۱ مرداد ۱۳۸۵، ۱۱:۳۲

در پي موافقت واشنگتن با اين مسئله اعلام شد؛

مخالفت جدي چين با فروش جتهاي پيشرفته آمريكا به تايوان

سخنگوي وزارت امور خارجه چين اعلام كرد : پكن به شدت مخالف تصميم واشنگتن براي فروش 66 فروند جت جنگنده پيشرفته به تايوان است.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه چاينا ديلي،" ليو جيونچائو" روز جمعه در پكن گفت :" ما از طرف آمريكايي خواسته ايم كه از سه اعلاميه رسمي مشترك بين چين و آمريكا پيروي كند و به منظور جلوگيري از آسيب به صلح و ثبات در اين منطقه و همچنين روابط چين و آمريكا اين سلاحها را به تايوان نفروشد."

اما جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا روز پنج شنبه در واشنگتن در ديدار با " گو باكسوينگ" معاون رئيس كميسيون مركزي نظامي چين تاكيد كرد كه موضع آمريكا در مورد تايوان روشن است : دولت آمريكا به همراهي با سه اعلاميه رسمي بين آمريكا و چين ادامه خواهد داد و مخالف هر گونه تلاش براي تغيير يكجانبه وضع موجود است.

چاينا ديلي پيش از اين گزارش داده بود: آمريكا توافق كرده است تا 66 فروند جت جنگنده پيشرفته را به تايوان بفروشد. 

يك هيئت تايواني در اوايل ماه جاري در ديدار نظامي سالانه خود از واشنگتن تهيه جنگنده هاي  F-16C/D را پيشنهاد داد.

بر پايه اين گزارش كه اولين بار در رونامه چاينا تايمز آمده است : " آمريكا نيز با فروش 66 فروند از اين جنگنده ها به ارزش حداقل 100 ميليارد دلار تايوان ( 3.1 ميليارد دلار آمريكا) موافقت كرده است."

اگر اين گزارش مورد تاييد قرار گيرد، بزرگترين معامله فروش تسليحاتي است كه واشنگتن از سال 2001 پيشنهاد كرده است. در آن زمان جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا توافق كرد تا 8 فروند زيردريايي ديزلي، 12 فروند هواپيماي شكار زيردريايي   P-3C و يك نوع موشك پاتريوت پيشرفته را براي تايوان تهيه كند.

مقامهاي تايوان از ارائه توضيح در مورد اين گزارش خودداري كرده اند.

اين در حالي است كه پكن مرتبا از واشنگتن خواسته است تا فروش سلاحهاي پيشرفته به تايوان را براي اطمينان از صلح و ثبات دراين منطقه متوقف كند.

کد خبر 356829

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha