۱۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۵:۰۲

با حضور آیت الله نوری همدانی در قم؛

بیستمین سالگرد تأسیس موسسه دارالحدیث برگزار می‌شود

بیستمین سالگرد تأسیس موسسه دارالحدیث برگزار می‌شود

قم - قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث از برگزاری بیستمین سالگرد تاسیس موسسه دارالحدیث در روز ۱۳ اسفندماه با حضور آیت الله نوری همدانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام رضا برنجکار ظهر سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در قم اظهار داشت: موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث در سال ۱۳۷۴ در قم فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون در آستانه بیستمین سال تأسیس این مرکز علمی هستیم.

وی با بیان اینکه موسسه دارالحدیث از سال ۶۹ فعالیت‌های پژوهشی خود را به صورت غیر رسمی آغاز کرد، افزود: در ابتدا این موسسه تنها به فعالیت‌های پژوهشی می‌پرداخت و هدف اصلی آن ایجاد دانشنامه جامع حدیثی بود که به تنظیم احادیث به همراه آیات قرآن می‌پرداخت به گونه‌ای که همه مردم و متخصصین بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث عنوان کرد: آیت الله ری شهری در گذشته کتاب میزان الحکمه را در ۱۰ جلد منتشر کرده بود که پژوهشکده علوم قرآن و حدیث برای تکمیل این کتاب فعالیت خود را آغاز کرد و به کار خود گسترش داد.

وی با بیان اینکه دانشکده حدیث ابتدا در شهر ری و سپس در قم تأسیس شد، افزود: این دانشکده به مرور گسترش یافته و به دانشگاه تبدیل شد و پژوهشکده به مرور گسترش یافت و به پژوهشگاه تبدیل شده است.

حجت الاسلام برنجکار بیان کرد: اقدامات پژوهشی برای عموم مردم، کودکان و نوجوانان در این موسسه انجام می‌‌شود و همچنین در فعالیت‌های چند رسانه‌ای به صورت نرم افزار اقدامات متنوعی انجام می‌‌شود.

وی افزود: تاکنون چندین کنگره مهم از جمله کنگره حضرت عبدالعظیم(ع)، کنگره عبدالفتوح رازی، کنگره عبدالجلیل رازی قزوینی، کنگره مرحوم کلینی، کنگره آیت الله مشکینی و کنگره سید مرتضی علم الهدی توسط موسسه دارالحدیث برگزار شده است.

تخفیف 50 درصدی آثار دارالحدیث

رئیس ستاد برگزاری بیستمین سالگرد تاسیس موسسه دارالحدیث، عنوان کرد: در بیستمین سال تأسیس دارالحدیث مراسمی پنجشنبه هفته جاری از ساعت هشت و نیم صبح تا ۱۱ برگزار می‌شود و در کنار مراسم نمایشگاه عرضه آثار دارالحدیث و فروش کتاب‌ها با ۵۰ درصد تخفیف دایر می‌شود.

وی ابراز کرد: از جمله اهداف برگزاری مراسم بیستمین سالگرد تأسیس دارالحدیث می‌توان به معرفی این موسسه به عموم مردم با انتشار مجموعه آثار دارالحدیث در آینه پژوهش و همچنین کارنمای دارالحدیث اشاره کرد.

حجت الاسلام برنجکار ادامه داد: از دیگر اهداف برگزاری این مراسم می‌توان به ارزیابی فعالیت‌های دارالحدیث برای مشخص کردن نقاط قوت و ضعف آن اشاره کرد که در این راستا کمیته‌هایی به منظور نقد و بررسی بخش‌های مختلف این موسسه تشکیل شده است.

وی بیان کرد: ‌ این مراسم ابتدا با گزارش پژوهشگاه، دانشگاه، معاونت فرهنگی، کمیته‌ها و سخنرانی آیت الله ری شهری و آیت الله نوری همدانی برگزار می‌شود.

برطرف کردن خلأهای موجود در بخش حدیث

وی گفت: متأسفانه در رشته‌های دانشگاهی بیشتر به قرآن توجه شده و رشته حدیث مورد توجه چندانی قرار نگرفته است که در این دانشکده خلأهای موجود در بخش حدیث مرتفع شده است.

قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه اکثر اساتید دارالحدیث فارغ التحصیل این دانشگاه هستند، افزود: برای رشته‌های کار‌شناسی ارشد و دکترا از طریق وزارت علوم و همچنین امتحان اختصاص دانشجو پذیرفته می‌شود.

وی بیان کرد: در قم در رشته کار‌شناسی هفت رشته از جمله کلام اسلامی، علوم حدیث، علوم و معارف قرآن، فقه و حقوق اسلامی، علوم حدیث، علوم حدیث اخلاق و آداب پزشکی و تربیت معلم قرآن و حدیث، در کار‌شناسی ارشد رشته‌هایی از جمله علوم حدیث با گرایش اخلاق، علوم حدیث با گرایش اخلاق و معارف، علوم حدیث با گرایش نهج البلاغه، علوم قرآن و حدیث، تفسیر روایی، فقه و مبانی اسلامی، معارف قرآن، کلام امامیه، علوم حدیث، اخلاق و آداب پزشکی و تفسیر روایی و در رشته دکتری هفت رشته از جمله مدرسی معارف اسلامی گرایش اخلاق، مدرسی معارف اسلامی گرایش قرآن، معارف نهج البلاغه، کلام امامیه، تطبیق امامیه و علوم و حدیث تطبیقی ارائه می‌شود.

چاپ 325 عنوان کتاب

حجت الاسلام برنجکار با بیان اینکه ۳۲۵ عنوان کتاب در دارالحدیث به چاپ رسیده است، افزود: تاکنون برای تدریس در موسسه ۲۲ کتاب درسی، در پژوهشگاه ۱۱۶ عنوان کتاب، در کنگره‌ها ۸۹ کتاب و در بخش معاونت فرهنگی ۴۸ عنوان کتاب به چاپ رسیده است.

وی در ادامه اظهار داشت: مجموعا ۲ هزار و ۸۹۱ نفر در مقطع کار‌شناسی، هزار و ۸۹۸ نفر در مقطع کار‌شناسی ارشد و ۱۷۸ نفر در مقطع دکتری در دارالحدیث در حال تحصیل هستند.

وی گفت: تاکنون در مقطع کار‌شناسی ۲ هزار و ۹۶ نفر، در مقطع کار‌شناسی ارشد هزار و ۹۷ نفر و در مقطع دکتری ۲۴ نفر فارغ التحصیل شده‌اند.

رئیس ستاد برگزاری بیستمین سالگرد تاسیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث عنوان کرد: محورهای کتاب‌های در دست چاپ شامل روان‌شناسی، اخلاق کاربردی، تاریخ کلام، موضوعات کلامی، نقد مستشرقان، تفسیر قرآن بر اساس حدیث، علوم قرآن، شبهات غربی نسبت به قرآن، تدوین موضوعه جامع حدیث، موسوعه‌های تخصصی می‌شود.

وی ادامه داد: کتاب وسائل الشیعه برای احادیث اهل سنت و تطبیق آن‌ها با یکدیگر در حال تدوین است.

کد خبر 3570289

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha