۱۴ فروردین ۱۳۹۵، ۱۵:۱۸

احتمال نقض دوباره حریم آبی چین از سوی نیروی دریایی آمریکا

احتمال نقض دوباره حریم آبی چین از سوی نیروی دریایی آمریکا

یک منبع آگاه از تصمیم نیروی دریایی آمریکا به گشت زنی مجدد در حریم آبی پکن واقع در دریای چین جنوبی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، نیروی دریایی آمریکا پیشتر دو بار در اواخر سال میلادی ۲۰۱۵ با ورود به فاصله ۱۲ مایلی جزایر مصنوعی پکن واقع در دریای چین جنوبی، حریم آبی این کشور را نقض کرد.

البته، زمان دقیق اجرای تصمیم آمریکا برای ورود مجدد به حریم ممنوعه چین مشخص نیست حال آنکه احتمال می رود این اقدام در اوایل ماه میلادی جاری (آوریل) صورت بگیرد.

لازم به ذکر است که تعرض به آب های چین به بهانه آزادی حق کشتیرانی صورت می گیرد و آمریکا ادعا کرده که در آینده با سماجت بیشتری این قضیه را دنبال خواهد کرد.

احتمال می رود، اینبار نقض حریم آبی چین با استفاده از ناو هواپیمابر «جان استنیس» صورت بگیرد که در حال حاضر در دریای چین جنوبی حضور دارد حال آنکه امکان دارد آمریکا به جای آن از کشتی کوچکتری هم استفاده کند.

 خبر احتمال گشت زنی نیروی دریایی آمریکا در حریم آبی چین یک روز پس از آن منتشر می شود که «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیت هسته ای واشنگتن با «شی جین پینگ» همتای چینی خود دیدار کرد.

در طول این دیدار، جین پینگ در هشداری واضح به اوباما گوشزد کرد اجازه نمی دهد اقداماتی که به بهانه برخورداری از آزادی حق کشتی رانی انجام می شود، تمامیت ارضی چین را به مخاطره بیاندازد.

کد خبر 3588673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha