۹ مرداد ۱۳۸۵، ۱۲:۲۲

/به بهانه دهم مرداد، سالروز عمليات نصر 6 /

مروري بر سلسله عمليات نصر

مروري بر سلسله عمليات نصر

سلسله عمليات نصر با محوريت ارتش جمهوري اسلامي همزمان با سلسله عمليات فتح -كه توسط سپاه پاسداران انجام شد- در مناطق شمال غربي ايران، با هدف عقب راندن نيروهاي بعثي از اواخر فروردين تا آذر 1366 انجام گرفت.

به گزارش گروه دفاع مقدس خبرگزاري مهر؛همزمان با «عمليات نامنظم فتح 5» در منطقه سليمانيه عراق، عمليات ديگري با نام «عمليات نصر يك» در 25 فروردين 66با رمز مقدس « يا صاحب الزمان(عج) ادركني» در منطقه عملياتي غرب بانه «هزار قلّه» -در داخل خاك عراق- با هدف كنترل جاده چوارته- بسن آغاز شد.

با حمله رزمندگان نيروي زميني سپاه و ارتش ، ارتفاعات كوخ نم نم، دامنه ها و بالهاي ارتباطي بين «سوركو» و «بسن» از كنترل دشمن خارج شد و دشمن بعثي به خاطر شرايط سخت كوهستاني بيشتر از سلاح سبك و نيمه سنگين استفاده كرده بود كه به خاطر تسلط رزمندگان ايراني بر مناطق مورد حمله، مقداري سلاح و جنگ افزار سبك و مهمات مربوطه به غنيمت رزمندگان در آمد. در اين عمليات 100 كيلومتر مربع از اراضي عراق آزاد شد. همچنين تعداد 500 نفر از نيروهاي دشمن كشته و يا زخمي شدند و 90 نفر نيز به اسارت در آمدند.

پس از«عمليات محدود نصر 2» در ميمك، «عمليات نصر 3» -همزمان با انجام «عمليات فتح 6» توسط سپاه در منطقه شمال اربيل عراق- توسط ارتش در 27 خرداد 1366 در منطقه شمال زبيدات با هدف انهدام نيروهاي دشمن آغاز شد. در پي استقرار واحدهايي از سپاه چهارم عراق در ارتفاعات حمزين، از سوي قواي اسلام، عملياتي به صورت گشتي- رزمي طرح‌ ريزي شد و نيروهايي از لشكر 21 حمزه و يگانهايي از ژاندارمري سابق با استفاده از اصل غافلگيري، دشمن را مورد هجوم قرار دادند.

در اين عمليات علاوه بر انهدام 20 دستگاه تانك، چندين انبار مهمات، تعدادي خودروي نظامي، سه گردان از تيپ 95 لشكر 14 ، يك گردان از تيپ 703 لشكر 20 و سه‌ گردان از لشكر 18 نيز منهدم شد و بيش از 1000 نفر كشته و زخمي شدند و 60 نيروي بعثي به اسارت گرفته شدند و چندين قبضه توپ، ادوات جنگي، تعدادي خودرو و دهها قبضه انواع سلاح سبك نيز به غنيمت نيروهاي ارتش ايران در آمد.

«عمليات نصر 4» در تاريخ 31/3/66 در ساعت 2 بامداد با رمز مبارك «يا امام جعفرصادق (ع) » و با هدف آزادسازي شهر ماووت عراق و ارتفاعات منطقه آغاز شد.

در اين عمليات، تيپ 443 از لشكر 27 عراق هدف سنگين ‌ترين حمله قرار گرفت و بيش از نيمي از امكانات تيپ 603 پياده منهدم شد. رزمندگان براي تصرف شهر ماووت، جنگ را شدت بخشيدند و يگان تخريب نيز همراه با رزمندگان براي خنثي ساختن ميادين مين به پيش تاخت. نيروهاي ايراني با توجه به كوهستاني بودن منطقه و با به كارگيري تاكتيكهاي ويژه جنگ كوهستاني و هماهنگي عالي همه موانع را از سر راه برداشتند كه در اين ميان 27 دستگاه تانك و نفربر عراق منهدم و 5 دستگاه نيز به غنيمت گرفته‌ شد.

پس از اينكه «عمليات نصر 5» در منطقه سردشت توسط سپاه در تاريخ سوم تير 1366 انجام شد، «عمليات نصر 6» در دهم مرداد 1366 با رمز «يا اباعبدالله الحسين (ع)» با هدف بازپس گيري ارتفاع 620 معروف به «تپه شهدا»، همچنين پاسخ گويي به شرارتهاي آمريكا در خليج فارس و همسويي با آمادگي مدافعان خليج فارس در منطقه ميمك توسط نيروي زميني ارتش انجام پذيرفت.

در اين عمليات دو فروند هواپيما، شماري از تجهيزات نظامي سنگين و همچنين چند تيپ مكانيزه عراق منهدم گرديد. در جريان اين عمليات فرماندهان عراق، تيپ 14 از نيروهاي زبده سپاه دوم خود را به منطقه اعزام كردند تا از اين طريق نيروي زميني ارتش را به عقب رانده و مواضع تسخير شده را باز پس گيرند كه نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران براي ياري رساندن به رزمندگان بر فراز منطقه ميمك به پرواز در آمدند و خسارات فراواني به نيروهاي عراقي وارد ساختند. 

سرانجام پس از چند روز پاتك و درگيري هاي سنگين، نيروهاي اسلام موفق شدند با مقاومت تمام اين منطقه را حفظ و تثبيت كنند. در اين عمليات دو فروند هواپيما، 17 دستگاه تانك و نفربر، 6 فروند هلي كوپتر و .... از تجهيزات عراق منهدم شد. همچنين يگانهاي تيپ 36 پياده، تيپ 70 زرهي ، تيپ زرد گارد رياست جمهوري، تيپ كماندويي " حطين " و كماندوهاي سپاه چهارم عراق تلفات قابل توجهي ديد.

در اين عمليات دو فروند هواپيما ، 17 دستگاه تانك و نفربر، 6 فروند هلي كوپتر و ... از تجهيزات عراق منهدم شد. همچنين يگانهاي تيپ 36 پياده ، تيپ 70 زرهي ، تيپ زرد گارد رياست جمهوري ،  تيپ كماندويي " حطين " و كماندوهاي سپاه چهارم عراق  تلفات قابل توجهي ديد.

«عمليات نصر 7» چهاردهم مرداد 1366، توسط سپاه با رمز مبارك « يا فاطمه الزهرا(س)» در منطقه عملياتي سردشت و با هدف در تيررس قرار دادن شهر نظامي « قلعه ديزه» ،« سد دوكان » ، قطع راه هاي ارتباطي عناصر ضد انقلاب و نيز آزاد سازي ارتفاعات « دوپازا» و « بلفت » صورت پذيرفت.

به دليل غير منظم و چريكي بودن اين عمليات، نيروهاي تحت امر سپاه، اين نبرد را در دو مرحله انجام دادند؛ در مرحله اول اين عمليات علاوه بر انهدام دو گردان از تيپ 18 و دو گردان از لشگر 24 رژيم بعث عراق، 2000 نفر از نيروهاي بعثي و ضد انقلاب كشته و زخمي شدند. طي مرحله دوم عمليات كه بسيار غافل گير كننده بود، تيپ 81 از لشگر 24 عراق به طور كامل منهدم شد و بيش از 200 نفر از نيروهاي رژيم بعث كشته و زخمي شدند. 

نيروهاي رزمنده سپاه عناصر رژيم بعث را از دو محور مورد تهاجم قرار دادند و در اولين گام موفق شدند ارتفاعات 2144 و 2130 بلندي هاي « بلفت» را تصرف كنند. در ادامه اين عمليات، نبرد ميان نيروهاي رزمنده كشورمان و ارتش عراق و همچنين نيروهاي ضد انقلاب شدت بيشتري به خود گرفت و ارتفاعات 2304 و 2379 قله « دوپازا»  پس از درگيري تن به تن به تصرف نيروهاي سپاه در آمد.

در تداوم سلسله عملياتي جبهه شمال غرب، ضرورت اجراي عمليات به منظور فراهم ‌سازي عمليات بزرگ و گسترده در اين جبهه بيش از پيش احساس مي‌شد. به همين دليل به رغم دشواري هاي موجود،«عمليات نصر 8 » از سوي سپاه پاسداران طراحي شد. اين عمليات در بامداد 29/8/1366 با رمز مبارك « يا محمد بن عبدالله، ادركني» آغاز شد و يگان‌هاي عملياتي به طور هماهنگ و همزمان به مواضع دشمن يورش بردند و پس از يك ساعت موفق شدند شهر ماووت، ارتفاعات 1426، 1428 ، 1391 و قرارگاه تاكتيكي تيپ 39 عراق را تصرف كنند.

در اين عمليات با وجود سرما و صعب العبور بودن منطقه، نيروهاي سپاه موفق به تصرف ارتفاع «گرده‌ رش» شدند. در اين عمليات بيش از 300 نفر از نيروهاي دشمن كشته و زخمي شدند و 200 تن نيز به اسارت در آمدند.

«عمليات نصر 9» در اول آذر1366 درمنطقه حاج عمران با رمز«يا مولاي متقيان(ع)» و با تلاش رزمندگان ارتش جمهوري اسلامي ايران آغاز شد . اين عمليات  به آزاد سازي ارتفاعات 2080، 2060، 1985و1980 درمنطقه عمومي حاج عمران وهمچنين انهدام دهها دستگاه انواع خودرو نظامي و چندين انبار مهمات و كشته و زخمي شدن بيش از 4هزارعراقي منجر شد .

کد خبر 360590

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha