۴ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۴۲

طرح تعطیلی زندان «گوانتانامو» به کنگره آمریکا می رود

طرح تعطیلی زندان «گوانتانامو» به کنگره آمریکا می رود

پنتاگون قرار است امروز سه شنبه جدید ترین طرح خود با هدف تعطیلی زندان «گوانتانامو» را به کنگره آمریکا ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ای بی سی نیوز، پنتاگون قرار است امروز سه شنبه همزمان با فرا رسیدن ضرب الاجل تعیین شده از سوی کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا، طرح مفصل و در عین حال قابل پیش بینی را با هدف تعطیلی زندان «گوانتانامو» به کنگره ارائه دهد.

البته قرار بود طرح دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا در این خصوص در اواسط ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ به کنگره ارائه شود حال آنکه این مسئله با هدف برآورد هزینه های احتمالی به تعویق افتاد.

دیروز دوشنبه، «جف دیویس» سخنگوی پنتاگون نیز در این خصوص گفت: ما همیشه درباره آنچه که باید انجام شود بسیار صریح صحبت کرده ایم. به همین دلیل در طرح جدید با مواردی روبرو می شوید که بسیاری از آنها را از قبل می دانستید.

در ماه ژانویه سال میلادی جاری (۲۰۱۶)، کمیته نیروهای مسلح سنا از پنتاگون خواست تا طرح نهایی خود را در خصوص تعطیلی زندان گوانتانامو که از وعده های انتخاباتی باراک اوباما بود، ارائه دهد.

در حال حاضر، همچنان ۹۱ زندانی در گوانتانامو به سر می برند که ۳۵ نفر از آنها حکم جابه جایی به کشور ثالث (غیر از موطن اصلی خود و آمریکا) را گرفته اند که البته روند انتقال آنها با توجه به محدودیت های امنیتی آمریکا می تواند بسیار طولانی باشد.

در این میان، ۵۶ زندانی هم وجود دارند که احتمالا هرگز مشمول حکم آزادی نخواهند شد و در حال حاضر همه توجهات نیز بر سرنوشت این تعداد متمرکز شده است. از این ۵۶ نفر، تعداد ۱۰ نفر با هدف احراز جرم  تحت پیگیری قرار دارند، پرونده ۲۲ نفر نیز با هدفی مشابه در دست بررسی قرار خواهد گرفت و در نهایت ۲۴ نفر به دلیل محرز شدن جرایم ادعایی مجبور به پذیرش ادامه حبس هستند.  

سرنوشت این ۵۶ نفر از آن جهت حائز اهمیت است که کنگره آمریکا حاضر نیست به قیمت بسته شدن زندان گوانتانامو آنها را برای گذران بقیه دوران حبس در یکی از زندان های ایالات متحده جای دهد.

به گفته دیویس، در طرح جدید پنتاگون به سه واقعیت موجود توجه شده است: نخست آنکه انتقال زندانیان به کشور ثالث باید تداوم پیدا کند و در عین حال این اطمینان نیز حاصل شود که آنها دیگر برای ایالات متحده تهدیدی نخواهند بود. دوم آنکه روند احراز جرم آنهایی که شرایط دادرسی را دارند، فراهم شود و در نهایت، این حقیقت درک شود که تعدادی از زندانیان وجود دارند که نه می توان آنها را آزاد کرد و نه شرایط انتقالشان به کشور ثالث وجود دارد.    

وی هیچ توضیحی در خصوص گزینه های پیش روی کنگره برای تعطیلی زندان گوانتانامو ارائه نداد. اما سال گذشته، پنتاگون برآوردی از زندان های آمریکا که ممکن است شرایط جای دادن زندانیان گوانتانامو را در خود داشته باشند، ارائه کرد.

طبق گزارش پنتاگون، هفت زندان در سراسر ایالات متحده وجود دارند که امکان میزبانی از زندانیان گوانتانامو را دارند. از این میان دو تای آنها در ایالت کانزاس، یکی در کارولینای جنوبی و چهار تای دیگر نیز در ایالت کلرادو مستقر هستند.

کد خبر 3563886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha