۱۶ فروردین ۱۳۹۵، ۹:۴۵

فرانس پرس گزارش داد:

رهبران فاسد و «اوراق پانامایی»

رهبران فاسد و «اوراق پانامایی»

افشاگری میلیون ها سند مالی و حقوقی محرمانه نشان می دهد که چگونه برخی از رهبران جهان و افراد وابسته به آنها از پناهگاه های مالیاتی در جهت پولشویی و فساد مالی سود برده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، انتشار حجم عظیمی از اسناد محرمانه منجر به افشای حساب های برون مرزی و نحوه فرار مالیاتی شماری از افراد ثروتمند و صاحب نفوذ جهان شده است.

اسناد منتشر شده که تعداد آنها به حدود ۱۱ میلیون صفحه می رسد از شرکت حقوقی «موساک فونسکا» به بیرون درز کرده که پایگاه اصلی آن در پاناما قرار دارد و چهارمین شرکت حقوقی بزرگ جهان به شمار می آید.

این اسناد که به «اوراق پانامایی» مشهور شده، نشان می دهد که چگونه موساک فونسکا به مشتریان خود در امر پولشویی، دور زدن تحریم ها و فرار از پرداخت مالیات کمک کرده است.

برنامه «پانورامای بی‌بی‌سی» و روزنامه «گاردین» در میان ۱۰۷ رسانه‌ای در ۷۸ کشور جهان هستند که این اسناد را بررسی کرده‌اند، اما بی‌بی‌سی از هویت منبعی که این اسناد را در اختیار گذاشته مطلع نیست.

این در حالی است که موساک فونسکا مدعی است که در ۴۰ سال گذشته فعالیتی معمول و در چارچوب قانون داشته است.

این اسناد محرمانه که به رویت کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تجسسی رسیده است تعداد ۲۱۴ هزار شرکت خارجی را پوشش می دهد و حاوی رد پای ۷۲ نفر از رهبران سابق و فعلی جهان در جرایم مرتبط با فرار مالیاتی و پولشویی است که به نام ۱۲ نفر از آنها از جمله پادشاه عربستان سعودی، رئیس جمهوری اوکراین، نخست وزیران دو کشور ایسلند و پاکستان نیز اشاره شده است.

همچنین در این اسناد نامی از شرکت های خارجی وابسته به «حسنی مبارک» و «معمر قذافی» رهبران سابق مصر و لیبی نیز به چشم می خورد.

گفتنی است که این اسناد را روزنامه آلمانی «زوددویچه سایتونگ» به دست آورده و آنها را در اختیار کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی قرار داده است.

«جرارد رایل» رئیس این کنسرسیوم می‌گوید که این اسناد حاوی فعالیت روزانه شرکت موساک فونسکا در ۴۰ سال گذشته است.

به گفته وی، با توجه به گستردگی این اسناد، لو رفتن آنها احتمالا می تواند بزرگترین ضربه به فعالیت‌ پناهگاه‌های مالیاتی جهان باشد.

کد خبر 3589886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha