۲۱ فروردین ۱۳۹۵، ۱۰:۴۹

بررسی وضعیت تصادفات جاده‌ای استان زنجان در نوروز؛

سفرهای نوروزی تلنگری برای بهبود وضعیت جاده‌های زنجان

سفرهای نوروزی تلنگری برای بهبود وضعیت جاده‌های زنجان

زنجان-جاده‌های زنجان در تعطیلات نوروزی ۹۵، تردد ۶ میلیون و ۳۴۴ هزار و ۸۶۰ خودرو را تجربه کرد تا شاید حجم بالای تردد بتواند تاثیری در تلاش مسئولان برای بهبود وضعیت جاده‌های استان داشته باشد.

خبرگزاری مهر-گروه استانها-زهرا مقدمی، استان زنجان در شاهراه ارتباطی مرکز به شمالغرب و غرب ایران واقع شده و همجواری این استان با ۷ استان کشور به خودی خود گستردگی محورهای ارتباطی در این استان را نشان می‌دهد.

مجموع راه‌های استان زنجان در حال حاضر پنج هزار ۶۱۵ کیلومتر است که از کل راههای استان  میزان ۲۰۰ کیلومتر آزادراه، ۶۵ کیلومتر بزرگراه، ۳۷۷ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۳۰۹ کیلومتر راه فرعی، بیش از چهار هزار کیلومتر راه روستایی، ۲هزار و ۵۶۳  کیلومتر راه آسفالت، ۸۵۵ کیلومتر راه شوسه، ۵۸۴ کیلومتر راه دسترسی است.

تعداد سفرهای انجام شده در نوروز سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد رشد دارد که این میزان در سال گذشته ۲۶۲ هزار و ۴۶۷ سفر  بوده و یک میلیون مسافر جا به جا شده است. نرخ متوسط تردد خودروها هم در محورهای مواصلاتی استان زنجان طی اجرای طرح نوروزی امسال ۷۶۸ تردد در ساعت بود.

۵۰ نقطه حادثه‌خیز درجاده­ های استان ایمن شدند

سرهنگ علی اصغر شیر محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر به نقاط حادثه‌خیز در استان زنجان اشاره کرد و گفت: در استان زنجان طی سال‌های گذشته باکارهای کارشناسی سازمان راه و شهرسازی ۷۰ نقطه حادثه‌خیز شناسایی‌شده بود که تعداد ۵۰ نقطه حادثه‌خیز ایمن‌سازی شد و ۲۰ نقطه مانده بود و با شناسایی دوباره ۱۰۰ نقطه حادثه‌خیز هم شناسایی شد.

وی با اعلام اینکه  در حال حاضر ۱۲۰ نقطه حادثه‌خیز در استان شناسایی شده است، گفت: برای شناسایی نقاط حادثه‌خیز کار مشترکی از سوی شهرداری و پایانه‌های حمل و نقل استان در کل محورها انجام‌شده است.

وی تقاطع‌های غیره مسطح سه راهی طارم، ابهر به خرمدره و چند نقطه دیگر را حادثه‌خیز اعلام کرد و گفت: نصب چراغ راهنمایی، نصب تابلو و اصلاح برخی موارد در این مناطق از اقدامات انجام‌شده هستند که باعث کاهش تصادفات در این مناطق شده است.

رئیس پلیس‌راه استان زنجان ادامه داد: محور زنجان به ابهر که یک نقطه حادثه‌خیز است جزو اولویت‌های دو بانده کردن است.
شیر محمدی گفت: محور زنجان به قزوین بیشترین نقاط حادثه‌خیز را دارد و در این میان بیشترین تصادفات هم در این محور رخ می‌دهد و این محور چون در سراشیبی است و دید در آن بسیار سخت است در سال گذشته به سیستم روشنایی مجهز شد.

وی با یادآوری اینکه در محور خرمدره به ابهر، کیلومتر ۴۸ زنجان به بیجار احتمال ریزش کوه وجود دارد، افزود: محور تهم به چورزق نیز دارای پیچ تندی است و محور خدابنده به همدان و قیدار به بیجار، محور زنجان به ارمغان خانه هم نیاز به ایمن‌سازی دارد.

رئیس پلیس راه استان زنجان افزود: تابلوی محدودیت سرعت، چشم گربه‌ای، شیارهای لغزانده در این نقاط نصب شده که در کاهش تصادفات در استان تأثیر مطلوبی داشته است.

شیر محمدی ادامه داد: ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز یک طرف قضیه است چرا که باید خود رانندگان هم قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.

بیشتر نقاط حادثه‌خیز در محور طارم، تهم - چورزق، خدابنده - قیدار، خدابنده - ابهر، خدابنده - بیجار و خدابنده به همدان واقع شده استمدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان هم دراین‌باره گفت: بیشتر این نقاط حادثه‌خیز در محور طارم، تهم - چورزق، خدابنده - قیدار، خدابنده - ابهر، خدابنده - بیجار و خدابنده به همدان واقع شده است.

کلیم‌الله وثوق با بیان اینکه توجه به امر ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز اعتبارات زیادی را می‌خواهد افزود: ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های استان زنجان در کاهش تصادفات نقش قابل‌توجهی داشته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه سه عامل اصلی انسان، وسیله نقلیه و راه عوامل مهم در تصادفات هستند، افزود: آمار نشان می‌دهد که ۹۰ درصد علت تصادفات را عامل انسانی به خود اختصاص می‌دهد.

وثوق با اشاره به اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی رانندگی مؤلفه مهم در کاهش تصادفات است، اظهار کرد: پلیس راه باید برای اجرایی شدن این مهم برنامه‌ریزی کند.

مدیرکل راه شهرسازی استان به فراهم کردن زیرساخت‌ها در جاده‌ها اشاره کرد و گفت: داشتن راه مناسب یک عامل مهم در کاهش تصادفات است.

وثوق گفت: امسال اداره راه و شهرسازی با همکاری پلیس‌راه به ایمنی نقاط حادثه‌خیز تأکید جدی دارد و برنامه‌ریزی لازم را تدوین کرده است.

 مدیرکل راه و شهرسازی به ساماندهی کامل تابلوهای جاده‌های این استان  اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد اقدامات لازم در این بخش انجام‌شده و اقدامات باقی‌مانده نیز دردست انجام است.

وی وجود علائم و تابلوهای استاندارد در جاده‌ها به‌ویژه نقاط حادثه‌خیز را در کاهش وقوع حوادث و سوانح ترافیکی بسیار تأثیرگذار عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون نصب علائم در تمامی محورهای استحفاظی این استان با همکاری دستگاه‌های متولی باهدف اطلاع‌رسانی به خوبی انجام شد.

مدیر کل سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌های استان هم با بیان اینکه طبق آمار در مدت زمان اجرای طرح نوروزی امسال شاهد کاهش ۶۵ درصدی سوانح جاده‌ای نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده‌ایم، گفت: همچنین در زمینه تصادفات فوتی با ۴۰ درصد کاهش و مجموع تصادفات دو درصد افزایش داشتیم که آمار سوانح جاده‌ای سال گذشته ۱۷۱ مورد بوده و امسال این آمار به ۱۷۵ مورد رسید.

ایرج دست نشان اظهار کرد:  وقوع ۳۰ درصد تصادفات استان زنجان در محور زنجان – قزوین رخ داده است.

مسئول آمار پلیس راه استان زنجان ضمن بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد تصادفات استان در محور زنجان - قزوین رخ داده است، گفت: طی ایام نوروز تلفات جاده‌های استان بیش از ۵۶ درصد کاهش داشت.

تعداد سفرهای انجام‌شده در نوروز سال جاری 4 درصد رشد داشت

مدیرکل سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌های استان زنجان گفت: تعداد سفرهای انجام‌شده در نوروز سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد رشد دارد.

ایرج دست‌نشان با بیان اینکه سال گذشته ۲۶۲ هزار و ۴۶۷ سفر در استان انجام‌گرفته و یک‌میلیون مسافر جابه‌جا شده است، ادامه داد: نرخ متوسط تردد خودروها در محورهای مواصلاتی استان زنجان طی اجرای طرح نوروزی امسال ۷۶۸ تردد در ساعت بود.

وی بابیان اینکه طبق آمار در مدت زمان اجرای طرح نوروزی امسال شاهد کاهش ۶۵ درصدی سوانح جاده‌ای نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده‌ایم، گفت: همچنین در زمینه تصادفات فوتی با ۴۰ درصد کاهش و مجموع تصادفات دو درصد افزایش داشتیم که آمار سوانح جاده‌ای سال گذشته ۱۷۱ مورد بوده و امسال این آمار به ۱۷۵ مورد رسید.

دست‌نشان افزود: از آغاز طرح نوروزی تا ۱۵ فروردین‌ماه امسال در استان زنجان، تعداد سفرهای انجام‌شده توسط ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای استان زنجان ۲۶۲ هزار و ۴۶۷ سفر  بود.

وی ادامه داد: امسال، شاهد جابه‌جایی یک‌میلیون و ۹۲۲ هزار و ۲۹۱ مسافر توسط این ناوگان بودیم که نشان از افزایش چهار درصدی نسبت به سال گذشته را دارد که با این وجود تعداد سفرها در طرح نوروزی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در زمینه تعداد مسافر با کاهش ۱۳ درصدی مواجه هستیم.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان زنجان گفت: از آغاز سفرهای نوروزی شش میلیون و ۲۴۸ هزار تردد در محورهای مواصلاتی استان انجام شد که ۱۲ درصد از این ترددها مربوط به خودروهای سنگین بود و این میزان تردد نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوت چندانی ندارد.

دست‌نشان افزود: در خصوص تخلفاتی که در این ایام توسط سامانه هوشمند به ثبت رسیده است نیز گفت که از آغاز طرح نوروزی تا ۱۵ فروردین‌ماه امسال دو هزار و ۵۰۰ تخلف به ثبت رسیده که ۱۲ درصد مربوط به‌سرعت غیرمجاز، یک درصد سبقت غیرمجاز و ۲۰ درصد فاصله غیرمجاز بوده است.

وی بابیان اینکه آزادراه‌های زنجان-قزوین و زنجان-تبریز بیشترین حجم از ترددها را در استان زنجان به خود اختصاص دادند، افزود: کم‌ترین تعداد تردد در محور زنجان ـ دندی در ایام نوروز امسال انجام‌شده است.

طی ایام نوروز تلفات جاده‌های استان زنجان بیش از ۵۶ درصد کاهش داشت

مسئول آمار پلیس‌راه استان زنجان ضمن بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد تصادفات استان در محور زنجان - قزوین رخ‌داده است، گفت: طی ایام نوروز تلفات جاده‌های استان بیش از ۵۶ درصد کاهش داشت.

نمایه اطلاعات

بررسی مقایسه‌ای وضعیت تصادفات جاده‌ای در محورهای مواصلاتی استان .....

بازه زمانی

۲۵ اسفندماه ۹۴ تا ۱۴ فروردین‌ماه ۹۵

۲۵ اسفندماه ۹۳ تا ۱۴ فروردین‌ماه ۹۴

تعداد تصادفات جاده‌ای

۱۰۶ تصادف جاده ای

۱۰۴ تصادف در محورهای مواصلاتی استان

تعداد کشته‌شدگان

 هفت نفر کشته بر اثر سوانح جاده ای

 ۱۶ نفر کشته بر اثر سوانح جاده ای

تعداد مجروحان

 ۴۷ نفر در جاده های استان مجروح شدند

 

محورهای پرحادثه

محور زنجان-قزوین-زنجان-دندی

محور زنجان-قزوین

دلیل عمده تصادفات

خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه به جلو

خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه به جلو و سرعت و سبقت غیرمجار

محسن رستگار افزود: از آغاز طرح نوروزی تا پانزدهم فروردین‌ماه بیش از ۳۰ درصد از تصادفات استان زنجان در محور زنجان به قزوین رخ داده است.

وی اظهار کرد: از ۲۵ اسفندماه سال گذشته تا پانزدهم فروردین‌ماه جاری ۷ نفربر اثر سانحه در جاده‌های استان زنجان فوت کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۶ نفر بود بیش از ۵۶ درصد کاهش دارد.

مسئول آمار پلیس‌راه استان زنجان گفت: طی این بازه زمانی ۴۷ مورد تصادف جرحی در جاده‌های استان زنجان رخ‌داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش را به خود اختصاص داده است.

رستگار ادامه داد: طی این بازه زمانی ۱۰۶ مورد تصادف خسارتی رخ‌داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد افزایش دارد.

وی افزود: طی این بازه زمانی بیشتر تصادفات در جاده‌های استان زنجان به علت خستگی و خواب‌آلودگی بوده و بیشترین وسایل مرتبط با تصادفات در جاده‌های استان زنجان خودرو سواری بوده است.

مسئول آمار پلیس راه استان زنجان گفت: در ایام نوروز طرح تست سلامت رانندگان به جد توسط پلیس راه استان زنجان اجرا شد.

رستگار به اجرای طرح تست سلامت رانندگان در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: از آغاز طرح نوروزی تا پانزدهم فروردین ماه از بیش از ۶۵۰ راننده تست اعتیاد گرفته‌شده است و در این راستا تست اعتیاد بیش از ۵۰ نفر از رانندگان معادل ۱۵ درصد مثبت بوده است.+

مسئول آمار پلیس‌راه استان زنجان افزود: متأسفانه بیش از سه درصد از تصادفاتی که در جاده‌های استان زنجان رخ می‌دهد رانندگانی بوده‌اند که اعتیاد داشته یا الکل مصرف کرده‌اند و علت تصادفات بوده‌اند.


۲۰۰۰ تخلف طی ایام نوروز در جاده‌های زنجان ثبت شد

معاون سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌های استان زنجان به تخلفات ثبت‌شده از آغاز طرح نوروزی تا پانزدهم فروردین‌ماه در جاده‌های زنجان اشاره کرد و گفت: در این راستا ۲۵۰۰  تخلف ثبت شد.

محمدرضا آقاخانی در گفتگو با خبرنگار مهر به تخلفات ثبت‌شده از آغاز طرح نوروزی تا پانزدهم فروردین‌ماه در جاده‌های استان زنجان اشاره کرد و گفت: طی این بازه زمانی ۲۵۰۰ تخلف طی این مدت ثبت‌شده است که خوشبختانه تخلفات کاهش داشته است.

وی اظهار کرد: سرعت غیرمجاز ۱۲ درصد و عدم رعایت فاصله طولی ۲۰ درصد تخلفات را به خود اختصاص داده است.

آقاخانی گفت: با توجه به اینکه دوربین‌های سرعت‌سنج تخلفات را آنلاین ثبت می‌کنند این امر باعث شده که رانندگان آستانه دقت خود در رانندگی را افزایش دهند و هیچ‌گونه مورد اعتراض به میزان تخلفات از سوی رانندگان نباشد و در حال حاضر تعداد دستگاه‌های تردد شمار ۵۴ دستگاه است.

معاون سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌های استان زنجان به وضعیت تردد در محورهای مواصلاتی استان از آغاز طرح نورزی تا پانزدهم فروردین‌ماه اشاره کرد و گفت: طی این بازه زمانی شش میلیون و ۲۴۸ هزار تردد در جاده‌های استان ثبت‌شده که میانگین نرخ تردد در ساعت ۷۶۴ خودرو بود و در این راستا میزان تردد طی این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال گذشت تغییری نداشته است.

آقاخانی با بیان اینکه آزاد راه‌ها بیشترین تردد و محور زنجان به دندی کمترین تردد را طی این بازه زمانی ثبت کرده است افزود: در ایام نوروز ۸۸ درصد از ترددها را وسایل نقلیه سبک و ۱۲ درصد را وسایل نقلیه سنگین به خود اختصاص داده‌اند.

کد خبر 3593454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha