۳ مرداد ۱۳۸۵، ۱۰:۵۲

از سوي انتشارات بنياد حكمت اسلامي صدرا منتشر شد :

روح و نفس

روح و نفس

"روح و نفس" اثر آيت الله سيد محمد خامنه اي در 217 صفحه و شمارگان 2000 نسخه منتشر شد.

خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه : در بررسي تاريخي علوم اسلامي به مسائلي مشترك ميان علم كلام و قرآن و حديث بر مي خوريم كه گاهي سبب برخورد و مباحث بسياري ميان اصحاب عقل و نقل شده است. يكي از اين مسائل، مسئله روح است كه ميان اين دو بينش معرفتي، يعني علم كلام و علم تفسير و حديث كه هر دو از آبشخور قرآن سيراب مي شوند ولي اصحاب حديث كمتر از متكلمان به انديشه و استدلال عقلي بها مي دهند نزاع افكنده است.

از ميدانهاي اين برخورد يكي "رساله اماميه" شيخ صدوق و ديگري رساله " تصحيح الاعتقاد" شاگرد برجسته وي ابوعبدالله شيخ مفيد ابن المعلم، فقيه، محدث و متكلم نامدار شيعه است.

مؤلف در اين كتاب بر آن است تا با تكيه بر معناي نفس و روح در قرآن و حديث به استقبال اين نزاع و اين مسئله برود و با ديدگاه هاي مفيد شيخ الرئيس فقه و كلام شيعه بيشتر آشنا سازد و به مباني قرآني و حديثي و استدلالي نظريه وي دست يابد.

وي براي اين كار نخست به سير و تطورات مفاهيم نفس و روح در ميان علماي اسلام مي پردازد و به پاره اي از بدفهمي هاي مسلمين از اين دو لفظ و تاثير و نقش عوامل خارجي در اين انحراف اشاره مي كند.

كتاب حاضر از چهار فصل و دو مقاله تشكيل شده است. روح و نفس در قرآن و حديث، روح و نفس در فلسفه و حكمت متعاليه و روح و نفس در آراء شيخ مفيد عناوين فصول اين كتاب هستند.

روح افلاطوني در فلسفه ملاصدرا و نفس در حكمت متعاليه ملاصدرا نيز عناوين مقالات پيوستي اين كتاب هستند.

کد خبر 357266

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha