۳ خرداد ۱۳۸۵، ۱۲:۵۴

پنتاگون در گزارش 50 صفحه اي هشدار داد :

توان نظامي "چين" موازنه قوا را در منطقه آسيا - اقيانوس آرام برهم زده است / پكن بيشترين پتانسيل را با رقابت نظامي با واشنگتن دارد

توان نظامي "چين" موازنه قوا را در منطقه آسيا - اقيانوس آرام برهم زده است / پكن بيشترين پتانسيل را با رقابت نظامي با واشنگتن دارد

در گزارش وزارت دفاع آمريكا كه روز گذشته منتشر شد، آمده است كه توان نظامي چين موازنه قوا را در منطقه آسيا - اقيانوس آرام بر هم زده و مي تواند نيروهاي ديگر و از جمله آمريكا را تهديد كند.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه واشنگتن پست، بر اساس گزارش پنتاگون كه روز گذشته منتشر شد، ساختار نظامي چين در روند رو به افزايشي در حال طراحي قدرتي است كه حوزه آن بسيار گسترده مي شود و اين كشور را قادر مي كند تا در مقابل نيروهاي نظامي آمريكا قرار گيرد و حالت بازدارندگي داشته باشد.

در اين گزارش آمده است كه طراحان نظامي چين بيش از گذشته بر هدف قرار دادن ناوها و زيردريايي ها با بردهاي طولاني كه ازموشكهاي كروز ضد ناو استفاده مي كنند، تمركز كرده اند و اين تا حدي در واكنش به بحرانهاي تنگه تايوان در سالهاي 1995 و 1996 بوده است كه در آن آمريكا نقش مداخله جويانه داشت.

در اين گزارش همچنين آمده است كه تمايل ديربازدر توسعه سلاحهاي هسته اي و متعارف چين پتانسيلي دارد كه مي تواند  تهديدهايي را متوجه نظاميان مدرن اين منطقه كند كه مشغول فعاليت هستند.

در گزارش سالانه پنتاگون به كنگره در مورد قدرت نظامي چين، همچنين بر خريد سلاح از روسيه توسط پكن تاكيد شده و آمده است كه چين داراي 790 فروند موشك بالستيك كوتاه برد در مقابله با تايوان است و همچنين سلاحهاي هسته اي خود را مدرنيزه كرده است.

اين گزارش هشدار داده است كه پيشرفتها در موشكهاي هسته اي،بحث ومشاجرات را در بين برخي استراتژيستهاي  رده بالاي چين بر سر اينكه آيا چين بايد دكترين " استفاده اوليه ،هرگز" را تغيير دهد ، افزايش مي دهد.

اين استراتژي استفاده از سلاحهاي هسته اي را به جز در موراد پاسخ به يك حمله هسته اي ممنوع مي كند.

در اين گزارش آمده است كه ساختار نظامي چين در وهله اول بر تايوان متمركز شده است، اما همچنين در آن به اين مسئله اشاره شده است كه تمايلات نظامي چين فراتر از تايوان هم مي رود .

به پايه اين گزارش :"چين بيشترين  پتانسيل را براي رقابت نظامي با آمريكا دارد."

چين و تايوان در سال 1949 از هم جدا شدند.اين جدايي پس از اينكه نيروهاي ملي گرا در يك جنگ داخلي از كمونيستها جدا شدند و به اين جزيره گريختند، صورت گرفت.

چين، تايوان را بخشي از خاك خود تلقي مي كند و تهديد كرده است كه اگر لازم باشد با زور به اين خواسته خود جامه عمل خواهد پوشاند.

کد خبر 330677

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha