۱۹ اسفند ۱۳۹۴، ۱۴:۰۷

جنبه داستانی آثار دینی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد

جنبه داستانی آثار دینی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد

به گفته یک نویسنده، بسیاری از کتاب‌هایی که در زمینه زندگی پیامبران برای کودکان و نوجوانان تولید می‌شود به پند و اندرز می‌پردازد و جایگاه داستانی آن کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  ستاد خبری جشنواره خاتم، محمود برآبادی، نائب رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، درباره لزوم پرداختن به زندگی پیامبران و ائمه اطهار در ادبیات کودک و نوجوان اظهار کرد: پیامبران و اولیاءالله و مصلحان اجتماعی افرادی هستند که سرنوشت انسان‌ها را تعیین و هدایت کرده‌اند و از گمراهی نجات داده‌اند بنابراین سرگذشت این افراد جذابیت‌های لازم را برای ساخت داستان‌های مختلف در حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال دارد. این افراد در طول زندگی با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بوده و با نیروهای مخالف خود همواره در تقابل بوده‌اند و زندگی سرشار از تحرک و پویایی داشته‌اند. و این گونه زندگی‌ها دقیقا مطابق با ساختار داستانی و رومان است و غالبا از مسیری پر فراز و نشیب همراه با موانعی شروع می‌شود و سرانجام به نتیجه می‌رسد. به همین دلیل تا به حال آثار زیادی در این زمینه نوشته شده و زندگی اولیاءالله دستمایه تولید آثار داستانی قرار گرفته است.

این نویسنده و منتقد ادبی ادامه داد: افراد زیادی از نویسندگان تا به حال در این حوزه فعالیت کرده‌اند. اگر از «تفسیر طبری» و تفاسیر دیگر در این حوزه بگذریم مهدی آذریزدی در حوزه کودک و نوجوان زندگی پیامبران را به تصویر کشیده است البته نویسندگان بسیار دیگری هم در این دوره قلم زده‌اند اما هنوز جای کار زیادی وجود دارد. نکته مهم این است که در آثاری که در این حوزه تولید می‌شوند باید ساختار ادبی ارزشمندی وجود داشته باشد اما متاسفانه بسیاری از کتاب‌هایی که در زمینه پرداختن به زندگی پیامبران برای کودکان و نوجوانان تولید می‌شود با نگاه تربیتی بوده و به موعظه و پند و اندرز می‌پردازد و جایگاه داستانی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته و این مساله سبب کاهش میزان تاثیرگذاری آنها بر مخاطب شده است.

برآبادی در ادامه سخنانش به بازار مطلوب و پرطرفدار کتاب‌های منتشر شده در حوزه پیامبران اشاره کرد و گفت: به دلیل بازار مناسبی که اینگونه آثار در بین مخاطبان دارند و همچنین امتیازات و حمایت‌ها و سفارش‌هایی که از سوی برخی نهادها برای تولید این آثار وجود دارد، ناشران را به این سمت و سو ترغیب می‌کنند. تا به‌حال کتاب‌های زیادی چه با تصویر چه بدون تصویر برای کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان تولید شده است اما این آثار به دلیل خواستار و اقبال زیادی که در بازار برایشان وجود دارد آن طور که باید و شاید از نظر ادبی، هنری و ویراستاری مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرند و ناشران وسواس و دقت لازم را که غالبا در زمینه انتخاب دیگر آثار داستانی به خرج می‌دهند در این زمینه لحاظ نمی‌کنند و اغلب آثار بدون بررسی، ویراستاری و بازبینی لازم منتشر می‌شود و این مساله ازجمله خطراتی است که این حوزه را تهدید می‌کند و باید مورد توجه قرار گیرد.

ین نویسنده و منتقد ادبی در ادامه به تاثیر جشنواره‌ها در زمینه افزایش کیفیت و کمیت این آثار اشاره کرد و گفت: برگزاری جشنواره‌ها می‌تواند ارزیابی‌های کیفی آثار دینی را افزایش دهد و سبب رشد و تعالی آثار شود. امیدوارم برگزاری جشنواره‌ای مانند جشنواره خاتم آغازی باشد برای این که داوری و ارزیابی روشمندتر و دقیق‌تری از این کتاب‌ها صورت گیرد و امیدوارم محدود به زندگی حضرت محمد (ص) نشود و در زمینه زندگینامه سایر اولیای الهی نیز که زندگی پرحادثه و پرماجرایی داشته‌اند تلاش شود تا دستمایه‌ای برای تولید آثار خوب قرار گیرد.

کد خبر 3576772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha