۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۵، ۱۷:۳۶

درپاسخ به انتقادات آمريكا ،

لاوروف از شركت احمدي نژاد در نشست سران همكاري هاي شانگهاي دفاع كرد

لاوروف از شركت احمدي نژاد در نشست سران همكاري هاي شانگهاي دفاع كرد

وزيرامورخارجه روسيه با دفاع از شركت رئيس جمهور ايران در سازمان همكاريهاي شانگهاي آن را بر اساس مقررات سازمان دانست .

به گزارش خبرگزاري "مهر" به نقل از اينترفكس ، لاوروف گفت مشاركت احمدي نژاد  در سازمان همكاري هاي شانگهاي بر اساس قوانيني است كه سازمان براي اعضاي اصلي و ناظر خود دارد.

اظهارات لاوروف در پي آن صورت مي گيرد كه وزارت امور خارجه آمريكا از مسكو خواسته بود در باره شركت احمدي نژاد در نشست سازمان همكاري هاي شانگهاي توضيح بدهد.

لاوروف گفت: من چنين درخواستي نديده ام ليكن اظهارات ديروز خود را تكرار مي كنم ، سازمان همكاري هاي شانگهاي سازماني است كه اعضاي اصلي و ناظر دارد. سازمان مقرراتي دارد كه بر اساس آن عمل مي كند و نشست اين سازمان كه قرار است در15 ژوئن (25خرداد) در شانگ هاي برگزار شود همسو با مقررات و روش ها است.

اظهارات مقامات آمريكا و وزارت امور خارجه اين كشور در حالي است كه امروز رئيس حزب ليبرال دموكرات و معاون سخنگوي پارلمان روسيه امروز پيشنهاد داد كه به ايران عضويت كامل در سازمان همكاريهاي شانگهاي داده شود.

"ولاديمير ژيرينفسكي" كه رياست حزب ناسيوناليستي ليبرال دموكرات روسيه را نيز بر عهده دارد، گفت:" ايران خواهان عضويت دائم در اين سازمان است و ما بايد بر اين مسئله پافشاري و از ايران حمايت كنيم."

سازمان همكاريهاي شانگ هاي به منظور تلاش براي اعتماد سازي در امتداد مرزهاي مشترك كشورهاي عضو و مبارزه با تروريسم، افراط گرايي مذهبي و جدايي طلبي در منطقه در سال 1996 تاسيس شد .

در ابتدا روسيه، چين، قراقستان، قرقيزستان، تاجيكستان به اين سازمان پيوستند، اما بعد در سال 2001 ازبكستان نيز به جمع آنان پيوست. 

برخي از ناظران سياسي معتقدند كه اين سازمان براي جلوگيري از نفوذ نظامي آمريكا در منطقه كه پس از حمله به عراق و افغانستان افزايش يافته است، تاسيس شد .

کد خبر 327515

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha