۳۱ تیر ۱۳۸۵، ۱۵:۱۷

معاون شهردار تهران :

هر گونه ساخت و ساز غير قانوني در داخل حريم شهر تهران ممنوع است

معاون شهردار تهران ضمن تاكيد بر ممنوعيت هر گونه ساخت و ساز غير قانوني در حريم شهر ، تصريح كرد: يكي از اين محدوده ها در تهران حريم شمال محور بابايي است كه به عنوان حريم منطقه 4 شهرداري نيز محسوب مي شود.

به گزارش خبرگزاري مهر ، معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران با تاكيد بر اينكه هرگونه ساخت و ساز در داخل محدوده حريم شهر تهران غير قانوني است ، تصريح كرد: ساخت و ساز مسكوني در داخل حريم شهر نه قانوني است و نه به مصلحت كلان شهري مانند تهران است.

مهندس جليل حبيب اللهيان با تاكيد بر اينكه به هيچ عنوان اجازه هيچ گونه ساخت و ساز در داخل حريم شهر تهران را نخواهيم داد ، تصريح كرد: بر اساس قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي در سال 84 ، مبني بر اينكه هيچ تشكل حقيقي ، حقوقي و يا تعاوني ها نمي توانند زمين هاي فاقد كاربري هاي مسكوني را تملك كنند ، تصريح كرد: بنابراين در محدوده حريم ، هم ممنوعيت فروش و هم محدوديت در ساخت و ساز داريم و به اين ترتيب با كساني كه تاكنون در اين محدوده ها اقدام به دخل و تصرف زمين ها با هدف ساخت و سازهاي غير مجاز كرده اند ، برخورد خواهد شد.

وي با تاكيد بر اينكه كسي كه مالك اين زمين هاست ، مالكيت وي قابل احترام است ، تصريح كرد: اگر كساني با هدف ساخت و ساز در اين زمين ها با مالكان اين زمين ها اقدام به معامله كرده اند و سپس متوجه شده اند كه نمي توان بر اساس قانون در اين زمين ها ساخت و ساز انجام داد ، شهرداري مقصر نيست بلكه آنان بايد اعتراض خود را از افرادي كه نسبت به اين معامله غير قانوني اقدام كرده اند اعلام كنند و شهرداري در اين زمينه مقصر نيست.

حبيب اللهيان با تاكيد بر اينكه اساسا در حريم شهر تهران كسي نمي تواند بدون مجوز كار ساخت و ساز انجام دهد ، افزود: به هيچ وجه در حريم شهرها كاربري مسكوني مجاز نيست و در واقع اين كار به منظور جلوگيري از رشد بي رويه شهر و از بين رفتن اراضي طبيعي صورت مي گيرد.

وي تاكيد كرد: در واقع حريم يك شهر بخشي از اراضي آن شهر است كه مشمول حفاظت از هرگونه ساخت و سازهاي بي رويه مي باشد.

حبيب اللهيان تصريح كرد: استفاده از زمين براي ساخت وساز با اجازه طرح هاي توسعه شهرسازي است كه به تصويب كميسيون ماده 5 شهرها مي رسد و اينكه گفته شود چون زمين داريم پس اجازه ساخت و ساز نيز داريم ، درست نبوده و هرگونه ساخت و ساز در حريم شهر تهران غير قانوني است ، مگر اينكه كاربري زمين مسكوني باشد.

معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران تاكيد كرد: يكي از مسائل بسيار مهم در طرح جامع تهران به استناد قانون سال 84 مجلس شوراي اسلامي ، تهيه حريم براي شهر است كه همزمان با طرح جامع و تصويب آن توسط مراكز ذي ربط و در نهايت تصويب شوراي عالي شهرداري مي رسد.

وي تاكيد كرد: يكي از اين محدوده ها در تهران حريم شمال محور بابايي است كه به عنوان حريم منطقه 4 شهرداري نيز محسوب مي شود.

حبيب اللهيان ادامه داد: اين محدوده داراي وسعتي به مساحت 9 هزار و 313 هكتار و يكي از وسيع ترين حريم هاي مناطق شهر تهران است كه در شمال محور بابايي و در شرق گردنه قوچك به سمت شرق واقع شده و پهنه بزرگي را تشكيل مي دهد كه راه هاي شرقي و شمال شرقي از اين طريق به تهران متصل مي شود.

معاون شهردار تهران با تاكيد بر اينكه حفاظت از اين منطقه در دستور كار شهرداري تهران و وزارت مسكن و شهرسازي است ، تصريح كرد: با توجه به مصوبه شوراي عالي شهرسازي اين پهنه به عنوان حريم شهر تهران مشخص شده كه شامل محدوده شمال شرق تهران و محور شهيد بابايي مي شود.

وي با اشاره به اهداف تهيه محدوده حريم در شهر تهران ، افزود: جلوگيري از هرگونه ساخت و سازهاي بي رويه و ساماندهي كانون هايي كه بي رويه در اين حريم ايجاد شده اند ، از جمله اهداف تهيه محدوده حريم در اين منطقه بوده است.

به گفته حبيب اللهيان ، حفاظت از درياچه ، كريدورهاي طبيعي ، تامين امنيت شريان هاي حياتي تامين آب و برق تهران و جلوگيري از هرگونه دخل و تصرف در اين محدوده مورد تاكيد قرار گرفته است. ضمن اينكه بخشي از گردنه قوچك در امتداد پارك لويزان ، پارك تلو و غزال در اين محدوده بايد از هرگونه اسكان هاي غير رسمي و ساخت و سازهاي غير مجاز در امان باشد.

بنابراين گزارش ، صبح امروز تعدادي از مالكاني كه كارمند دستگاه قضائي بوده و سند مالكيت زمين هايي در اتوبان شهيد بابايي را دارا هستند ، در اعتراض به عدم مجوز ساخت توسط شهرداري ، در مقابل ساختمان مركزي شهرداري تهران تجمع كرده و خواستار رسيدگي به اعتراض خود شدند.

کد خبر 356502

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha