۱۴ تیر ۱۳۸۵، ۱۱:۲۷

تقريب مذاهب اسلامي؛ ضرورتها و راهكارها- 5

گفتگوهاي علمي و منطقي راهكاري براي تقريب مذاهب است

گفتگوهاي علمي و منطقي راهكاري براي تقريب مذاهب است

گفتگوهاي علمي و منطقي و عدم دخالت اختلافهاي فردي در مباحث ديني و مذهبي از جمله راهكارهاي دستيابي به تقريب مذاهب اسلامي است .

دكتر حسين قشقايي مدير پژوهشكده باقرالعلوم در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينكه نقاط افتراق و اختلاف مذاهب زمينه اي براي ايجاد چند مذهب با نظرات و معتقدات مختلف است، اظهار داشت: به طور متعارف آنچه باعث اختلاف ميان مذاهب شده امور فكري و مسائل نظري است.

دكتر قشقايي با بيان اينكه جهت كمتر كردن اختلاف ميان مذاهب و گروههاي مختلف بايد ديدگاههاي آنها را سنجيد و با ارائه بحثهاي علمي ماهيت اختلافات را كنار گذاشت، تصريح كرد: به غير از بحثهاي علمي هيچ راهي براي تقريب وجود ندارد، چرا كه اگر خارج از چارچوب علمي در راستاي تقريب اقدام كنيم منجر به بسط اختلاف مي شود، بايد با دلايل منطقي و قاطع بستري براي تقريب مذاهب ايجاد كرد.

وي با اشاره به اينكه تبليغات نقش عمده اي در تقريب و يا اختلاف مذاهب دارند، گفت: تبليغات امور موهوم را در ذهن افراد واقعي جلوه مي دهند و گاهي سبب تقريب و گاهي منجربه دشمني مي شوند. از اين رو بايد حيطه اختلاف ميان مذاهب از حيطه اختلاف افراد جدا شود، زيرا اختلاف ميان افراد مذاهب خارج از چارچوب علمي است.

رئيس پژوهشكده باقر العلوم ياد آور شد: اگر يك مذهب با يك ديدگاه علمي و منطقي نگرش خود را بيان و ديدگاه و اعتقادات منطقي طرف مقابل و مذهب ديگر را نيز منطقي، علمي و به دور از تعصب بررسي كند، از اختلاف مذاهب به تقريب مذاهب خواهيم رسيد.

کد خبر 348673

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha