۱۶ فروردین ۱۳۹۵، ۱۴:۰۸

آغاز رزمایش مانیل – واشنگتن علیرغم هشدارِ چین

آغاز رزمایش مانیل – واشنگتن علیرغم هشدارِ چین

همزمان با آغاز رزمایش ۱۱ روزه مانیل – واشنگتن در دریای چین جنوبی، پکن بار دیگر در خصوص هر گونه دخالت در مناقشات ارضی این منطقه هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، آمریکا علیرغم هشدار پکن مبنی بر لزوم به دور ماندن بیگانگان از مناقشات دریای چین جنوبی از امروز دوشنبه با مشارکت فیلیپین رزمایش بزرگی را در این گذرگاه آبی حساس آغاز کرد.

هشدار پکن از طریق خبرگزاری رسمی «شینهوا» و به محض آغاز رزمایش ۱۱ روزه مانیل – واشنگتن با نام «بالیکاتان» به معنای «شانه به شانه» اعلام شد.

در همین راستا، قرار است «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا هفته آینده سفری به فیلیپین داشته باشد تا از نزدیک بر این رزمایش نظارت کند.

در این رزمایش ۵۰۰۰ نیروی آمریکایی در کنار ۴۰۰۰ هزار نیروی فیلیپینی و ۸۰ نفر از نیروهای استرالیایی به انجام تمرین های نظامی می پردازند.

شینهوا در واکنش به این رزمایش اعلام کرد: مانور نظامی اخیر سرآمد همه تلاش هایی است که اخیرا از سوی دولت مانیل برای مداخله دادن بیگانگان در مناقشات منطقه ای انجام می شود.

روی صحبت شینهوا در این اظهارنظر علاوه بر آمریکا به استرلیا و همچنین ژاپن بود که دیروز یکشنبه برای نخستین بار بعد از ۱۵ سال پیشرفته ترین زیردریایی خود را در قالب آنچه که یک تمرین نظامی عادی خوانده می شود به فیلیپین فرستاد.

شینهوا در ادامه اخطار داد که تبعات چنین اقدام تحریک آمیزی متوجه بانیان آن خواهد شد و گفت: کشور بزرگی مثل آمریکا که منافع حیاتی را در آسیا دنبال می کند باید پیش از هر چیز به شفاف سازی اهداف خود در راهبرد چرخش به پاسیفیک بپردازد – راهبردی که تا کنون چیزی بیش از نمایش تناقضات فاحش میان اعمال تشنج زا و گفته های به ظاهر صلح طلبانه نبوده است.

لازم به ذکر است فیلیپین در عمل به پیمان دفاعی که محصول دوران زمامداری «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا است، خود را آماده میزبانی از نیروهای آمریکایی در پنج پایگاه نظامی خود می کند تا به این ترتیب به افزایش تاثیر سیاست های واشنگتن بر منطقه پاسیفیک کمک کند.

کد خبر 3590314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha