۲ خرداد ۱۳۸۵، ۹:۰۰

در گفتگو با مهر

راضيه تجار : متوليان ادبيات پايداري بايد به فكر نسلهاي آينده باشند

راضيه تجار : متوليان ادبيات پايداري بايد به فكر نسلهاي آينده باشند

راضيه تجار - رمان نويس ، گفت : حتي نويسندگاني كه در آن روزگار نبودند و يا حضور داشتند اما در صحنه نبودند ، مي توانند با استفاده از آن مستندها صحنه ها را بازسازي كرده و با الهام از آنها به خلق اثر ادبي دست بزنند .

 


اين نويسنده معاصركه در آستانه سالگرد آزاد سازي " خرمشهر " با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر ، سخن مي گفت ، با بيان اين مطلب ، افزود : حماسه خرمشهربه صورت استثناء در بعضي ازآثارنمود پيدا كرده ، اما انتظار ازادبيات پايداري بالاست ، زيرا اين حماسه اتفاقي سترگ بوده  و در برابر اين عظمت انعكاسي درخور و شايسته را انتظار داريم .

اين نويسنده با بيان اين كه درباره حماسه ملي خرمشهر ، آثاري توسط نويسندگان متعهد خلق و در اختيار علاقه مندان قرار گرفته شده است تصريح كرد : به عقيده من در اين زمينه بعضي ها زحمت خود را كشيده باشند اما انتظاربيش از اينهاست ، اميدوارم هرچه زمان مي گذرد نويسندگان بتوانند اين واقعه را درداستانهايشان بيشتر نمود دهند و نويسندگان متعددي هم كه در اين رابطه قلم مي زنند براي آيندگان آثار خلاقه اي ارائه و بر جاي بگذارند .  

وي ياد آور شد : معمولا ايرانيان آمار را به صورت كلي بيان مي كنند و در خصوص آثار دفاع مقدس اين عقيده را ندارم كه آثار ماندگاري توليد نشده ، اتفاقا داستانهاي كوتاه و بلند و رمان در زمينه جنگ داشته ايم كه آثار مانا و تاثير گذاري نيز بوده اند و در طول اين سه دهه صاحب ميراث شده ايم .

راضيه تجار در ادامه افزود : افزود : نمي توانيم خط بطلان بر آثار گوناگوني كه توليد شده بكشيم ،  اما اين  آثار بايد شناسايي شده ودرشت نمايي شوند و حتي از برخي از آنها فيلم نيز ساخته شود وعظمت آنها به مخاطب نشان داده شود و در نهايت نويسندگان براي خلق آثار خلاقه تري تشويق شوند .

اين نويسنده خاطرنشان كرد : يكي ازفعاليتهاي دفتر ادبيات پايداري حوزه هنري چاپ خاطرات رزمندگان بوده است ، اين مستندات يقينا هم در شرايط امروز و هم در بعدها مي تواند دستمايه آثارخلاقه انجام گيرد و بسياري از چيزهايي كه در معرض  خطر فراموشي است ، براي نسلهاي بعدي به يادگار بماند .

راضيه تجار يادآور شد : ثبت و ضبط خاطرات  رزمندگان و سالهاي جنگ ، يكي از گامهاي اوليه است كه درادبيات بايد مورد توجه قرار گيرد تا نويسندگان بتوانند با مطالعه آثارتنها به تخيل صرف متكي نباشند و از آميزه اي از تخيل و واقعيت براي خلق آثاراستفاده كنند .

کد خبر 329978

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha