراق است و اين به دليل سه سال نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي است. بازرسان آژانس در نوامبر 1998 از عراق بيرون آمدند و كمي پيش از جنگ از اين كشور بازگشتند ، اما در مورد ايران آژانس دسترسي خوبي به سايتهاي غني سازي اورانيوم دارد و سياست سازان و منابع اطلاعاتي آمريكا از طريق انتشارات و گزارش هاي خود اطلاعات خوب و در عين حال ناقصي از توانايي هاي كنوني هسته اي ايران دارند.

به گزارش مهر، بينر موانع ديگر در جمع آوري اطلاعات از ايران را نبود دانش دروني درباره ابزار تصميم ساز ايران دانست.

" آشتون كارتر" مشاور وزير دفاع در دولت كلينتون گفت:" بدون يك حضور ديپلماتيك در تهران و ارتباط در آنجا ، جاي تعجبي ندارد كه كسي نداند اين تصميم ها چگونه اتخاذ مي شوند."

" ميشل لوي" كارشناس شوراي روابط خارجي آمريكا هم گفت:" مهم نيست كه ماهواره هاي جاسوسي ما چقدر خوب هستند، آنها نمي توانند به ما بگويند كه تمايلات و اهداف ايراني ها چيست."

شوراي روابط خارجي آمريكا در ادامه به مسئله تاثير اطلاعات بهتر بر بن بست هسته اي ايران پرداخت و نوشت: كارشناسان بر اين مسئله كه اطلاعات بهتر بتواند هر گونه تغييري را ايجاد كند ، اختلاف نظر دارند. برخي مي گويند كه اين مسئله ممكن است كشورهايي مثل روسيه و چين را وادار كند تا موضع سخت تري عليه ايران اتخاذ كنند و برخي هم از تكرار برخي اشتباهات پيش از جنگ در عراق نگران هستند. برخي براين باورند كه سياست آشفته واشنگتن است كه مشكل ساز شده نه شكاف اطلاعاتي .

لوي گفت:" من ترجيح مي دهم كه سياست خوب و اطلاعات بدي داشته باشيم نه سياست بد با اطلاعات خوب."

نويسنده اين تحليل خاطر نشان كرد كه هيچ اطلاعات قاطعي در مورد تعقيب برنامه هسته اي با اهداف نظامي وجود ندارد و تنها مداركي برمبناي قرائن وجود دارند.

به گفته كارشناسان موشكهاي كوتاه برد شهاب 3 ايران توانايي حمل كلاهك هسته اي را ندارند ، اما كارشناسان به گزارش هاي جديد هم اشاره مي كنند مبني بر اينكه ايران ممكن است موشكهاي دوربرد خود را توسعه دهد.

به گزارش مهر، شوراي روابط خارجي آمريكا در پايان به اين نكته اشاره كرد كه برآوردهاي مختلف از دسترسي ايران به بمب هسته اي به فرضيه هاي مربوط به رفتار آينده ايران بستگي دارد كه برخي مي گويند يك دهه ديگر به بمب هسته اي دست پيدا مي كند و برخي هم مدت 2 سال را تخمين مي زنند.

کد خبر 325717

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha