۲۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۷:۴۱

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت عنوان کرد:

وقوع سالانه ۵ تا ۸ هزار مورد مرگ مغزی در کشور

وقوع سالانه ۵ تا ۸ هزار مورد مرگ مغزی در کشور

همدان - رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: سالانه بین پنج‌تا هشت هزار مرگ مغزی در کشور رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتایون نجفی زاده ظهر شنبه در نشست با استاندار همدان بابیان اینکه اهدای عضو مقوله‌ای پزشکی است که ابعاد مختلفی دارد، گفت: حضور جراح توانمند با بهترین امکانات به‌تنهایی برای بهبود شاخصهای اهدای عضو در کشور کافی نیست زیرا تا زمانی که خانواده‌ها برای اهدای عضو بستگانشان رضایت ندهند اقدام علمی در این زمینه میسر نمی‌شود.

وی بابیان اینکه سالانه بین ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی در کشور رخ می‌دهد که تنها بر روی یکسوم این تعداد، اهدای عضو انجام می‌شود، گفت: رضایت‌گیری از خانواده بیمار مرگ مغزی به همکاری دستگاه‌های مختلف نیازمند است.

رئیس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سه برابر شدن آمار اهدای عضو در استان همدان ارزشمند است، گفت: اگر با مردم در زمینه اهدای عضو صحبت شود آمار رضایت‌گیری‌ افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: در ایران پس از معاینات کلینیکی صورت گرفته روی بیمار مرگ مغزی، ۴ پزشک تأیید کننده مرگ مغزی و با ابلاغ شخص وزیر و به همراه نماینده قوه قضاییه برای اخذ رضایت از خانواده بیمار مرگ مغزی در واحد فراهم آوری آی. سی. یو بیمارستان‌ها حاضر می‌شوند تا ارگان‌های داخلی از بدن فرد بیمار خارج شوند.

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت در مورد همکاری‌های داوطلبانه افراد برای فرهنگ‌سازی در اهدا عضو، افزود: برای خانواده‌های اهداکننده عضو جشن سالانه نفس برگزار می‌شود و افرادی نیز به صورت داوطلبانه در امر فرهنگ‌سازی اهدای عضو با اداره پیوند اعضا وزارت بهداشت همکاری می‌کنند.

قائم‌مقام انجمن اهدای عضو ایرانیان نیز با بیان اینکه باور نکردن مرگ مغزی بیمار از سوی بستگان، نبود اطمینان به سیستم و تصور غلط از تکه تکه شدن افراد در اهدای عضو از دلایل بی رغبتی به این امر است، گفت: فرهنگ مردم ایران در پذیرش فرهنگ ایثار بالاست.

امید قبادی با اشاره به اینکه نظام سلامت در اهدای عضو ۲۰ درصد موضوع را بر عهده دارد، گفت: پرافتخارترین استان ایران در اهدای عضو، کهکیلویه و بویراحمد است که اقدامات خوبی برای ترویج فرهنگ اهدای عضو انجام داده است.

قائم‌مقام انجمن اهدای عضو ایرانیان  گفت: شورای سیاستگذاری پیوند باید در همدان تشکیل و برنامه‌های آن به عنوان قطب پیوند غرب کشور بررسی شود.

وی گفت: در حال حاضر آمار رضایتگیری در ایران به ۷۰ درصد رسیده که با توجه به ویژگی برجسته فرهنگی مردم ایران، این آمار قابلیت افزایش بیشتری دارد.

کد خبر 3600347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha