۲۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۵:۳۸

اعمال نفوذ آمریکا بر مذاکرات دوجانبه مسکو- توکیو

اعمال نفوذ آمریکا بر مذاکرات دوجانبه مسکو- توکیو

بنابر اظهارات سخنگوی وزارت خارجه روسیه، اعمال فشار آمریکا بر ژاپن می تواند روابط دو جانبه توکیو- مسکو را با چالش جدی مواجه سازد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ماریا زاخاروف سخنگوی وزارت خارجه روسیه می گوید که آمریکا با اعمال فشار بر ژاپن قصد دارد گفتگوها میان مسکو و توکیو را محدود نماید.

زاخاروف در گفتگو با مجری شبکه خبری راشا تودی و در واکنش به گزارش رسانه های ژاپنی مبنی بر اینکه رئیس جمهوری آمریکا در تماس با نخست وزیر ژاپن خواهان انصراف وی از سفر به روسیه شده بود، اظهار داشت: ‌«ژاپن تحت فشار و توصیه های مکرر آمریکا ارتباط با ما را محدود و همکاریهای دو جانبه را قطع کرده است».

وی در ادامه خاطرنشان کرد که پیشتر مقامات ژاپن به شیوه ای زننده از هرگونه دیدار متقابل با مقامات روسیه منع شده اند.  

روز پانزدهم آوریل سرگئی لاوروف،‌ وزیر خارجه روسیه، جهت انجام یک دور مذاکرات جامع پیرامون موضوعات دوجانبه و بین المللی به ژاپن سفر کرد. این سفر دو روزه لاوروف به توکیو همزمان با اعلام آمادگی شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، برای دیدار احتمالی از روسیه انجام شد، اما تاریخ این دیدار هنوز اعلام نشده است.

شایان ذکر است که به دنبال اعلام حمایت توکیو از تحریمهای اقتصادی غرب علیه روسیه ـ لازم الاجرا از سال ۲۰۱۴- روابط مسکو و توکیو به سردی گرایید؛‌ تحریمهایی که به بهانه دخالت روسیه در مناقشه شرق اوکراین علیه این کشور وضع شد.

کد خبر 3600196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha