۹ تیر ۱۳۸۵، ۱۱:۲۸

افزايش نگراني اروپا از تامين انرژي؛

تركمنستان روسيه را به قطع صادرات گاز تهديد كرد

تركمنستان روسيه را به قطع صادرات گاز تهديد كرد

به دنبال به توافق نرسيدن مقامات عشق‌آباد و مسكو درباره قيمت گاز صادراتي تركمنستان به روسيه، مقامات تركمن تهديد كردند كه از ماه سپتامبر آتي صادرات گاز خود را متوقف خواهند كرد، كه اين امر موجب افزايش نگراني در اتحاديه اروپا نسبت به امنيت انرژي شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي مهر به نقل از رويترز، با تهديد تركمنستان براي قطع صادرات گاز به روسيه،‌ صادرات گاز گازپروم به اروپا نيز در پرده ابهام قرار خواهد گرفت.

بر اساس اين گزارش، هشدار تركمنستان در حالي اعلام شد كه شركت گازپروم روسيه اعلام كرد كه كنترل يك حوزه گازي بزرگ در سيبري را كه دومين حوزه بزرگ گاز روسيه است، بر عهده گرفته است. كارشناسان معتقدند كه خبر گازپروم بيشتر يك تاكتيك براي كاستن از وابستگي روسيه به منابع گازي تركمنستان است.

اين گزارش حاكي است، هر گونه توقف در عرضه گاز طبيعي از سوي كشورهاي آسياي ميانه به معناي كمبود گاز در اروپا از طريق خطوط لوله ترانزيت اوكراين است چرا كه شركت گازپروم، بزرگترين شركت گاز جهان، بخش اعظم گاز وارداتي از تركمنستان را روانه اوكراين مي‌كند كه از اين طريق بخشي از گاز مورد نياز اروپا تامين مي‌شود.

در همين حال، وزير خارجه تركمنستان هشدار داد كه قرارداد فعلي براي فروش گاز به روسيه تا نيمه سال 2006 اعتبار دارد و پس از آن صادرات گاز اين كشور به روسيه قطع خواهد شد. در مقابل، كارشناسان روسي معتقدند كه تركمنستان براي صادرات گاز خود به خطوط لوله روسيه وابسته است و هشدار اين كشور براي قطع صادرات گاز به معناي قطع مهمترين منبع درآمد آن محسوب مي‌شود.

تركمنستان از روسيه خواهان دريافت 100 دلار به ازاي هر 1000 مترمكعب گاز صادراتي است،‌ حال آنكه قيمت كنوني آن 65 دلار است. در حالي كه گازپروم در شرايط فعلي گاز تركمنستان را به هر هزار مترمكعب 65 دلار مي‌خرد آن را به كشورهاي اروپاي غربي 230 تا 250دلار به فروش مي‌رساند.

تركمنستان سالانه 60 ميليارد متر مكعب گاز طبيعي توليد مي‌كند كه دوسوم آن را صادر مي‌كند كه بخش اعظم آن روانه روسيه و بخش كوچكي نيز روانه ايران مي‌شود. بهاي گاز صادراتي كشورهاي آسياي ميانه از طريق خطوط لوله روسيه به كشورهاي اروپايي، مهمترين مناقشه ميان روسيه و اتحاديه اروپا محسوب مي‌شود كه احتمال مطرح شدن آن در اجلاس رهبران هشت كشور صنعتي در ماه آتي وجود دارد.

اتحاديه اروپا از روسيه مي‌خواهد كه با امضاي "پيمان منشور انرژي"، به شركت‌هاي خارجي فرصت بيشتري براي حضور در بخش انرژي اين كشور بدهد و به كشورهاي اروپايي اجازه دهد تا قيمت گاز را مستقيما با خود كشورهاي آسياي ميانه تعيين كنند و سهميه گازپروم را حذف نمايند.

80 درصد گاز صادراتي روسيه به اروپا از اوكراين مي‌گذرد. وزير انرژي اوكراين قصد دارد طي هفته جاري با سفر به تركمنستان در رابطه با خريد مستقيم گاز از عشق‌آباد با اين كشور مذاكره كند.

کد خبر 346391

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha