۲۸ بهمن ۱۳۹۴، ۱۶:۵۸

روح الله رجبی در گفتگو با مهر:

«سینما انقلاب» را بازوی فکری فیلم فجر می‌دانیم/ سانسورمان می‌کنند

«سینما انقلاب» را بازوی فکری فیلم فجر می‌دانیم/ سانسورمان می‌کنند

دبیر جنبش «سینما انقلاب» اعلام کرد هم اندیشی های این جنبش که محل تضارب آرا و کرسی‌های آزاداندیشی درباره مسایل مصداقی و مفهومی سینمای ایران است بازوی فکری جشنواره فیلم فجر محسوب می شود.

روح الله رجبی دبیر جنبش ««سینما انقلاب»» در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به دوره پنجم این هم اندیشی بیان کرد: پنجمین دوره جایزه سینمایی «ققنوس» که هم اکنون در حال برگزاری است شامل دو بخش از جمله هم اندیشی «سینما انقلاب» و همچنین جایزه سینمایی «ققنوس» می شود. در اهدای جایزه سینمایی «ققنوس» براساس رویکردهای انقلاب اسلامی از هنرمندان، سینماگران و متفکران دعوت شد که در هیات داوران حضور پیدا کنند تا بر اساس رای آنها از برگزیدگان تقدیر کنیم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر هم اندیشی «سینما انقلاب» را داشتیم که فیلم های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر هفت شب پشت سر هم نمایش داده شدند و محیط گفتگو و تضارب آرا درباره فیلم ها شکل گرفت. ما گفتگوهایی در حوزه فرم و محتوا داشتیم و از استادان و جوانان اندیشمند مختلف دعوت شد و دوستان در محافل ما حضور پیدا کردند و به این ترتیب نوعی کرسی های آزاداندیشی بعد از نمایش فیلم ها صورت گرفت.

رجبی درباره نشست های نقد و بررسی فیلم ها و ضرورت برگزاری آنها عنوان کرد: بحث هایی که انجام شد صرفا نقد و بررسی فیلم ها نبود و به بخشی از سوالات ما درباره رسیدن به سینمای مطلوب انقلاب پاسخ داده شد. ما این پرسش ها را مطرح و در سایت «سینما انقلاب» و دیگر رسانه ها پوشش دادیم. ضرورتی که داشتیم به دلیل نگاهی بود که مقام معظم رهبری مطرح کردند و توصیه کردند که اهل اندیشه و تفکر در کنار اهل هنر قرار بگیرند تا گفتگوی بین این دو باعث شود که آثار تاثیرگذاری داشته باشیم.

ما خود را بازوی فکری جشنواره فیلم فجر می‌دانیم

دبیر جنبش فکری و هنری «سینما انقلاب» با اشاره به اینکه هم اندیشی هایی از این دست به عنوان بازوی فکری جشنواره فیلم فجر محسوب می شود، اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر ما را به عنوان بازوی فکری خود قبول ندارد. جشنواره فجر معتقد است که فضایی هیجانی دارد و نباید وارد بحث های تئوریک و نظری شد اما باید در کنار جشنواره فجر و با حضور اندیمشندان فضا را نظری کنیم.

وی با اشاره به موضوعاتی که تاکنون در این محافل مورد بررسی قرار گرفته است، بیان کرد: شیوه بازنمایی زن، خانواده، سبک زندگی انقلابی طبقات اجتماعی، اخلاق و بشریت و نسبیت گرایی که این روزها در سینما باب شده است از جمله مسایلی است که مورد پرسش قرار گرفته اند.

ادامه این مسایل در برنامه تلویزیونی «ققنوس»

رجبی درباره خروجی این مباحث نیز عنوان کرد: مباحث ما در نشریات مختلفی گاهی بدون نام چاپ می شود و قرار است در ویژه نامه ای هم به صورت منسجم منتشر شود. همچنین به زودی برنامه تلویزیونی «ققنوس» روی آنتن می رود و همین مباحث را دوباره آنجا مطرح می کنیم و استادان پاسخ می گویند.

وی درباره تفاوت های برنامه سینمایی «ققنوس» با دیگر برنامه های سینمایی و موازی کاری با آنها بیان کرد: ما تاکنون برنامه ای که رویکرد تفکر سینمای انقلاب را مطرح کند در رسانه ملی نداشته ایم. برخی برنامه ها به مسایل صنفی سینما می پردازند و بعضی برنامه ها هم به مسایل فرمی می پردازند حتی برنامه «سینما ملت» که در شبکه افق پخش می شود به مصادیق می پردازد اما «ققنوس» قرار است هم به مصادیق و هم به مفاهیم بپردازد.

رسانه های روشنفکری ما را سانسور می‌کنند

دبیر جنبش فکری و هنری «سینما انقلاب» در بخش دیگری از این گفتگو درباره تعامل با گستره وسیعی از رسانه ها بیان کرد: ما با رسانه های جبهه فرهنگی انقلاب در تعامل هستیم اما در جمع رسانه های روشنفکری ما را پوشش نمی دهند و سانسور می کنند همانطور که جشنواره «عمار» را سانسور می کنند.

وی درباره ارتباط با طیف های مختلف فکری برای دعوت در نشست ها نیز بیان کرد: ما با جریان های مختلف فکری ارتباط خوبی داریم و نه تنها از افراد مختلف برای حضور در محافل دعوت کرده که حتی لابی کرده ایم و تا حدودی هم موفق بودیم اما مسئولان جشنواره فیلم فجر در سال های گذشته اعلام می کردند که کاری می کنند تا ما نتوانیم آنچه را می خواهیم، انجام دهیم.

رجبی در پایان گفت: با این حال نمایش فیلم های مختلف جشنواره فیلم فجر در هم اندیشی های ما نشان می دهد که ارتباط و تعامل خوبی با تهیه کنندگان داشته ایم که به طور همزمان توانسته ایم فیلم ها را نمایش دهیم.

کد خبر 3559485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha