۱۹ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۲۷

مسئول فنی مرکز اوتیسم امید رهایش:

دید جامعه نسبت به اوتیسم گسترش یابد/توجه به توانایی های خاص کودک

دید جامعه نسبت به اوتیسم گسترش یابد/توجه به توانایی های خاص کودک

بجنورد - مسئول فنی مرکز اوتیسم امید رهایش شهرستان بجنورد تاکید کرد: باید با انجام اقدامات موثر دید جامعه نسبت به افراد مبتلا به اوتیسم گسترش یابد.

مینا راه چمنی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اختلالات عصبی رشدی به مجموعه‌ای از بیماری‌هایی گفته می‌شود که در دوره رشد قبل از ورود فرد به دبستان شروع شده و فرد یا کودک را درعملکردهای شخصی، تحصیلی و اجتماعی دچار نواقص و ناتوانی‌هایی می‌کند.

وی افزود: بیماری‌های عصبی رشدی ممکن است با هم همراه باشند یعنی یک فرد دارای بیماری اوتیسم هم زمان دارای کم توانی ذهنی و بیش فعالی نیز باشد.

راه چمنی اظهار کرد: کمبود یا نقص در برقراری ارتباط و تعامل اجتماعی، انجام رفتارهای تکراری و کلیشه‌ای، تاکید بریکنواختی محیط، مقاومت در برابر تغییر و ... از جمله ویژگی‌های کودک مبتلا به اوتیسم است.

وی با اشاره به اینکه بیماری اوتیسم به سه سطح تقسیم می‌شود، گفت: در سطح یک فرد در برقراری ارتباط و نگه داشتن و ادامه صحبت با دیگران مشکل دارد در سطح دو فرد مبتلا به اوتیسم به کمک قابل ملاحضه ای نیاز دارد.

راه چمنی اضافه کرد: به طور مثال در آغاز مکالمه یا برقراری ارتباط، در سطح سه نیز به کمک خیلی شدید زیاد نیاز دارد، زیرا فرد در تشخیص حالت‌های هیجانی و احساسات خود و دیگران آگاهی ندارد و در انجام فعالیت‌های روز مره ناتوان یا دارای توانایی محدود است.

راه چمنی تصریح کرد: با توجه به مشکلات موجود در فرد مبتلا به اوتیسم این افراد قادر به تحمل نوبت، قرار گرفتن در صف انتظار، نشستن روی صندلی به مدت طولانی، نحوه ابراز صحیح نیازهای خود و ... نیستند.

وی گفت: از این جهت والدین و اطرافیان این کودکان در برقراری ارتباط و درک نیازهای آن‌ها دچار مشکل می‌شوند.

مسئول فنی مرکز اوتیسم امید رهایش شهرستان بجنورد با اشاره به عدم شناخت درست افراد از فرد مبتلا به اوتیسم تاکید کرد: باید با انجام اقدامات موثر دید جامعه نسبت به افراد مبتلا به اوتیسم گسترش یابد.

وی گفت: کودکان مبتلا به اوتیسم به رغم اینکه بیماری سخت و دشواری را تحمل می‌کنند از استعدادها و توانایی‌های خاصی برخوردار هستند.

راه چمنی افزود: باید از تمام ظرفیت‌ها از جمله رسانه‌ها برای شناساندن و معرفی این افراد به جامعه بهره‌مند شد تا برخی افراد جامعه که شناخت چندانی از کودکان مبتلا به اوتیسم ندارند آن‌ها را به راحتی بپذیرند و به درک صحیحی از مشکلات این کودکان دست یابند. ­

کد خبر 3592694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha