۱۳ آبان ۱۳۸۲، ۱۵:۴۹

دكتر علي پايا در مركز تحقيقات سياست علمي كشور :

نهاد "علم "در كشور ما نوپا است بايد تلاش كرد تا از حداقل هاي معرفتي برخوردار باشد

دكتر "علي پايا" استاد فلسفه دانشگاه وست مينستر انگلستان، صبح امروز به دعوت مركز تحقيقات سياست علمي كشور تحت عنوان « ليوتار، وضع و حال پست مدرن، و سياستگذاري علم و تكنولوژي: يك ارزيابي نقادانه» در سالن اجتماعات اين مركز سخنراني كرد .

به گزارش خبرنگار فرهنگي « مهر» دكتر پايا گفت : يكي ازدعاوي پست مدرنها كه مطلوب جلوه داده شده اين است كه درعصر مدرن يك روايت غالب وجود داشت كه به ديگر روايتها محلي local  اجازه ظهور نمي داد ، در حالي كه در روزگار پست مدرن به روايتهاي محلي نيز اجازه ظهور داده مي شود ، چرا كه هيچ يك از روايتها بر ديگري برتري ندارد ، در جهان پست مدرن نوعي برابري و پلوراليسم وجود دارد . در جامعه ما هم  اين مدعا را با انديشه هاي ديني تفسير مي كنند .

دكتر پايا پس ازذكر اين مقدمه كوتاه به تصويري كه ژان فرانسوا ليوتار در كتاب " وضعيت پست مدرن " ازعلم ارائه كرده پرداخت و گفت : در ديدگاه پست مدرن همه علوم در عرض هم قرار مي گيرند و هيچ يك بر ديگري برتري ندارد .  از ديدگاه پست مدرن هدف روايتها narrations  دستيابي به صدق true  نيست ، بلكه دست يافتن به امر اجتماعي است . در جهان سنتي روايتها و اسطوره ها به علم مشروعيت مي دادند در حالي كه امروزه علم از چنين مشروعي برخوردار نيست .

وي درباره تفاوت ميان علم و روايت گفت : روايت مشروعيت خود را ازخود اخذ مي كند ، اما، علم تجربي بايد مشروعيتش را ازجاي ديگري بگيرد . درست به همين دليل ، ليوتار معتقد است كه در حال حاضر علم در وضعيت بحراني به سر مي برد .  منظور ليوتار از علم ، علم پوزيتيويستي است . هر چند كه ليوتار از علم پوزيتيويستي  انتقاد مي كند ، اما، خود وي به شهادت برخي از مطالبي كه در كتاب خود ( وضعيت پست مدرن) نوشته از هر پوزيتيويستي پوزيتيويستي تر است .  متد اصلي ليوتار در اين كتاب  " بازيهاي زباني "  است كه از لودويك ويتگنشتاين اخذ شده است . ليوتار مي گويد : معرفت علمي اقتضاء مي كند كه  فقط يك بازي زباني ، يعني ارجاع و دلالت denotion  بايد حفظشود و ديگر بازيهاي زباني بايد طرد شود .

وي ادامه داد :  چون نظامهاي آكسيوماتيزه پيشرفت چنداني نداشتند ، لذا، از دهه 70 به بعد رهيافتهاي معنا شناختي semantic و ارائه مدل ها جايگزين آن در تبيين علم شدند . درباب بازيهاي  زباني ازديدگاه ليوتار بايد گفت : قواعد اين بازيهاي مشروعيت خود را به همراه ندارند ، بلكه اين قواعد ممكن است يك قرارداد صريح يا ضمني ميان بازيگران باشد ، و البته اين بدين معنا نيست كه بازيگران قواعد را ابداع مي كنند . نكته ديگري را كه بايد درباره بازيهاي زباني متذكر شوم اين است كه اگر قاعده اي نباشد بازي اي هم دركار نخواهد بود . حتي يك تغيير ، ولو بي نهايت كوچك در يكي از قوانين ، ماهيت بازي را تغيير خواهد داد .

دكتر پايا در بخش ديگري ازسخنان خود به ديدگاه ليوتار درباره  مشروعيت زدايي از علم گفت : اين مشروعيت زدايي از دو منظر معرفت شناسي و سياسي - اجتماعي صورت مي گيرد . ازمنظر معرفت شناسي ، شرايط صدق دروني و ذاتي آن بازي هستند ،  و دو نوع مختلف از پيشرفت وجود دارد : يكي متناظر و مطابق با يك حركت جديد ( استدلال جديد) در درون قواعد مستقر است ، و ديگري با ابداع قواعد تازه بازي به وجود مي آيد . بين گزاره هاي علمي و گزاره هاي غير خبري هيچ ارتباطي وجود ندارد ، بنابراين علم ، نفيا و اثباتا نمي تواند درباره ديگر گزاره ها سخني بگويد . اگر مشرعيت زدايي از علم اندكي پيگيري شود ، و اگر ميدان آن وسيع تر گردد ، آنگاه راه براي يك جريان مهم پست مدرنيته هموار مي شود .

 ازمنظر سياسي و اجتماعي هم بايد گفت كه به نظر ليوتار ، در جهان جديد ، معرفت ديجيتاليزه شده  و صورت قبلي خود را از دست داده است . در روزگار جديد، معرفت شكل كالا  پيدا كرده  و اگر معرفتي به صورت ديجيتالي در نيايد از ميان مي رود . دكتر پايا در نقد سخنان ليوتار گفت : پرسش اساسي در اين رابطه اين است كه آيا  ماهيت معرفت تغيير كرده است ؟ . در توضيح اين مطلب بايد گفت كه : معرفت را به هر سه معنايي كه  در حال حاضر ميان فيلسوفان به كار مي رود ، يعني باور صادق موجه، يا باور صادق متكي به ابزار قابل اعتماد ،  و يا مجموعه اي از حدسهاي قابل اعتماد ، در نظر بگيريم با اطلاعات information  تقاوت دارد. آن چيزي كه تغيير كرده و به شكل كالا درآمده اطلاعات information  است نه معرفت knowledge .

ازديگر موارد مشروعيت زدايي از علم ازمنظر سياسي- اجتماعي مي توان به اعمال نفوذ شركتهاي بزرگ چند مليتي بر پژوهش هاي علمي و فناورانه، سلطه و كنترل دولتها، سود محور شدن دانشگاهها و موسسات آموزش عالي  ، و از بين رفتن روايت كبير روشنگري كه ايده هاي حقيقت، آزادي از طريق معرفت را وعده داده بود ، اما نه تنها به آنها دست نيافت ، بلكه در جهت عكس آن وعده ها حركت كرد ، نام برد .  ليوتار تمامي عوامل معرفت شناختي و سياسي- اجتماعي را مبيين مشروعيت نداشتن علم عنوان كرده ، و معتقد است كه : علم مدرن  بايد جاي خود را به نوع ديگري از علم كه در جهان پست مدرن شكل خواهد گرفت بدهد .

دكتر پايا در بخش ديگري از  سخنان خود به راه حل ليوتار براي بيرون آمدن از بحران موجود  اشاره كرده و گفت : به نظر ليوتار در فضاي پست مدرن راهي براي مشروعيت بخشي به علم فراهم مي شود . وي ازاين راه حل با اصطلاح paralogy  ياد مي كند و منظور خود را از paralogy  را چنين عنوان مي كند : " من در ذيل عنوان paralogy  اقلامي نظير سيستم هاي باز ، موجبيت محلي local determenism ، و ضد روش را جاي مي دهم . 

وي در پايان سخنان خود گفت : چون نهاد علم در كشور ما نوپا است ، بايد تلاش كرد تا از حداقل هاي معرفتي برخوردار باشد .

گفتني است كه كتاب " وضعيت پست مدرن " توسط دكتر حسينعلي نوذري به زبان فارسي ترجمه شده و انتشارات گام نو آن را در سال81 منتشر كرده است . 

کد خبر 35449

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha