۲۱ خرداد ۱۳۸۵، ۱۴:۰۴

همايش بزرگداشت شيخ كليني برگزار مي شود

همايش بزرگداشت شيخ كليني برگزار مي شود

همايش بزرگداشت شيخ كليني به منظور معرفي شخصيت علمي و معنوي وي، ترويچ معارف حديثي و شناخت جايگاه و تأثير كتاب كافي بر ساير كتب روايي در سال 1386 برگزار شود .

به گزارش خبرگزاري "مهر" آستان حضرت عبدالعظيم (ع)، بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي و مؤسسه علمي – فرهنگي دارالحديث به منظور معرفي و بزرگداشت شخصيت علمي و معنوي ثقة الاسلام كليني، ترويچ معارف حديثي و اهل بيت عليهم السلام، تحقيق و پژوهش در ميراث به جا مانده از آن محدث و شناخت جايگاه و تأثير كتاب كافي بر ساير كتب روايي (اعم از شيعه و اهل سنت)، اين همايش را برگزار خواهند كرد .

بررسي زندگي نامه، شخصيت علمي، عصر كليني و كافي شناسي از محورهاي اصلي اين همايش است .

در بخش زندگي نامه،  تاريخ كلين و اوضاع سياسي و اجتماعي آن، كلين و رجال برجسته آن از آغاز تاكنون و مقبره كليني از آغاز تاكنون مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

در بخش شخصيت علمي نيز آثار كليني و كوشش در جهت بازسازي برخي از آثار مفقود او، كليني در اسناد احديث غير كتاب كافي، كليني و نواب اربعه، تعامل كليني با علما و اندشمندان و محدثان معاصرش، كليني از ديدگاه علماي شيعه و سني و كليني از  ديدگاه مستشرقين بررسي مي شود .

اوضاع و احوال سياسي – اجتماعي ري ، بغداد، قم و تحولات سياسي آنها، گرايش هاي فكري، سياسي و مذهبي در ري، قم و بغداد (به ويژه مكتب هاي حديثي) نيز از جمله مباحثي هستند كه در بخش عصر كليني بررسي خواهند شد .

ويژگي هاي كتاب كافي و بررسي روش كليني در كافي، نقش كافي در بازسازي ميراث حديث شيعه، تاريخ و چگونگي تأليف كافي، چاپ هاي مختلف كافي ، ترجمه ها و شروح كافي نيز از جمله موضوعاتي اعلام شده اند كه به واسطه برگزاري همايش شيخ كليني مورد بررسي و تحقيق قرار مي گيرند .

محمد بن يعقوب كليني از علماي برجسته شيعه است كه در اواخر قرن سوم و اوايل قرن چهارم مي زيسته است. او هم عصر با نواب خاص امام زمان (عج)بوده است.

تاريخ تولد او به طور دقيق مشخص نيست . مهمترين نكته اي كه ثقة الاسلام كليني را در تاريخ اسلام زنده و جاويد نگاه داشته است اثر جاويد او يعني كتاب كافي است.

اين عالم و محدث بزرگ شيعه در عنفوان جواني تصميمي ارزنده اي گرفت و همين تصميم او را به اين مقام رساند. او تصميم گرفت احاديثي از ائمه اطهار عليهم السلام را جمع آوري كند. با اين تصميم او سرزمينهاي بسياري را زير پا گذاشت و سرانجام توانست 16199 حديث را در يك مجموعه گرانبها جمع آوري و آن را "كافي" نامگذاري كند. 

کد خبر 337873

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha