۱۷ اسفند ۱۳۹۴، ۱۶:۵۷

ائمه جماعات مساجد شاخص اهل سنت شمال کشور تجلیل شدند

ائمه جماعات مساجد شاخص اهل سنت شمال کشور تجلیل شدند

گرگان – در مراسم با حضور رئیس مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور، ائمه جماعات و هیئت امنای ۹ مسجد شاخص اهل سنت در شمال کشور تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین همایش تجلیل از مساجد شاخص اهل سنت شمال کشور ظهر دوشنبه با حضو جمع کثیری از علمای اهل سنت استان های گلستان، مازندران و گیلان در سالن همایش های شرکت گاز استان گلستان برگزار شد.

رئیس مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور در این همایش گفت: همه عالَم ملک خدا و همه موجودات مملوک خدا هستند اما خداوند به برخی زمان ها و مکان ها توجه ویژه ای داشته است.

حجت الاسلام علی خیرخواه با بیان اینکه مسجد یکی از مکان هایی است که به طور ویژه مورد توجه خداوند قرار دارد، افزود: به عنوان مثال در بحث زمان، برخی روزها مانند روز جمعه از فضیلت خاصی برخوردار هستند و در بحث مکان نیز کعبه مکرم، مسجدالحرام و مسجدالنبی از شرافت بهره مند هستند.

حجت الاسلام خیرخواه تصریح کرد: مبدا سرنگونی نظام شاهنشاهی و پیروزی انقلاب اسلامی از مساجد بوده و اکنون نیز برای خنثی سازی نقشه ها و توطئه های دشمنان راهی جز تقویت مساجد نداریم و این وظیفه برعهده ائمه جمعه و جماعات است.

وی از لزوم جذب جوانان و نوجوانان به مساجد سخن گفت و بیان کرد: امروز فضای مجازی در اختیار دشمنان است و آنها از این طریق اسلام و مسلمین را مورد هجمه قرار می دهند و اگر در مساجد افراد سالخورده حضور داشته باشند، به خوبی نمی توانیم با آنها مقابله کنیم.

وی با تاکید بر اینکه امام جماعت رکن اصلی مسجد است، اظهار کرد: ما بسیاری از آموزه های دینی را از مساجد و امام جماعت فرا گرفته ایم.

رئیس مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور به بیان بخشی از ویژگی های یک امام جماعت پرداخت و گفت: نخستین وظیفه یک امام جماعت این است که با علم مدیریت و روانشناسی آشنا باشد و باید مطالبی را به مامومین بیان کند که برای آنها جاذبه داشته باشد.

مسجد عالی ترین مکان برای حل مشکلات است

در ادامه امام جمعه برجسته اهل سنت گلستان گفت: مساجد محل اجتماع و اجتهاد مسلمانان است و این دستور بزرگ خداوند و دغدغه بزرگ رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) بوده است.

آخوند عبدالجبار میرابی افزود: ما به عنوان جانشینان رسول خدا در زمانه ای که استکبارگران به شیوه های مختلف در میان ملت های مسلمان تفرقه می اندازند باید به وسیله مساجد اتحاد مسلمانان را حفظ کنیم.

آخوند میرابی با تاکید بر اینکه هیچ غل و غشی در مسجد نیست، گفت: مساجد عالی ترین محل برای حل مشکلات و راه نجات از وسوسه های شیطان است و به عنوان یک مسلمان باید قدردان این نعمت باشیم.

وی تصریح کرد: شیطان ۵۰۰ هزار سال برای خدا بندگی کرد و جزو فرشتگان شد اما زمانی که در مقابل انسان سجده نکرد به ابلیس تبدیل شد و این موضوع جایگاه عبادت را نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: ما به عنوان خلیفه خدا باید به وظیفه خود در اتحاد اقوام عمل کنیم و بهترین روش خوشرفتاری و تثبیت دین اسلام در قلب مومنان است.

از ظرفیت درونی مساجد استفاده شود

همچنین معاون فرهنگی مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور در این همایش بیان کرد: طبق آموزه های اسلامی، پیداکردن مکانی برای اقامه نماز نخستین اقدام پس از خلقت و استقرار انسان در زمین بوده است.

حجت الاسلام نورعلی دیلم به زیبایی ظاهری و باطنی مساجد اشاره کرد و افزود: معماری مساجد باید با تفکر اسلامی همخوانی داشته باشد و در کنار آن از بحث عمران و آبادانی معنوی مساجد نیز نباید عبور کنیم.

حجت الاسلام دیلم به بیان ویژگی های یک مسجد شاخص پرداخت و اظهار کرد: ارکانی که درون مسجد حضور دارند باید با همدیگر متحد باشند و از ظرفیت درونی مساجد نظیر کانون های فرهنگی و بسیج و ظرفیت مردم استفاده شود.

وی ضمن تاکید بر اجرای برنامه های متنوع ملی و مذهبی در مساجد گفت: سال گذشته نخستین همایش تجلیل از مساجد اهل سنت شمال کشور را برگزار کردیم و برای امسال فراخوان زدیم و ۶۲ مسجد اعلام آمادگی کردند که در نهایت از میان ۱۱ مسجد منتخب، ۹ مسجد را به عنوان برترین ها معرفی کردیم.

در پایان این مراسم از امام جمعه و هیئت امنای ۹ مسجد شاخص اهل سنت استان های گیلان، مازندران و گلستان قدردانی شد. اسامی این مساجد به شرح زیر است:

مسجد جامع رسول اکرم شهرستان آستارا استان گیلان ،خاتم الانبیا (ص) روستای قلعه تپه شهرستان بهشهر، مسجدالنبی (ص) روستای قازانقایه شهرستان مراوه تپه، ابوبکر صدیق روستای گوکجه شهرستان کلاله، مسجد قبا روستای محمد عینه شهرستان گنبدکاووس، محمد امین شهرستان گنبدکاووس، جرجانیه روستای پیرواش شهرستان آق قلا، محمد باقر(ع) روستای قره سو شهرستان بندرترکمن و مسجد جامع روستای بصیرآباد شهرستان گمیشان.

کد خبر 3575027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha