۲۴ فروردین ۱۳۹۵، ۱۴:۴۹

نشست‌های علمی هفته «پرفورمنس ايران» برگزار شد

نشست‌های علمی هفته «پرفورمنس ايران» برگزار شد

نخستين روز از هفته پژوهشی - اجرايی پرفورمنس ايرانی با ۶ سخنرانی همراه بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در اين نشست علمی كه با استقبال قابل توجه مخاطبان همراه بود، ابتدا ياسمن خواجه ای دكترای تئاتر و مدرس دانشگاه عضو پژوهشکده تاریخ هنر و اجرای دانشگاه پاریس ۱۰، ضمن ارائه مقدمه ای بر هفته پرفورمنس ايرانی در ارتباط با تقابل كاركرد پرفورمنس در ايران و غرب سخنراني كرد.

سپس ريچارد شكنر پروفسور و نظريه پرداز پرفورمنس و استاد دانشگاه نيويورک در ويدئو كنفرانسی به مناسبت برگزاری اين هفته پژوهشی در ايران برای مخاطبان پيامي را ارسال كرد.

شكنر با اشاره به وضعيت اسفبار جنگ های منطقه از جمله بحران در كشورهای سوريه، بحرين و... از آمريكا و متحدان غربی اش خواست تا به اين شرايط پايان دهند.

شكنر كه از چهره های شاخص هنر معاصر و از شهروندان آمريكايی است به جنگ ۸ ساله عراق با ايران اشاره و اذعان كرد از مصاديق مهم پرفورمنس های يک قرن اخير كه بخش زيادی از دنيا را با كشور ايران وارد جنگ كرد همين وضعيت نابرابر بود.

بعد از اين پيام ويدیويي رحمت امينی كارگردان، نمايشنامه نويس و مدرس دانشگاه در مورد بازيابی مفهوم پرفورمنس در نمايش‌های آیينی سنتی ايران برای حاضران صحبت كرد و با ارائه اسلايدها و نمونه های تصويری به تبيين اين مفهوم پرداخت.

در ادامه اين برنامه كه مهمانان ويژه ای از چهره های هنری، اساتيد دانشگاه و اصحاب رسانه در آن حضور داشتند، كريستين بيه پروفسور تئاتر، استاد دانشگاه پاریس ۱۰، رئیس پژوهشکده تاریخ هنر و اجرای پاریس ۱۰ و مولف و محقق كتب و مقالات بسياری در حوزه هنر اجرا با موضوع پرفورمنس، اتفاق تئاتری، صحنه و پديداری لحظه ها با مهمانان صحبت كرد.

در بخش دوم اين نشست علمی ابتدا امير راد پرفورمنس آرتيست و مدير کانون نيومديای موزه هنرهاي معاصر خلاصه ای از تاريخچه حضور و بروز پرفورمنس در ايران را مطرح كرد.

منصور براهيمی مولف، محقق و مدرس دانشگاه از ديگر سخنرانانی بود كه در اين نشست در ارتباط با چشم انداز و آينده پرفورمنس در ايران براي حاضران صحبت كرد.

در انتهای اين جلسه كه نزديک به ۴ ساعت طول كشيد، ويكتور تيمونيه به سخنرانی پرداخت.

تیمونیه مدرس دانشگاه، مدیر جشنواره «له تام بلان» و کارگردان فرانسوي است كه مهمان هفته پژوهشی - اجرايی هفته «پرفورمنس ايرانی» است و در ارتباط با نقطه شروع پرفورمنس و چگونگی رسيدن به ايده های اجرايی در اين زمينه به سخنرانی پرداخت.

دیدار رئیس پژوهشکده تاریخ هنر و اجرای دانشگاه پاریس ۱۰ با معاون فرهنگی دانشگاه تهران

كريستين بيه با حضور در دفتر معاونت فرهنگی دانشگاه تهران با مجيد سرسنگی ديدار كرد.

بيه به مناسبت حضور در هفته پژوهشی و اجرايی «پرفورمنس ايرانی» و برگزاری مستر كلاسی در همين زمينه به ايران آمده است.

در اين ديدار معاون فرهنگی دانشگاه تهران ضمن ابراز تاسف از حوادث اخير اروپا و همدردی كشور ايران با فرانسه عنوان كرد: ايران از سبقه طولانی در نمايش های سنتی برخوردار است هر چند پتانسيل حقيقی نمايش ايرانی در سطح بين‌الملل بدرستی تعريف نشده و كارهای علمی قوی در مورد تئاتر ايران در سطح جهانی انجام نشده است اما اگر به خاطرات و تجربيات هنرمندان بزرگی پيتر بروک و يا آنتونن آرتو و...  كه به شرق آمده اند رجوع كنيم متوجه عمق هنر ايرانی می‌شويم.

سرسنگی با اشاره به تفاوت های ساختاری و مديريتی سيستم فرهنگی و هنری ايران با كشورهای اروپايی گفت: در ايران هنر تحت حمايت دولت كار می كند و هنوز ما صاحب كمپانی های توليدی نيستيم. گروه های منسجم هنری در ايران فعال هستند و بواسطه حضور در جشنواره های معتبر جهانی مانند ادينبورو يا آوينيون و... تبادلات فرهنگی مان را حفظ و تقويت می كنيم.

معاون فرهنگي دانشگاه تهران افزود: تئاتر ايران ظرفيت های زيادی برای محققان غربی دارد و در مراودات فرهنگی سعی می شود تا تفكر و زبان مشتركمان را با دنيا تقويت كنيم.

سرسنگی ضمن اظهار اميدواری برای استمرار روابط فرهنگی و هنری گفت: يكی از مشكلات عدم درک فرهنگی در مبادلات هنری است و تئاتر می تواند در شناخت فرهنگی شما از ما و ما از شما موثر باشد.

وی در پايان با آرزوی موفقيت برای پروفسور بيه و برنامه های اين هفته فرهنگی، به تالار مولوی اشاره كرد و افزود: مولوی از معتبرترين و قديمی ترين تئاترهای ايران است كه با برگزاری چنين برنامه هايی در تداوم رسالت دانشگاهی اش قطعا موفق خواهد بود.

كريستين بيه نيز در ادامه اين ديدار، ابراز اميدواری كرد تا اين روابط مستمر باشد و از ظرفيت های گسترده هنری ۲ كشور بتوان تغذيه كرد.

استاد پژوهشكده تاريخ هنر و اجراي پاريس ۱۰ گفت: من با مطالعه تئاتر ايران متوجه شدم چقدر تئاتر سنتی و ريشه های آئينی نمايش ايران جذاب و قابل توجه است.

بيه افزود: در حقيقت اين كاری است كه ما در اين يک هفته روی آن تمركز می كنيم و البته شيوه های نوين هنر پرفورمنس در دنيا را به هنرجويان آموزش می دهيم.

وی با اشاره به آشنايی خوب فرانسه با سينمای ايران ابراز اميدواری كرد تا تئاتر ايران نيز به همين ميزان در اروپا و غرب شناخته شود.

کد خبر 3596949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha