۲۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۸:۲۴

اولین جشنواره هفت‌سین در اردبیل برگزار شد

اولین جشنواره هفت‌سین در اردبیل برگزار شد

اردبیل- با همت شهرداری اردبیل و با هدف ترویج سنت‌های کهن اولین جشنواره هفت‌سین در محل سالن رضازاده اردبیل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این جشنواره که با رقابت ۲۷ نمونه از هفت‌سین‌های تزئین شده شهروندان اردبیلی همراه بود، توسط داوران مجرب و اساتید گرافیک استان اردبیل مورد داوری و ارزیابی قرار گرفت.

یکی از داوران مسابقه هفت‌سین در گفتگو با خبرنگار مهر معیارهای داوری را توجه به نمادهای بومی محلی و ایرانی، حفظ ساختار سفره هفت‌سین ملی و استفاده خلاقانه از رنگ‌ها و ترکیب مطلوب آن عنوان کرد.

حجت مجرد با بیان اینکه برخی سفره‌های هفت‌سین با هزینه‌های گزاف و حتی شبیه به سفره عقد و عروسی تزئین می‌شود، افزود: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی هفت‌سین‌هایی است که با رعایت سادگی در چیدمان متعهد به المان‌های بومی و محلی بوده است.

استاد دانشگاه‌های اردبیل تأکید دارد که در المان‌هایی مانند سفره‌های هفت‌سین حتی اگر از وسایل مدرن استفاده شود باید با رعایت اصول و قالب بومی و محلی خود باشد.

وی در خصوص آثار ارائه شده در اولین جشنواره هفت‌سین، تصریح کرد: هر چند در تمامی آثار به لحاظ فنی ایراداتی وجود دارد اما در مجموع می‌توان گفت در هر اثر ایده خوب و مجزایی قابل‌مشاهده است.

مجرد استفاده از پرچم ایران برای نشان دادن ملی بودن سفره هفت‌سین، استفاده از برخی آثار جنگ تحمیلی، ترکیب رنگ مناسب برای نشان دادن آب روان و مواردی از این دست را قابل‌تقدیر عنوان کرد.

استاد دانشگاه‌های اردبیل درعین‌حال افزود: برخی المان‌ها مانند عمو نوروز در سفره‌های هفت‌سین آمده که اصالتاً متعلق به منطقه آذربایجان نیست.

بودجه‌های حداقلی حوزه فرهنگ

وی تأکید دارد که حوزه فرهنگ معمولاً مورد غفلت است و آنچنان که باید موردتوجه نهادهای فرهنگی قرار نمی‌گیرد.

مجرد با تقدیر از اقدام شهرداری اردبیل در برگزاری برنامه‌هایی از این دست، اضافه کرد: با این‌ وجود اعتبارات بخش فرهنگ به حدی ناچیز است که معمولاً برنامه‌های اندکی برگزار می‌شود.

استاد گرافیک برگزاری جشنواره هفت‌سین را اقدامی برشمرد که باید در سال‌های آتی نیز تکرار شود و متذکر شد: بر اساس عرف معمول در دنیا این وظیفه شهرداری است که برنامه‌های فرهنگی و نشاط‌آور برگزار کند.

وی خلاصه کردن وظیفه شهرداری در کاشت گل و گیاه را نادرست عنوان کرد و افزود: انتظار می‌رود برنامه‌های فرهنگی افزایش یافته و هنرمندان نیز مورد حمایت قرار گیرند.

در پایان این مراسم سه برگزیده اول به ترتیب جوایز ۱۰ میلیون ریالی، هشت میلیون ریالی و شش میلیون ریالی دریافت کردند.

همچنین با اهدای لوح تقدیر از ۱۰ سفره هفت‌سین دیگر نیز تجلیل شد.

کد خبر 3581966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha