۱۲ اسفند ۱۳۹۴، ۱۳:۰۶

مدیر کل میراث فرهنگی لرستان؛

طرح استحکام بخشی «فلک الافلاک» متوقف شد/ مشکل همیشگی کمبود اعتبار

طرح استحکام بخشی «فلک الافلاک» متوقف شد/ مشکل همیشگی کمبود اعتبار

خرم آباد - مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از توقف اجرای طرح استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا سلیمانی صبح چهارشنبه در جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی لرستان با اشاره به طرح استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک اظهار داشت: متاسفانه این طرح به دلیل کمبود اعتبارات چندین سال است که متوقف مانده است.

وی با اشاره به اعتبارات مورد نیاز برای اجرای طرح استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک استان لرستان بیان داشت: در این راستا ما نیازمند ۲۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه برای اجرای طرح استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک می توان از ظرفیت قرارگاه خاتم الانبیا استفاده کرد گفت: کار مرمت تاریخی آن را نیز میراث فرهنگی می تواند اجرایی کند.

سلیمانی بیان داشت: طرح مطالعاتی استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک مربوط به سال ۸۴ بوده است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۲۱۷ میلیارد تومان برای برای توسعه زیرساختها و تاسیسات گردشگری کشور طی امسال اختصاص یافته است بیان داشت: از این میزان هشت میلیارد تومان تخصیص یافته که سهم لرستان از این میزان اعتبار تخصیص یافته دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است.

بنابراین گزارش قلعه باستانی فلک الافلاک یکی از شاخص ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری که مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه ای باستانی در مرکز شهر خرم آباد میزبان دوستداران میراث فرهنگی این مرز و بوم است.

زیبایی و معماری شگفت انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیکی خود در قرن چهارم هجری قمری به عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته شدن شهر جدید خرم آباد این قلعه نیز بنام خرم آباد معروف شد و احتمالا نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

طی سالهای گذشته همواره موضوع ثبت جهانی فلک الافلاک به عنوان شاهکار معماری جهان مطرح بوده است تا این اثر تاریخی در فهرست موقت ثبت جهانی قرار گیرد ولی به رغم گذشت سالها با فراهم نشدن زمینه ثبت جهانی، فلک الافلاک در فهرست موقت خاک می خورد.

ااین در حالیست که طرح استحکام بخشی و لرزه خیزی قلعه تاریخی فلک الافلاک به مدت نزدیک به چهار سال است به دلایل مختلفی مسکوت مانده و امروز شاهد مشکلاتی در این بنای تاریخی هستیم، مشکلاتی که با هشدار مسئولان ملی و استانی نیز مواجه شده تا نماینده ولی فقیه در لرستان بگوید که با استمرار بی توجهی ها این بنای عظیم به تلی از خاک تبدیل خواهد شد.

کد خبر 3571051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha