۲۹ فروردین ۱۳۹۵، ۱۸:۰۰

در اولین نشست کارگروه‌های تخصصی حوزه و آموزش و پرورش مطرح شد:

ظرفیت برگزاری نماز جماعت در ۵۰ هزار مدرسه

ظرفیت برگزاری نماز جماعت در ۵۰ هزار مدرسه

قم - معاون پژوهش ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش گفت: ۵۰ هزار مدرسه ظرفیت برگزاری نماز جماعت را دارد اما در ۲۲ هزار مدرسه نماز جماعت با حضور روحانی اقامه می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشست کارگروه‌های تخصصی ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش ظهر یکشنبه با حضور مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و تعدادی مسئولان وزارت آموزش و پرورش در قم برگزار شد.

در این نشست رئیس، معاونان و روسای بخش‌های مختلف دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم حضور داشتند و در خصوص برنامه‌های سند تحول بنیادین و همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش سخن گفتند.

معاون پژوهش ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در این جلسه با اشاره به وظایف قانونی دو دوستگاه حوزه و آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین ابراز کرد: ۱۳۱ راهکار در سند ذکر شده که ۹۵ مورد آن به همکاری حوزه و آموزش و پرورش نیاز دارد.

علیرضا رحیمی ادامه داد: چهار کارگروه منابع انسانی، برنامه ریزی درسی، پژوهش و تحقیقات و امور تربیتی و تبلیغ در ستاد همکاری‌ها وجود دارد و دفتر تبلیغات از تمامی ارگان‌های باسابقه برای در جهت تبلیغات اسلامی بهره می‌گیرد.

اعزام مبلغ مهم‌ترین فعالیت دفتر تبلیغات

وی افزود: یکی از فعالیت‌های دفتر تبلیغات اعزام مبلغ است که در این باره نارسایی‌هایی وجود دارد که نیاز است رفع شود.

معاون پژوهش ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در این زمینه ادامه داد: اعزام‌ها باید بر اساس نیازسنجی دقیق و متناسب با تخصص مبلغان صورت گیرد و همچنین لازم است سامانه جامع اعزام مبلغ داشته باشیم.

وی ادامه داد: حوزه علمیه و‌ آموزش و پرورش از ظرفیت‌های یکدیگر کم اطلاع هستند واهداف برگزاری چنین جلساتی آشنایی با ظرفیت‌های بدیل دو نهاد مذکور است.

رحیمی تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰ هزار مدرسه ظرفیت برگزاری نماز جماعت با حضور امام جماعت را دارا هستند اما متأسفانه فقط در ۲۱ و یا ۲۲ هزار مدرسه روحانی نماز جماعت را اقامه می‌کند.

وی افزود: متأسفانه فرهنگ تعامل و همکاری حتی در بیشتر ادارات نیز نهادینه نشده و این موجب شده نتوانیم از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

دانش آموزان نخبه به تحصیل در حوزه ترغیب شوند

معاون پژوهش ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش ابراز کرد: سال گذشته ۴۵۰۰ نفر اعزام مبلغ مناسبتی داشتیم و پیش بینی می‌کنیم در سال جاری ۵۰۰ نفر به این جمع اضافه کنیم.

وی عنوان داشت: لازم است دانش آموزان نخبه و علاقه‌مند به دوروس حوزوی را برای ادامه تحصیل در حوزه ترغیب کنیم تا استعداد آن‌ها در حوزه شکوفا شود.

رحیمی تصریح کرد: پیش بینی شده است در سال جاری ۲۵۰۰ روحانی در قالب طرح امین و... در مدارس عادی و شبانه روزی حضور داشته باشند و فعالیت‌های متنوع فرهنگی داشته باشند.

ساماندهی ۵۰۰ گروه تبلیغی

مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز در این نشست با اشاره به فعالیت دفتر تبلیغات در حوره تبلیغ چهره به چهره عنوان داشت: با توجه به اهمیت تبلیغ و تخصصی شدن آن و همچنین نیازهای جامعه و آسیب‌های مخاطبان کار‌شناسان اجرای شیوه‌های جدید تبلیغ را مطرح کردند و در این باره ساماندهی گروه‌های تبلیغی در دستور کار قرار گرفت.

حجت الاسلام یحیی کمال ادامه داد: تاکنون ۵۰۰ گروه تبلیغی را ساماندهی کرده‌ایم و برای بیش از ۲۰۰ گروه تبلیغی مجوز صادر کرده‌ایم.

وی بیان کرد: سال گذشته ۴۵۰ گروه تبلیغی را به سراسر کشور اعزام کردیم و از شاخصه‌های مهم فعالیت آن‌ها تبلیغ مستمر در یک استان بود.

حضور گروه‌های تبلیغی در بخش‌های گوناگون

حجت الاسلام کمال تصریح کرد: حضور در مدارس، مترو، بیمارستان، کمپهای ترک اعتیاد، زندان‌ها و پارک‌ها و... به صورت تخصصی از سوی گروه‌های تبلیغی انجام می‌گیرد و فعالیت گروه‌های تبلیغی از جدی‌ترین برنامه دفتر تبلیغات است.

وی افزود: می‌توانیم در همایش‌های آموزش و پرورش نخبگان مبلغ خود را اعزام کنیم و همچنین از مبلغات دارای مهارت‌های لازم و فاضله نیز می‌توانیم در مدارس بهره بگیریم و در حال حاضر فقط در برخی مدارس مبلغات حضور دارند.

حضور ۲ هزار طلبه در فضای مجازی برای تبلیغ

مدیرکل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه نیز با بیان اینکه تکنولوژی در همه خانه‌ها وجود دارد، ابراز داشت: لازم است ابزارهای نوین تبلیغی را مورد توجه قرار دهیم و از ظرفیت طلاب برای پاسخگویی و تبلیغ در فضای مجازی استفاده کرده و آن‌ها را حمایت کنیم.

حجت الاسلام اباذر جعفری تصریح کرد: ۲ هزار نفر از طلاب در فضای مجازی برای تبلیغ فعال هستند و در قالب ۱۶۰ مورد نیز ساماندهی شده‌اند.

وی بیان کرد: آموزش مسئله بسیار مهمی است و ما می‌توانیم برای دانش آموزان و اولیای آن‌ها در حیطه فضای مجازی، بازی‌های رایانه‌ای و آنلاین، شبکه‌های اجتماعی و ماهواره برنامه‌های آموزشی ارائه دهیم.

مدیرکل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه عنوان کرد: بالای ۷۰ درصد کاربران فضای مجازی جوانان و نوجوانان هستند و می‌توانیم ما با برنامه‌هایی فعالیت آن‌ها را ساماندهی کرده و به سمت دینی سوق دهیم.

وی ابراز کرد: ما آمادگی داریم برای دانش آموزان آموزش‌های رسانه‌ای برای ساخت فیلم و در جشنواره‌های رسانه‌ای داشته باشم تا تولیدات آن‌ها رونق دینی داشته باشد.

لزوم ایجاد رقابت در حوزه تولید نشریه

رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز در این جلسه با بیان اینکه تولید متن و یا کتاب بر اساس نیاز مخاطب در مرکز هنری موجود است، اظهار کرد: ما توانایی تولید متن و کتاب با توجه به نیاز مخاطب را داریم و طرح‌هایی نیز در زمینه تولید کتاب دینی برای کودکان داشته‌ایم.

محمد حسنی ادامه داد: در حوزه شعر، کتاب‌هایی شعر آئینی برای کودکان منتشر شده است.

وی عنوان کرد: ورود به حوزه کودک و نوجوان و فعالیت برای آن‌ها کار سختی است و پیشنهاد بنده این است برای موفقیت در حوزه تولیدات نشریه رقابت‌هایی ایجاد شود و انحصاری نباشد.

حسنی در این باره ادامه داد: انحصاری نبودن فعالیت نشریات موجب می‌شود با ایجاد رقابت کیفیت ارتقا می‌یابد.

وی افزود: در حوزه سواد رسانه‌ای فعالیت‌هایی شروع کرده‌ایم و مربیانی در این باره تربیت می‌کنیم و همچنین کتاب جذابی از دانستنی‌های سواد رسانه‌ای به صورت تصویرسازی برای نوجوانان و جوانان تولید کرده‌ایم.

خاطرات دوران تبلیغ در قالب خاطره نگاری تبلیغ منتشر می‌شود

رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ابراز کرد: خاطرات دوران تبلیغ در قابل کتاب خاطره نگاری تبلیغ منتشر می‌شود و در اختیار مبلغان تازه کار قرار می‌گیرد تا با تبلیغ در محیط‌های گوناگون بیشتر آشنا شوند.

وی افزود: تولید مجموعه متون در حوزه ادبیات نمایشی داریم و آن را در اختیار مدارس قرار گذاشته تا با استفاده از آن در مناسبت‌های گوناگون بتوانند نمایش اجرا کنند.

حوزه از خدمت رسانی به معلمان غافل نباشد

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز در این جلسه اظهار داشت: از امام صادق(ع) نقل است همکاری و قرابت باید به دور از حسد، ارتباط داشتن دو نهاد و همکاری میان آن‌ها باشد تا آن فعالیت دست مایه سرزنش نباشد و به عزت برسد. 

حجت الاسلام سعید روستا آزاد در این زمینه ادامه داد: متأسفانه در میان دستگاه‌های نظام و حتی نهادهای فرهنگی شاهد حسد، بزرگ‌ترین مشکل فرهنگی هستیم. 

وی عنوان کرد: نوعا روحیه ایرانی‌ها با کار جمعی ضعیف است و این گونه کار‌ها کمتر صورت می‌گیرد در حالی که اگر باشد در نتیجه آن الفت ایجاد می‌شود. 

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به فعالیت‌های گوناگون دفتر تبلیغات ابراز داشت: حوزه علمیه باید برای دانش آوزان برنامه‌های مختلف فرهنگی داشته اما متأسفانه از خدمت به معلمان مورد غفلت قرار گرفته است.

کد خبر 3601354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha