۲۰ تیر ۱۳۸۵، ۱۰:۲۳

ادامه كاهش شاخص بورس‌ها در امارات

ادامه كاهش شاخص بورس‌ها در امارات

در ادامه روند نزولي بورس‌هاي كشورهاي عربي، بازارهاي مالي امارات نيز ديروز با كاهش قيمت اكثر سهام‌هاي مهم روبرو شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي "مهر" به نقل از خليج تايمز، شاخص بازار مالي دوبي ديروز 0.22 درصد كاهش يافت و به 427.5 واحد رسيد، حال آنكه بازار مالي ابوظبي با افزايشي 0.11 درصدي مواجه بود.

بر اساس اين گزارش، كل بازدهي بازارهاي مالي امارات روز گذشته با اندكي افزايش به 367.95 ميليون درهم رسيد، حال آنكه 58 سهام مبادله شده با كاهش و 22 سهام با افزايش مواجه گرديدند.

افزون بر اين، در بازار مالي دوبي تقريبا 47 ميليون سهام به ارزش تقريبي 310 ميليون درهم مبادله شد.

بازدهي بازار مالي ابوظبي نيز روز گذشته به 57.5 ميليون درهم رسيد در حالي كه از 40 شركت مورد مبادله سهام 22 شركت با كاهش و سهام 16 شركت با افزايش مواجه شد.

شاخص كل بازارهاي مالي امارات روز گذشته با 1.96 واحد افزايش به 11 هزار و 243 واحد رسيد و به جز شاخص‌هاي بخش خدمات باقي شاخص‌ها با بهبودي اندك مواجه بودند.

بازارهاى سهام در امارات طي سال گذشته به دليل تزريق فزاينده نقدينگى و افزايش مقطعى بخش املاك و بانك ها به رشد حداكثر رسيد و قيمت سهام به طور قابل توجهى افزايش يافت اما از آن پس تاكنون بحران بي‌سابقه‌اي را پشت سر گذاشته است.

كارشناسان اقتصادى معتقدند، انجام هرگونه اصلاحات در بازار بورس امارات به رغم ضرورت آن، منجر به افت قيمت‌ها در اين بازار خواهد شد.

براساس اين گزارش، بورس امارات در سال 2005 ميلادى با رشد 200 درصدى نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به فعال‌ترين بازار بورس منطقه خاورميانه تبديل شد.

برخى كارشناسان دليل افزايش نقدينگى در بورس امارات و بازارهاى منطقه در سال گذشته را بازگشت سرمايه‌هاى اعراب از آمريكا و غرب به دليل مواضع ضد اسلامى و ضد عربى غرب پس از حوادث 11 سپتامبر ارزيابى مى‌كنند.

سال 2005 بازار بورس امارات رونق شديدي گرفت كه از تاريخ تاسيس آن بي‌سابقه بود و آمار منتشر شده رشد 800 درصدي داد وستدها را نشان مي دهد.

معاملات انجام شده در سال 2005 براي نخستين‌بار از تاسيس بازارهاي بورس ابوظبي ودوبي بي نظير و بي‌سابقه بوده است و تا پايان سال از نيم تريليون درهم گذشت. كل معاملات انجام شده در اين بازار در سال 2004 معادل 68 ميليارد درهم بود .

بنا بر اين گزارش ، در اواخر سال گذشته با بحراني شدن بورس ايران و به‌خصوص بورس تهران سرمايه ها به بازارهاي بورس ابوظبي و دوبي انتقال داده شد كه باعث صعود شاخص قيمت سهام در اين بازارها كه حتي صعود 280 درصدي بعضي از قيمت سهام‌ها را در بر داشت ، شد.

کد خبر 351247

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha