۲۳ فروردین ۱۳۹۵، ۸:۲۹

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

عروسک‌های بومی «بادرود» صاحب موزه می‌شوند

عروسک‌های بومی «بادرود» صاحب موزه می‌شوند

یک فعال و پژوهشگر اکوتوریسم گفت: موزه رهگشای در بادرود با هدف نمایش عروسک‌های بومی که معرف فرهنگ و آداب و رسوم این منطقه و ساخته دست زنان هستند آغاز به کار کرده است.

افسانه احسانی، در گفتگو با خبرنگار مهر، عروسک‌های بادرود را بخشی از طرح «ترسیب کربن» دانست و افزود: «ترسیب کربن» بخشی از برنامه سازمان ملل است و به جذب دی اکسید کربن توسط گیاهان و کاهش اثر سوء گرمایش زمین گفته می‌شود. این برنامه، در پی کاستن از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و حفاظت از محیط زیست است که با حمایت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور از روستای حسین آباد در خراسان جنوبی شروع شده و به روستاهای چاه یک، چاه دو، همت آباد، تجمیر و... رسیده است.

به گفته رئیس هیئت مدیره موسسه «آوای طبیعت پایدار»، یکی از محصولات این طرح عروسک‌های بومی هستند که با هدف حفظ و احیای ارزش های طبیعی و فرهنگی مناطق با کمک تیم آوای طبیعت پایدار و توسط بانوان توانمند روستایی-عشایری باز تولید و احیا شده‌اند. در حال حاضر ۱۲ روستا در ۵ منطقه ایران در این طرح مشارکت داشته‌اند و ۷ روستا فعالانه در حال ساخت و عرضه عروسک‌های بومی  هستند. عروسک‌های بومی منطقه بادرود نیز به همت خانواده رهگشای در موزه دکتر رهگشای نیز به این طرح پیوسته‌اند.

احسانی با اشاره به این‌که عروسک‌های بومی علاوه‌بر درآمدزایی، نشان‌دهنده فرهنگ و آداب و رسوم یک منطقه هم هستند گفت: این عروسک‌های بومی، علاوه‌بر روایت زندگی زنان سرسخت روستایی، گوشه‌ای فراموش شده از فرهنگ و آداب و رسوم مردم منطقه را هم به معرض تماشا می ‌گذارند و باورها، رسم‌ها و شیوه زندگی جوامع محلی را به خوبی نشان می‌دهند.

به گفته احسانی موزه دکتر رهگشای با هدف حفظ فرهنگ بومی و تاریخ محلی و نیز احیای تخصص‌ها و مشاغل پیشینیان شکل گرفته تا به حفظ میراث فرهنگی، حفاظت از محیط زیست و ایجاد معیشت مکمل برای بانوان محلی بپردازد. خانه عروسک‌های بادرود، حدود چهل خانه عروسکی را دربرمی‌گیرد و نزدیک به ۱۵۰ عروسک دست‌ساز، که شناسنامه‌دار  هستند و لباس‌های محلی از جنس پارچه، کرک قالی، نخ و پنبه برتن کرده‌اند، در این خانه‌های عروسکی وجود دارد.

او در پاسخ به این‌که عروسک‌های بادرود، چه تفاوتی با قشم و خراسان جنوبی دارند گفت: ما در طرح ترسیب کربن به مناطق روستایی توجه کرده‌ایم که دور از مرکز هستندو اصالت‌های خود را بیش از دیگر مناطق حفظ کرده‌اند اما عروسک‌های بادرود، شهری هستند اما این عروسک‌ها هم فرهنگ و ویژگی‌های بومی منطقه را معرفی و به اشتغال‌زایی زنان کمک می‌کنند.

موزه دکتر رهگشای، جمعه ۲۷ فروردین ماه جاری کار خود را آغاز می‌کند و عروسک‌های بومی و دست‌ساز بادرود را به نمایش می‌گذارد. این موزه در استان اصفهان، شهرستان بادرود، جنب حسینیه اعظم، سرا موزه دکتر رهگشای واقع شده است.

کد خبر 3594798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha