۱۷ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۰۶

«شاکی» سر از کتابفروشی‌ها درآورد

«شاکی» سر از کتابفروشی‌ها درآورد

انتشارات کتاب نیستان اثر تازه‌ای از صادق عاشورپور را با عنوان شاکی منتشر و روانه بازار کتاب کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات کتاب نیستان کتاب تازه‌ای از صادق عاشورپور را با عنوان «شاکی» شامل مجموعه‌ای از نمایشنامه‌های این هنرمند عرصه تئاتر منتشر کرد.

عاشورپور که از هنرمندان و پژوهشگران عرصه ادبیات نمایشی به ویژه هنر نمایش ایرانی از دوره ناصری است، در این اثر تلاش کرده تا با رجعت دوباره به شخصیت‌های نمایشی در هنر نمایش سنتی ایرانی و خلق شخصیت‌های تاریخی گونه‌ای از سنت نمایشی ایران در دوره قاجار را در قالب متن نمایشی البیف کند که کارکرد دوگانه نمایشی آموزشی دارد.

نمایشنامه شاکی از این مجموعه که با نقش آفرینی کاراکترهایی مانند سلطان و وزیر و میرغضب و گزمه‌ها و... نوشته شده‌اند، بهترین شاهد بر این مدعی است. این نمایشنامه در اتمسفر ادبیات و فضاسازی‌های نمایشی سنتی ایران نوشته شده است و شخصیت‌پردازی‌های آن به گونه‌ای است که به فضای سنتی ادبیات داستانی ایران وفادار مانده و در فضای آن گام برمی­‌دارد.

از سوی دیگر داستان عاشورپور در این نمایش‌ها داستانی قدیمی نیست. او از بستر تاریخ برای بیان جدی‌ترین و ظریف‌ترین نقدهای سیاسی و اجتماعی خود بر منطق حکمرانی بر مردم یک سرزمین سخن به میان آورده و سعی دارد راز محبوبیت نداشتن حاکمان در توده‌های مردمی را از طریق روایت داستان در لایه‌های مختلف فکری جامعه از جمله حاکمان، مشاوران، سربازان، مردم و... روایت کند.

او در نمایش دوم از این مجموعه نیز با همین زیرکی به سراغ سه بخش از تاریخ ایران رفته و با وارد کردن دو پادشاه حقیقی شامل لطفعلی خان زند و محمد خان قاجار سعی دارد تا دو تفکر و روال در حکمرانی و نگاه به حکومت را در مقابل همدیگر قرار دهد و البته در این میان او با زیرکی کاراکترهایی مردمی را نیز به داستان‌های خود وارد می‌کند تا در نقش چشم‌‌های بینای اجتماع ایرانی که به گواه تاریخ هیچگاه در تشخیص و موقعیت شناسی دچار خطا نشده‌اند، مخاطب را در قضاوت یاری ‌رساند.

صادق عاشورپور در نمایشنامه نفاق یکی از خونبارترین فرازهای تاریخ معاصر ایران که انقراض سلسله زندیه و آغاز حکومت قاجاریه است را به تصویر کشیده و این بار نیز با انتخابی هوشمندانه در میان تاریخ سعی کرده مرز میان حکمرانی مردمی و مستبدانه را در این اثر به نمایش بکشد و البته در لابه‌لای آن پایبندی به سنت‌های ادبیات نمایشی سنتی ایرانی نیز کماکان موج می‌زند.

مجموعه نمایشنامه «شاکی» را انتشارات کتاب نیستان در ۱۲۰ صفحه و با قیمت ۷۵۰۰ تومان منتشر کرده است.

کد خبر 3574659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha