۳ مرداد ۱۳۸۵، ۲۰:۰۴

گزارش خبرنگار اعزامي مهر (29) / در ديدار احمدي نژاد و رحمانف مطرح شد :

آمادگي ايران براي شركت در پروژه هاي عمراني و نفتي / پيشنهاد تاسيس شبكه تلويزيونى پارسى زبان مشترك

آمادگي ايران براي شركت در پروژه هاي عمراني و نفتي / پيشنهاد تاسيس شبكه تلويزيونى پارسى زبان مشترك

رئيس جمهور بر آمادگى كامل ايران براى حضور در طرح هاى عمرانى تاجيكستان به ويژه راهسازى، سدسازى، حمل و نقل و اكتشاف نفت و گاز و همچنين گسترش ترانزيت كالا از دو كشور تأكيد كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامي "مهر" به تاجيكستان، هيات هاى بلندپايه جمهورى اسلامى ايران و تاجيكستان به رياست روساى جمهور دو كشور، پس از يك و نيم ساعت ملاقات خصوصى دكتر محمود احمدى نژاد و امامعلى رحمان اف كه در فضايى صميمانه انجام شد، مذاكرات مشترك خود را برگزار كردند.

رئيس جمهور در اين مذاكرات با تأكيد بر عزم قاطع جمهورى اسلامى ايران براى گسترش روابط و مناسبات با تاجيكستان در همه ابعاد و زمينه ها گفت: ايران و تاجيكستان به دليل وجود اشتراكات فراوان فرهنگى به خصوص دين و زبان مشترك همچون يك روح در دو بدن هستند و جمهورى اسلامى ايران براى روابط با تاجيكستان اهميت بسيار زيادى قائل است . 

احمدى نژاد با اشاره به اينكه تاكنون150 سند همكارى در ابعاد مختلف ميان ايران و تاجيكستان امضاء شده است و در اين سفر نيز اسناد جديدى امضا مى شود، اين امر را نشان دهنده عمق روابط دوستانه و برادرانه ايران و تاجيكستان دانست و گفت: نگاه ما به روابط با تاجيكستان بلندمدت و پايدار است و اميدواريم حضور تجار، سرمايه گذاران، صنعت گران و مهندسان ايرانى در تاجيكستان روزبه روز بيشتر شود. 

وي همچنين با اشاره به اهميت همكارى هاى دو كشور براى تقويت صلح و ثبات در منطقه افزود: وجود تاجيكستان مقتدر، ثروتمند، مستقل و آباد به نفع همه كشورهاى منطقه است و جمهورى اسلامى ايران در كنار دولت تاجيكستان براى تحقق اين اهداف تلاش خواهد كرد. 

رئيس جمهور با اشاره به اشتراكات فرهنگى دو كشور به ويژه دين و زبان مشترك بر لزوم تلاش هرچه بيشتر كشورهاى پارسى زبان براى گسترش و تقويت اين زبان در سطح جهانى تأكيد و پيشنهاد تاسيس شبكه تلويزيونى پارسى زبان مشترك از سوى دولت هاى ايران، تاجيكستان و افغانستان را مطرح كرد كه اين پيشنهاد با استقبال امامعلى رحمان اف مواجه و مقرر شد در اجلاس سه جانبه فردا درباره آن تصميم گيرى شود.

دكتر احمدى نژاد همچنين برآمادگى جمهورى اسلامى ايران براى اعطاى100 بورس دانشگاهى رايگان به علاقه مندان در تاجيكستان، تاسيس مدرسه مشترك و چاپ كتاب هايى به خط فارسى به ويژه كتاب "الفباى نياكان" تأكيد كرد .

رئيس جمهور همچنين در بخش ديگرى از سخنان خود با اشاره به امكانات و استعدادهاى فراوان جهان اسلام از اينكه برخى قدرت هاى استعمارى با ايجاد رژيم جعلى صهيونيستى در قلب جهان اسلام يك تهديد دائمى براى جلوگيرى از اتحاد و پيشرفت كشورهاى اسلامى ايجاد كرده اند، ابراز تاسف كرد و گفت: حيات اين رژيم پوشالى وابسته به ايجاد بحران و درگيرى در منطقه است اين رژيم با هر بهانه واهى و با تجاوز و غارتگرى و ظلم به مسلمانان جنايت تازه اى مى آفريند . 

امامعلى رحمانف رئيس جمهور تاجيكستان هم با اشاره به روابط رو به گسترش و پيشرفت دو كشور در همه زمينه ها بر تقويت هرچه بيشتر روابط ايران و تاجيكستان تأكيد كرد و گفت: تاجيكستان خواستار همكارى هرچه بيشتر ايران در سازندگى اين كشور و اجراى طرحهاى عمرانى در بخش هاى مختلف است و اجراى تونل مهم انزاب به دست متخصصان ايرانى نمونه اى مناسب براى گسترش هرچه بيشتر اين همكارى ها در آينده است .

وى همچنين خواستار گسترش مبادلات دو كشور در زمينه هاى مختلف از جمله ترانزيت كالا شد و راه آهن دوشنبه - مزار شريف - مشهد را گام مهمى در اين زمينه دانست .

رحمانف همچنين معضل قاچاق مواد مخدر،تروريسم و حركتهاى تفرقه انگيز در منطقه را موضوعاتى دانست كه همكارى بيشتر كشورهاى منطقه براى كنترل آنها ضرورى است .

رئيس جمهور تاجيكستان همچنين از جمهورى اسلامى ايران به عنوان يك كشور قدرتمند در معادلات جهانى ياد و بر نقش مهم ايران در تقويت صلح و ثبات منطقه تأكيد كرد .

روساى جمهور ايران و تاجيكستان پس از پايان مذاكرات مشترك در كنفرانس خبرى شركت كردند.

کد خبر 358194

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha