۴ اسفند ۱۳۹۴، ۱۳:۱۴

مهر گزارش می‌دهد؛

بهادری: عملکرددولت قابل تقدیراست

بهادری: عملکرددولت قابل تقدیراست

ارومیه –با نزدیک شدن به انتخابات ۷ اسفند، نامزدهای این دوره با هر شیوه ای سعی در ربودن گوی سبقت و کسب بیشترین آرا را دارند در این میان شرکت در مناظره‌های دانشگاهی یکی از این شیوه‌ها است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: در کمتر از سه روز مانده به آغاز انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اولین مناظره نامزدهای انتخابات این دوره در دانشگاه آزاد ارومیه با حضور ۴ نفر از کاندیداهای برگزار شد که به دلیل برخی تحرکات دانشجویان و حامیان نامزدها ناتمام ماند.

آئین مناظره با حضور چهار نفر از کاندیداهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد، که وحید جلال‌زاده چهره شاخص اصولگرایان استاندار دولت دهم، هادی بهادری معاون امور عمرانی وقت در دولت یازدهم و مرتضی پیری عضو سابق شورای شهر در دوره کنونی از جبهه اصلاحات و سید سلمان ذاکر به گفت‌وگو نشستند.

اما در دو ساعت برگزاری این مناظره سؤالات کلیدی و جواب‌های قابل تأمل رد و بدل شد که در ذیل متن آن را می‌خوانید.

سؤال: نظر شما در مورد عملکرد کلی دولت چیست؟ اگر شما در مجلس بودید برجام را ۲۰ دقیقه‌ای تصویب می‌کردید؟

ذاکر: بزرگ‌ترین امتیاز دولت یازدهم را دیپلماسی فعال در پرونده هسته‌ای کشور با جلب نظر مجلس دانست، گفت: این حرکت خواسته ملت بوده، امروز ما با دنیا ارتباط برقرار کرده‌ایم، این دولت سران کشورها را در مقابل نمایندگان ملت نشاند و غرب را تسلیم کرد، ولی این گفت‌وگوها باید مفید باشد که این‌همه نشست منجر به نتیجه شد. دولت اقتصاد مقاومتی، اشتغال جوان و معیشت مردم را فراموش کرد به این امید که در سایه ارتباط با دنیا مسائل رفع شود؟ که باید پرسید آیا این مسائل حل شده است؟ هرچند من در جلسات مربوط به برجام شرکت می‌کردم و از آن حمایت می‌کردم.

چه نیکو خواهد بود که بیانات رهبر انقلاب مبنی بر هزینه‌های سنگین معامله با غرب همواره آویزه گوشمان و ندای درونمان باشد، تا باری دیگری جنایتی مشابه از جا کندن قلب راکتور اراک رخ ندهد.

جلال‌زاده اما بر این باور است که دولت با وجود کنترل تورم، در رکود باقی مانده، درنتیجه نرخ بیکاری استان از ۱۳ به ۲۸ رسیده، نقطه ضعف دولت فعلی رها کردن اقتصاد داخلی و دل بستن به سرازیری دلارهای نفتی است، دولت با عنایت به فرموده حضرت آقا مبنی بر نرمش قهرمانانه وارد عرصه شد، ۵ میلیارد دلار پول بلوکه شده که در قالب جنس به کشور برگشت. البته این هم بیش از ۲۰ درصد قیمت ها را پایین می‌آورد و نزدیک به ۲۸ میلیارد دلار به دلیل کاهش درآمدهای نفتی جمهوری اسلامی متضرر می شود.

وی اضافه می‌کند: بنا بود با تمسک جستن به نرمش قهرمانانه درباره یک موضوع برای بهبود اقتصاد و معیشت ملت گفت‌وگو کنیم، اگر شما ماحصل آن را می‌بینید، ما هم می‌بینیم! الآن در آستانه انتخابات با خجالت در جمع مردم حاضر می‌شویم زیرا نخستین درخواست مردم از ما اشتغال اولادشان است، اگر دولت با این جهت‌دهی ادامه دهد، وضع وخیم‌تر می‌شود.

و اما برجام؛ اگر من در مجلس بودم به مصوبه آن رأی نمی‌دادم، نماینده‌هایی داریم که به خاطر آلودگی به زیورهای دنیا، وعده‌های سفارت، شیرینی حمایت در انتخابات بعدی در رأی‌گیری شرکت کردند، ۱۰۰ نفر کلیات و ۱۸۰ نفر به جزئیات مصوبه رأی دادند، آیا این خنده‌دار نیست؟ باوجود روشن و شفاف بودن بندبند دستورات رهبری و شورای عالی امنیت ملی، مجلس به این مصوبه رأی داد.

پیری هم نقطه قوت نظام را سیاست خارجی ظریف عنوان کرد و ادامه داد: همین‌که از دولت قبلی این کشور را تحویل گرفت، هر ضعفی هم داشت آن را شست و برد!

وی اضافه کرد: افرادی هستند که در پس یک سری واژه‌ها خود را پنهان کرده و از رهبری هزینه می‌کنند و در پشت‌صحنه منافع خود را تأمین می‌کنند، حال آنکه رهبری نسبت به نفوذ در مراکز حساس و تصمیم‌گیری هشدار می‌دهند، از طرفی باید پذیرفت که فتنه بزرگ اختلاس است.

عملکرد دولت با توجه به تلاش آقای ظریف و تلاش‌های ایشان در سیاست خارجه بسیار دستاورد بزرگی بوده است و ظلمی که به ما تحمیل‌شده بود توسط دولت حل شد.

افرادی که کارنامه مشخصی برای مردم‌دارند از صداقت با مردم صحبت نکنند، من در مورد سیاست با پدرم هم تعارف ندارم و آقای جلال زاده ما را متهم به بی‌صداقتی نکنند.

بهادری هم معتقد است هنر سیاست‌ورزی به ما این را آموخته است که ضمن تأمین منافع فردی با دنیا هم یک ارتباط سازنده برقرار کنیم، وابستگی به سایر کشورها یا برعکس قطع ارتباط با دنیا هیچ‌کدام مطلوب نیست، رئیس‌جمهور ما جایی رسیده بود که در جلسات سخنرانی او مقامات کشورها جلسه را ترک می‌کردند، به هنر سیاست ورزی قهرمانانه رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه تبریک می‌گویم، همچنین توجه به دریاچه ارومیه نقطه قوت این دولت است.

صرف‌نظر از مباحث کارشناسی مربوط به تحلیل جایگاه رئیس‌جمهورهای کشورمان در جهان، فارغ از اینکه کدام‌یک سربلند و پیروز بودند، همه از پیر عشق این نکته را به‌خوبی یاد گرفته‌ایم که «اگر دیدید دشمن شما را تمجید می‌کند، بدانید که راه را اشتباه رفته‌اید»، پس این نکته پرمغز قضاوت را سهل و آسان می‌کند.

سؤال: هزینه عمومی تبلیغات خود را از چه منابعی تأمین کنید و چقدر خودتان در مورد تبلیغات خودتان را مقید به رعایت اخلاق انتخاباتی می‌دانید؟

ذاکر: هزینه یکی از مواردی بود که من می‌خواستم به خاطر آن وارد انتخابات نشوم و بدهی‌های دوره قبل را هنوز نتوانسته‌ام پرداخت کنم و اگر وارد انتخابات شده‌ام به خاطر اصرار و درخواست مردم بوده است. من حاضرم آمار پول‌هایی را که دریافت کرده‌ام در اختیار قوه قضائیه قرار دهم.

جلال زاده: ما به وضعیت هزینه‌ها و شام و نهارهایی که پرداخت می‌شود انتقاد جدی داریم و صحنه نمایشی و تبلیغاتی سطح شهر کاملاً گویای این است که هزینه‌ها از کجا تأمین می‌شود.

اصول گرایان وقتی در داخل خودمان اشکالی داشتیم سریع از آن براعت می‌جوییم ولی در بین اصلاح طلبان این جرئت و شهامت نیست و از مجلس ششم ۱۵ نفر رفتند خارج از کشور و اصلاح طلبان موضع رسمی نگرفتند.

پیری: آبادگران در واقع ویران گران این شهر هستند و مخالف فرمایشات رهبری عمل می‌کنند، من هم اعتقاددارم اگر کسی دزد باشند باید دستشان قطع شود و متاسفانه کسی که خودشان متخلف هستند دم از باند ثروت و قدرت می‌زنند.

هزینه ستاد من ۱۰ میلیون بوده که قرض گرفته‌ام و پول صندلی‌های ستاد را نداده‌ام و پول بنرها هم هنوز مانده است و نداده‌ایم.

بهادری: به هیچ وجه قابل قبول نیست که آدم، باندهای ثروت و قدرت را دور بر خودش داشته باشد و بخواهد از این فرصت برای کسب رأی برای خودش استفاده کند و نباید عوام‌فریبی در مورد هزینه‌های انتخاباتی کرد.

کسانی که با توزیع پول و کارت هدیه و شام می‌خواهند رأی جمع کنند، خواهش می‌کنم بهشان رأی ندهید.

سؤال: در صورت انتخاب شدن علاقه‌مند به حضور در کدام کمیسیون هستید؟

بهادری: با توجه به سابقه و تخصصی که در رشته عمران دارم علاقه‌مند به فعالیت در کمیسیون عمران هستم ولی با توجه به نیازهای منطقه‌ای در کمسیون آب و کشاورزی هم علاقه‌مند به فعالیت هستم. البته استان ما خیلی عقب‌افتادگی‌هایی دارد که با حضور در کمسیون عمران علاقه‌مند به حل آن‌ها هستم.

پیری: با توجه به اینکه رشته من مدیریت هست و چون استان ما در بودجه مشکل دارد که هیچ‌وقت تأمین نمی‌شود و من باید در کمیسیونی باشم که برای تأمین بودجه در بخش‌های مختلف عمرانی و صنعتی و ... توانمندی داشته باشد. و باید بتوانیم مشکل تأمین بودجه به‌طور مساوی را حل کنیم.

جلال زاده: رشته تحصیلی من و سوابقم اقتضا می‌کند که در کمیسیون سیاست خارجی فعالیت بکنم که با توجه به همسایه بودن با سه کشور بسیار مهم و بااهمیت جلوه می‌کند و با توجه به آمایش سرزمینی که سند توسعه آن نوشته‌شده است بحث کشاورزی و صنایع تبدیلی نشان می‌دهد که باید درزمینهٔ کشاورزی هم باید مدنظر باشد.

ذاکر: من با توجه به سابقه‌ام در کمسیون حقوقی و قضایی داشتم علاقه‌مند به فعالیت در این کمیسیون می‌باشم، و با توجه به اهمیت این موضوع و اهمیت قانون آیین دادرسی کیفری و اصلاحاتی که در آن صورت داده‌ایم توانستیم بسترهای توسعه را با کمک قانون گسترش دهیم.

سؤال: راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی را در چه مسائلی می‌بینید، آیا دولت فعلی قادر به اداره کشور بدون تکیه به درآمدهای نفتی است یا نه؟

ذاکر: اقتصاد مقاومتی به کار مسئولین به استعدادهای جوان و سوابق و اندوخته‌های چندین ساله دارد و اگر از گذشته غافل شویم و از تولیدکنندگان و کارآفرینان غافل شویم یعنی پا گذشتن روی ملت و زحمت کشان است، اقتصاد مقاومتی یعنی شکوفایی استعدادها و این با پسابرجام ارتباط ندارد.

جلال زاده: اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبری به استحکام داخلی نظام و قوی کردن خود برمی‌گردد و سیاست خارجی زمانی می‌تواند مؤثر باشد که ما در داخل قوی و مقتدر باشیم ولی متاسفانه کارنامه دولت و مجلس در اجرا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی منفی است.

جالب است بدانید که بودجه استان ما ۲۵۰ میلیارد تومان بود که ۳۰۰ میلیارد افزایش‌یافته است و همه آن تخصیص نمی‌یابد و نهایت ۷۰۰ میلیارد می‌شود با این حساب ما باید سرمایه به استانمان جذب کنیم و باید مشکلات کارآفرینان در استانمان را حل کنیم.

پیری: اقتصاد مقاومتی هدف اصلی‌اش رشد پویا و رشد متوازن است که مقام معظم رهبری به آن تاکید دارند و طبیعتاً با توجه با این همه امکانات ما در استان متضرر شده‌ایم، توجه به اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی بسیار مهم و حائز اهمیت است که باید در زمینهٔ تولید دانش مورد توجه قرار گیرد. رشد بهره وری نکته بعدی است که در اقتصاد مقاومتی بایستی مورد توجه قرار گیرد.

بهادری: مباحث اقتصادی و سیاست‌های اقتصادی کشور که اصل ۴۴ یکی از مهم‌ترین آن‌هاست متاسفانه از ۱۲ سال پیش به درستی اجرانشده است و این باعث شده است که دچار مشکلات عدیده اقتصادی شویم. در زمان آقای احمدی‌نژاد ما بیشترین درآمدهای نفتی را داشتیم ولی متاسفانه فرصت توسعه زیرساخت‌های کشور از دست داده‌ایم. و اگر دولت قبلی در سند چشم‌انداز توجه می‌کرد الان این وضعیت در کشور نبود.

سؤال: موضع صریح شما در مورد فتنه ۸۸ و فتنه گران چیست؟ نظرتان در مورد فتنه گران چیست؟

بهادری: به نظر من در سال ۸۸ همه کاندیداها را شورای نگهبان تأیید کرده بود ولی در بحث انتخابات و روش‌های تبلیغی انتقادات جدی وارد بود که نتیجه آن توسط مراجع قانونی تأیید شد و تا قبل از تأیید رسمی ما هم معترض بودیم اما بعد از اعلام نظر صریح مرجع قانونی من هم اعتقاد داشتم که مردم هم باید تمکین می‌کردند.

پیری: کدام فتنه را می‌گویی از اول انقلاب فتنه‌های زیادی اتفاق افتاده است، و امروز هم تمام نمی‌شود و من امیدوارم این سؤال مبنای فتنه‌های دیگری نشود. همه نامزدهای انتخابات ۸۸ توسط شورای نگهبان تأیید شده بود البته بعد از انتخابات یکسری اعتراضات و شکایت‌هایی بود و اگر هرگونه فعالیتی بخواهد امنیت کشور را توسط هر کس حتی توسط دولتی که مدیریت انتخابات در دستش است اتفاق بیوفتد خودش هم فتنه است.

ما باید کاملاً شفاف مصداق فتنه را مشخص کنیم و اگر شخصی آرامش کشور را به هم بزند فتنه‌گر است و همه چیز در سال ۸۸ تمام شده است و دامن زدن به این قضیه و متهم کردن دیگران عین مصداق فتنه است.

جلال زاده: امام صادق می گویند که با صراحت و صداقت با مردم صحبت کنید، بعد از اینکه مقام معظم رهبری در ۲۹ خرداد و در حضور نمایندگان کاندیداها گفتند که تقلبی صورت نگرفته است چه کسی بود که در مقابل خبرگزاری بین‌المللی گفت برنده قطعی انتخابات منم.

من دکتر پیری و دکتر بهادری را کاملا می‌شناسم و این‌ها هیچ نسبتی با فتنه ندارند اما اینکه بخواهیم به خاطر برخی مسائل انتخابات را زیر سؤال ببریم این درست نیست.

دو کاندیدای ریاست جمهوری به ملت خیانت کردند، و افرادی که ۳۰ سال نان و نمک نظام را خورده اند بخواهند بر روی نظام شمشیر بکشند هیچ کس این را قبول نمی‌کند و هیچ کس این‌ها را خادم ملت نمی‌داند.

ذاکر: افرادی که کم ظرفیت باشند و مدیر توانمند نباشند تا انتخابات را مدیریت کنند و نتوانند دشمن را بشناسند باعث می‌شود که فتنه به وجود بیاید و دامن زدن به ماجرا با عدم توجه کافی باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

احمدی‌نژاد گفت که من خس و خاشاک را به طرفداران کاندیدا نگفته‌ام و منظورم دشمنان بوده‌اند و سوی مدیریت برخی نامزدها باعث شد که آن اتفاقات در سال ۸۸ رخ دهد و امروز باز هم نمی‌آیند که عذرخواهی کنند و این باعث شده که دشمن نسبت به آنان طمع کند.

سؤال: علت خشک شدن دریاچه ارومیه را در چه می‌دانید؟ آیا امید به احیاء دریاچه دارید؟

بهادری: دریاچه ارومیه علت اصلی خشک شدنش حداقل ۷۰ درصد عوامل انسانی است و بی‌تدبیری‌های مدیریتی باعث شده که وضعیت به شکل امروز شود و باید با دقت و احتیاط باید سیاست‌های انتقال آب و حوزه کشاورزی بایستی لحاظ می‌شد.

در سال‌های ۸۳ مسجل شد که این دریاچه رو به موت می‌رفت که بسیاری از کارها از ۱۰ سال قبل شروع می‌شد و طی سال‌های گذشته همه آب دریاچه بذل و بخشش شده است.

برنامه‌ای که اخیراً شروع‌شده است امیدها را برای احیا دریاچه احیا کرده است و ما اجازه نخواهیم داد که دریاچه خشک شود.

پیری: در مورد دریاچه باید بگویم که این مسئله مربوط به منافع مردم هست و باید عرض کنم ستاد احیا زمانی تشکیل‌شده است که میت در حال تشییع جنازه بوده است.

اینجا فقط آقای جلال زاده مسئول نیست و باید تمام مسئولین و رئیس جمهورها از سال ۸۰ به اینطرف و مهم‌تر از همه نمایندگان ما در ادوار مختلف مجلس باید پاسخ به کم‌کاری خودشان بدهند.

جلال زاده: من هم موافقم که منافع مردم اصل است ولی شما برید و ببینید بعد از انقلاب چه کسانی فساد و تجمل را در کشور تئوریزه کردند.

اینکه آقای بهادری می‌فرمایند ۷۰ درصد مربوط به عوامل انسانی هست پس کاهش ۱۲۰ میلی‌متری بارندگی در سالیان متمادی ارومیه را در این عدد توجیه می‌کنید، ۴ تحقیق داخلی و خارجی در ستاد نجات دریاچه ارومیه تشکیل‌شده است و ۷۵ درصد خشک شدن دریاچه ارومیه مسائل اقلیمی است.

ذاکر: دریا از سال ۴۲ خشک می‌شد نه سال ۸۴ و شما زمانی که استاد دانشگاه بودید کدام کنفرانس را برای احیاء دریاچه انجام دادید؟ شما قبل از سمت چه کاری برای دریاچه کردید؟  فقط من وزیر را به کمیسیون کشاندم و عملکردم کاملاً مشخص است.

کد خبر 3563929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha