۱۹ اسفند ۱۳۹۴، ۱۶:۵۲

جوابیه شرکت آب منطقه ای زنجان درباره یک خبر وتوضیحات خبرگزاری مهر

جوابیه شرکت آب منطقه ای زنجان درباره یک خبر وتوضیحات خبرگزاری مهر

شرکت آب منطقه ای زنجان به گزارش خبرگزاری مهر درباره سد مراش و ایالو واکنش نشان داده که در پی می آید.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیشتر خبرگزاری مهر در دو خبر به احداث سد مراش و ایالو پرداخته بود که شرکت آب منطقه‌ای زنجان در پاسخ به این اخبار جوابیه‌ای را برای خبرگزاری مهر ارسال کرده است. در ادامه، متن کامل این جوابیه و پاسخ خبرگزاری مهر را بخوانید:

روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان در این جوابیه آورده است، شرکت آب منطقه ای زنجان انتظار دارد قبل از طرح موضوع در رسانه ها که می تواند موجب نگرانی در سطح جامعه گردد در جلسات مدیریتی و کارشناسی موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد و اقدامات لازم جهت اصلاح روش ها و رویکرد برخورد با مسائل مورد توجه قرار گیرد. این شرکت همواره با سازمان محترم محافظت محیط زیست، به ویژه در روند بررسی طرح ها از جمله طرح سد مخزنی مراش و اخذ مصوبات تعامل لازم را داشته و خواهد داشت.

در ارتباط با مطالب مندرج در خبرنامه مراتب زیر اعلام می گردد:

۱- مطابق مطالعات انجام شده توسط مشارکت مشاورین آبفن- آبران در فاصله سال های ۱۳۸۶-۱۳۹۱ رشد جمعیت شهری و افزایش صنایع در استان و اهمیت آن از نظر اشتغال و تامین امنیت غذایی، نیاز به آب را به دو برابر مقادیر ۱۰ سال گذشته نموده و متاسفانه در ۱۵-۱۰ سال اخیر به علت تغییر رژیم بارندگی در سطح کشور و استان (از نظر نوع، میزان و پراکنش) و کاهش چشمگیر رواناب سطحی و ذخایر آب زیرزمینی مشکل تامین آب دو چندان شده است.

۲- متاسفانه شرایط زمین شناسی استان با وجود معادن گوناگون اثرات نامطلوبی در کیفیت آبها ایجاد می نماید از سوی دیگر به دلایل شرایط خاص توپوگرافی و موقعیت منابع آب موجود، محل مصارف و تراکم آنها و بعد فاصله بگونه ای است که می باید طرح‌های تامین و انتقال آب فیمابین "موقعیت منابع" و "محل مصرف" از نظر فنی- اقتصادی سازگاری برقرار گردد.

۳- در سنوات اخیر به دلایل مختلف و سهولت تامین آب از چاه ها، فشار بر آبخوان های آبرفتی منطقه شدت گرفته و این موضوع موجب افت شدید آبخوان ها در اغلب دشت ها گردیده است. لذا تامین از منابع سطحی الزام آور شده است.

۴- در مورد معادن موجود در منطقه در بند ۳ پاسخ داده شده است. اضافه بر پاسخ مذکور اعلام می نماید این شرکت بدلیل حساسیت موضوع تامین آب شرب بعد از خاتمه مطالعات مرحله اول طرح با همکاری آزمایشگاه های معتبر نظیر آزمایشگاه محیط زیست و بهداشت حرفه ای مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران و آزمایشگاه دانشگاه صنعتی شریف به مدت بیش از ۵ سال مبادرت به نمونه برداری و اندازه گیری کیفیت آب شامل؛ سختی، کلیه آنیون ها، کاتیون ها، فلزات سنگین و کلیه عناصر شیمیایی، میکروبی و... را انجام داده و کماکان این آزمایشات در دست انجام است. علاوه بر آن به واسطه ایجاد تصفیه خانه کلیه فرآیندهای تصفیه متناسب با شرایط فیزیکی شیمیایی و میکروبی آّبها در طراحی تاسیسات تصفیه آب را در دست انجام دارد.

۵-گزارش ارزیابی زیست محیلی سد مراش به هر کیفیت توسط سازمان محترم حفاظت محیط زیست استان (به عنوان یک شخصیت حقوقی) مصوب گردیده و ملاک این شرکت می باشد. معذلک، آب منطقه ای زنجان مصمم است در روند پایش طرح اجرایی نقایص طرح و خسارات طرح را به حداقل رساند.

۶-شرکت آب منطقه ای زنجان قبل از درج این خبر مبادرت به تهیه شرح خدمات کامل زیست محیطی به منظور بررسی اثرات آلاینده ها، ریسک، سوانح طبیعی و چگونگی دفع مواد باطله را برای کلیه سدهای در دست اجرا و در دست بهره برداری و انتخاب مشاور راهبردی زیست محیطی را نموده است.

۷-اطلاعات منابع آب طرح و سطح حوضه مجددا در چارچوب شرح خدمات بازنگری برنامه ریزی منابع آب سد مراش بواسطه تغییرات شگرف در آبدهی در سنوات اخیر (در کل کشور و استان زنجان) مد نظر قرار خواهد گرفت. در این مطالعات رعایت حقابه ها و نیازهای زیست محیطی به عنوان اولویت اول در دستور کار قرار گرفت است.

۸-یادآوری می نماید جدای از طرح سد مخزنی مراش این شرکت در نظرات جناب آقای دکتر سروش مدبری که از کارشناس زبده صنعت آب کشور می باشد. در بسیاری از طرحهای مطالعاتی نیز بهره گیری نموده است.

۹-با توجه به مطالب ارائه شده در بند ۲ در مورد املاح جامد محلول و هدایت الکتریکی آب در طرح تصفیه خانه مراش و طراحی برج آبگیر سد نیز موضوع مورد توجه قرار خواهد گرفت.

۱۰-در مورد استخرهای پرورش ماهی و آب بازگشتی آن باید توجه داشت که مصارف آبزیان محدود می باشد. ضمنا مسائل کیفی آبهای زیرزمینی نیز متاثر از تغذیه منابع از تشکیلات زمین شناسی منطقه است.

۱۱- نظرات اعلام شده در خصوص در نظر گرفتن تامین آب شرب برای موجه جلوه دادن ساخت سد» بدون مراجعه به سوابق امر صورت گرفته است. یادآوری می نماید بواسطه اهمیت تامین اب شرب و صنعت کلیه نیازهای استان و منابع قابل استحصال از جمله منابع سطحی و زیرزمینی در طی دوره های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طی قراردادی با مهندسین مشاور آبفن- آبران در فاصله سالهای ۱۳۸۶ – ۱۳۹۱ انجام گردیده و تمام گزارشهای آن به تصویب شرکت های آب منطقه ای زنجان، مهندسی آب و فاضلاب کشور و استان رسیده است. لذا تامین آب در دوره بلند مدت از منابع زیرزمینی در منطقه تحت پوشش سد مراش مقدور نبوده و مشارکت مشاور یاد شده بدون در نظر داشتن اینکه چه مشاوری مطالعات احداث سد مخزنی را دارد مستقلا به این نتیجه رسیده است.

۱۲-وجود لایه گچی محصور شده در پی سد برای مشاور طرح نیز حساس بوده که با تشکیل داوران متعدد و پنل های تخصصی کنترل گردیده و از این منظر مشکلی نیست.

۱۳-توسعه اراضی کشاورزی، به نظر می رسد با شرایط اقلیمی موجود منتفی است فقط بهبود آبیاری اراضی کشت آبی موجود با افزایش بهره وری آب مورد توجه خواهد بود.

۱۴-لازم به ذکر است مراجعه به سوابق نشان می دهد تنها دو محور برای جانمایی سد مطرح بوده که در هر دو محور روستایی مراش داخل مخزن قرار می گیرد. لیکن از نظر فنی و اقتصادی محور موجود انتخاب شده است.

۱۵-در خاتمه اعلام می نماید این شرکت اظهار نظرهای انجام شده را کمکی به پیشبرد اهداف خود که همان تامین آب مورد نیاز استان می باشد تلقی می نماید و تقلیل آثار نامطلوب زیست محیطی در چارچوب طرح هایی که به تصویب بالاترین نهادهای تصمیم گیری در کشور و استان رسیده است و تامین آب مطلوب در سرلوحه وظایف شرکت آب منطقه ای زنجان قرار خواهد داشت.

۱۶-مخالفت با احداث سد که امروز نقل بعضی محافل شده است اگر چه در بعضی موارد قابل تامل و بررسی بیشتر می باشد لیکن می بایست در این امر نیازهای منطقه و به شرایط موجود نیز توجه نمود.

توضیحات خبرگزاری مهر

نکته بسیار مهم و حائز اهمیت آن است که گزارش ارزیابی سد مراش را شرکت ارکان رهاب که خود مشاور مادر طرح بوده است تهیه کرده و جدای از این که یکی بودن شرکت طراح و ارزیاب زیر سوال است، این شرکت از اساس اجازه تهیه گزارش ارزیابی را نداشته چرا که فاقد رتبه محیط زیستی است و تایید این گزارش در سال ۱۳۸۹ را هم می‌توان به لحاظ شکلی و هم محتوایی یکی از تخلفات بزرگ و مشهود سازمان حفاظت از محیط زیست دانست هرچند که ساخت سد حتی پیش از تایید همین گزارش نیز آغاز شده بود و این نیز تخلف روشن دیگر در این پروژه است.

دکتر سروش مدبری که در جوابیه به همکاری با او اشاره شده است، منتقد اصلی سد در گزارش مهر بوده است.

در خصوص هیچ یک از آمار متناقض موجود در گزارش ارزیابی توضیحی داده نشده است.

همان گونه که در گزارش ذکر شده بود احداث سد ایالو از اساس بدون اطلاع محیط زیست بوده و سرپرست اداره کل محیط زیست استان زنجان نیز عصر روز انتشار گزارش این موضوع را تایید کرده اما جالب‌ترین نکته در جوابیه ارسالی آن است که این بار هم موضوع نادیده گرفته شده و گویا شرکت آب منطقه‌ای زنجان خود را موظف به پاسخگویی در مورد احداث یک سد بدون اطلاع به سازمان محیط زیست نمی‌بیند.

اضافه می شود که خبرنگار مهر در زمان تنظیم گزارش به رغم تلاش بسیار برای گفتگو با مسئولان شرکت آب منطقه ای زنجان برای نقل پاسخ آنها در گزارش یاد شده موفق به گفتگو با این مسئولان نشده بود.

کد خبر 3576238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha