۱۱ تیر ۱۳۸۵، ۱۶:۵۴

با برگزاري نشست نقد كتاب ؛

زيست شناسي اجتماعي نقد مي شود

دومين نشست كتاب جهاد دانشگاهي مشهد با عنوان سوسيوبيولوژي : تلفيق نوين فردا برگزار مي شود .

به گزارش خبرنگاركتاب مهر در مشهد ، علي اصغر قاسميان مدير انتشارات جهاد دانشگاهي مشهد با اعلام اين خبر  در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود : اين جلسه به بررسي كتاب سوسيوبيولوژي : تلفيق نوين ، اثر ادوارد ويلسون زيست شناس مشهور معاصر و نظريه تاثيرگذار او در مورد زيست شناسي اجتماعي اختصاص دارد .

وي درباره نويسنده كتاب گفت : ادوارد ويلسون كه بسياري او را داروين زمان و برجسته ترين زيست شناس و پژوهشگر معاصر مي شناسد ، پدر علم سوسيوليولوژي (زيست شناسي اجتماعي) و از بنيان گذاران چندين رشته ديگر علوم زيستي از جمله جغرافياي زيستي جزاير و تنوع زيستي است .

وي همچنين چهره شناخته شده بين المللي در زمينه شناسايي ، طبقه بندي و رفتار مورچه ها است و تاكنون بيش از 300 گونه از آن را توصيف و شناسايي كرده است. كتاب سوسيوبيولوژي (زيست شناسي اجتماعي) : تلفيق نوين او از سوي انجمن بين المللي رفتارشناسان به عنوان موثرترين كتاب قرن شناخته شده است .

حاكميان اضافه كرد : كتاب سترگ " سوسيوبيولوژي" بيستمين اثري است كه به ترجمه ي عبدالحسين وهاب زاده و توسط انتشارات جهاد دانشگاهي مشهد منتشر مي شود . وهاب زاده كه برخي از آثار وي به عنوان كتاب درسي رشته هاي زيست شناسي و محيط زيست و منابع طبيعي مورد استفاده استادان و دانشجويان است معادل هاي بسياري در اين كتاب ها وضع كرده كه راهنماي مترجمان بعدي در اين حوزه است .

عبدالحسين وهاب زاده از صاحب نظران برجسته محيط زيست در ايران محسوب مي شود از ويژگيهاي او برخورداري از ديدگاهي اكولوژيكي – فرهنگي است به طوري كه محيط زيست و تغييرات آن را صرفا پديده اي اكولوژيكي نمي داند بلكه به كنش هاي فرهنگي و اجتماعي نيز توجه دارد . از او مقالات چندي در نشريات معتبر به چاپ رسيده است در سال 1384 جايزه ملي محيط زيست ايران به ايشان اهدا شده است .

عبدالحسين وهاب زاده (متولد 1326 ، سبزوار) درجه فوق ليسانس خود را در رشته بوم شناسي از دانشگاه ايالتي آيوا امريكا دريافت كرده است و با 32 سال تدريس در بوم شناسي و علوم زيست محيطي در دانشگاههاي مختلف ايران ، در حال حاضر به عنوان مدير مسئول يك موسسه پژوهشي خصوصي در زمينه ي علوم زيستي مشغول به كار است .

وي در كميته آموزشي اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت (IUCN) عضويت دارد همچنين به عنوان مشاور علمي موزه طبيعت و حيات وحش ايران با شهرداري تهران همكاري مي كند .

در اين نشست دكتر بهنام از اساتيد زيست شناسي ، دكتر حيدري بيگوند استاد جامعه شناسي و دكتر علي حقي استاد فلسفه سخنراني خواهند داشت .

کد خبر 347404

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha